Wel eens aan slakken gedacht bij een algenplaag???

L

Lucie

Guest
Beste mensen!

Ik ben al maanden in de weer met het bestrijden van mijn hardnekkige alg in mijn bak!
Bak compleet vernieuwen/ schoonmaken/ nieuw grind erin, nieuwe planten erin, grondig reinigen etc.etc. : het mocht allemaal niet baten, de alg (vooral de waas die op de bodem zich uitbreidt als donkergroen slijm lijkt wel) ging niet weg!

Nu heb ik z�lf eens bedacht: w�t als ik er eens twee grote slakken in zou doen? (heb een kleine bak van ongeveer 30 liter)
Je gelooft je ogen niet!!
Die beesten hebben de time of their life!
Het zijn n�t stofzuigers; ze vreten dag en nacht van die algen en de bodem wordt weer schoon!
Dus ik kan iedereen aanraden: NEEM TOCH EEN VOLKOMEN NATUURLIJK MIDDELTJE: SLAKKEN! KOSTEN? 2,50 euro p.st. :smitten:
 
Hebben wij ook gedaan en inderdaad in 1 dag waren alle algen weg door onze 2 porseleinslakken :)
 
ik heb in alle bakken slakken :)
in de betta bakken een appelslak en ik heb nooit algen :D
 
En daarna kan je aan de gang met algentabletten anders verhongeren je slakken. ;)
 
Lucie zei:
Beste mensen!

Ik ben al maanden in de weer met het bestrijden van mijn hardnekkige alg in mijn bak!
Bak compleet vernieuwen/ schoonmaken/ nieuw grind erin, nieuwe planten erin, grondig reinigen etc.etc. : het mocht allemaal niet baten, de alg (vooral de waas die op de bodem zich uitbreidt als donkergroen slijm lijkt wel) ging niet weg!

Nu heb ik z�lf eens bedacht: w�t als ik er eens twee grote slakken in zou doen? (heb een kleine bak van ongeveer 30 liter)
Je gelooft je ogen niet!!
Die beesten hebben de time of their life!
Het zijn n�t stofzuigers; ze vreten dag en nacht van die algen en de bodem wordt weer schoon!
Dus ik kan iedereen aanraden: NEEM TOCH EEN VOLKOMEN NATUURLIJK MIDDELTJE: SLAKKEN! KOSTEN? 2,50 euro p.st. :smitten:

WELKe planten erin?

Als je een bak nieuw opstart met kraanwater,zitten daar silicaten in.

Bij de een meer dan bij de ander.

Gebruik je nu snelgroeiers,die ETEN de silicaten.

Neem je de verkeerde planten in het begin,krijg je opstart alg.

Zal ook aan de waterwaarden gelegen hebben.
 
Punt is wel,als ik bealgde planten heb,gooi ik ze in de slakkenbak. met ong. 200-250 slakken.
Zijn ze de volgende dag schoon.
 
Botia zei:
En daarna kan je aan de gang met algentabletten anders verhongeren je slakken. ;)

Die eten met de pot mee.

Ik gooi de komkommer restanten in die bak.
 
Tja als het opstartalg is geweest dan zou dat tzt wel uit zichzelf verdwijnen.
Als het een andere alg is dan is de oorzaak natuurlijk niet verholpen.

Maar goed ik hoop dat de alg nu wegblijft voor je.
 
@ Jessicapilon: het was g��n opstartalg, want het kwam al m��nden terug in mijn bak! Ook na verschonen van alleen 2/3 water en bodem afzuigen. Tenminste, als je dit bedoelt met opstartalg (ik denk dus alg in een nieuwe bak?)
 
Blauwalg dan? komt ook door verkeerde waarden.

EN, (heb een kleine bak van ongeveer 30 liter)!!
Is toch lastig te stabiliseren.

Zit het er eenmaal in,is het er moeilijk uit te krijgen.
 
@ Bertus: ik overweeg een grotere bak aan te schaffen. Is dat een oplossing?
Heb er nu 6 kardinaal tetra's en 3 witte grotere tetra's in zwemmen (is al eerder gezegd dat ik de visjes meer zwemruimte moest gunnen (ik dacht zelfs door jou?)
Is die dan beter te stabiliseren?
 
Ja,meer water is beter dan minder water.

Dan wel kijken of er silicaten in het water zit.

Nu niet lachen, Bij jullie zitten er geen silicaten in het water !!! Vreemd.
Samenstelling drinkwater - Lenntech


Samenstelling drinkwater. De samenstelling van drinkwater in vergelijking met
flessenwater ... Silicaat, mg/l Si, 5.5, 11, 16.3, 7. Sulfaat, mg/l SO4, 43, <4, 49, <5
...
www.lenntech.nl/samenstelling.htm -

En dan eerst zuurstofplanten erin.

Zit met bek vol tanden!! geen silicaten!
 
Daar heeft Bertus wel gelijk in want hoe minder water des te sneller alles reageert op een verandering.
Wat rottend voer zal in een grote bak voor minder problemen zorgen dan in een kleine.
Ik heb zelf diverse kleine bakjes met garnalen gehad en heb gelukkig niet dit probleem gehad, maar ja geen bak is gelijk natuurlijk.
Het zou dus best blauwalg kunnen zijn hoor.
Als ik lees wat je bestand is dan zou ik ook echt een wat grotere bak kopen ja.
 
O.k. Bertus en de rest. Thanks voor al jullie tips en reacties.
ZOgauw ik weer goed in de middelen zit (lees: geld) koop ik een grotere bak.
Punt is dat die zo verrekte duur zijn! Bij Ranzijn zijn ze al gauw 60, 70 euro. Maar ik vind het voor die beestjes wel waard; wat zullen ze lekker kunnen zwemmen dan!
PFfff, even doorsparen dus.

Nog even @ Bertus: ik zit hier �cht niet te lachen, hoor, over 'silicaten'! Neem het heel serieus. Woon in Almere en gebruik gewoon kraanwater voor de bak. Noem eens een goeie zuurstofplant voor mij alsjeblieft? Waterpest?
 
het eerste waar men aan denkt bij aquarium houden zijn de vissen.

maar slakken, garnalen, tubifex ,borstelwormen zelf planaria of micro-organismen hebben een zeer nuttige functie in verwerken van afval .
ze gaan niet enkel sommige alg eten maar minstens even belangrijk is dat ze ook de concurrentie aangaan om het afval/voedsel waardoor de alg net minder voedsel aangeboden krijgt.
 
Inderdaad, Triple, ik ben er nu ook achter! Die slakken doen gew�ldig goed hun werk! Bijna alle donkergroene waas-alg is van de bodem nu verdwenen. Heb er al een stukje komkommer ingegooid voor ze (kan toch geen kwaad voor de vissen?)
Maar garnalen zijn moeilijk te houden denk ik. Of toch proberen om er een paartje in te doen?
Dat doe ik dan wel als ik een grotere bak heb aangeschaft, hoor.
(even doorsparen nog...)
 
Voor een grotere bak zou ik effe op Marktplaats kijken.. niet zelden gratis op te halen.
Garnalen moeilijk te houden? Hangt af van de soort.. sommige wel, sommige niet. In ieder geval niet een paartje nemen, maar een flinke groep, liefst van minimaal 10, het zijn schooldieren.
 
Lucie zei:
O.k. Bertus en de rest. Thanks voor al jullie tips en reacties.
ZOgauw ik weer goed in de middelen zit (lees: geld) koop ik een grotere bak.
Punt is dat die zo verrekte duur zijn! Bij Ranzijn zijn ze al gauw 60, 70 euro. Maar ik vind het voor die beestjes wel waard; wat zullen ze lekker kunnen zwemmen dan!
PFfff, even doorsparen dus.

Nog even @ Bertus: ik zit hier �cht niet te lachen, hoor, over 'silicaten'! Neem het heel serieus. Woon in Almere en gebruik gewoon kraanwater voor de bak. Noem eens een goeie zuurstofplant voor mij alsjeblieft? Waterpest?

Cabomba, Hoornblad, waterpest(de goeie) in de sloot zitten ze ook,maar dat is de koudwater versie.

En,silicaten, zitten echt in het water,hoor.
Geen grapje.

Kijk marktplaats eens in.
Stan er geloof ik 1000 leeg.
 
Terug
Bovenaan