Wat is er nieuw

Wel of geen achterwand?

Lecturer in Recent Runes

Well-known member
Lid geworden
27 november 2011
De titel zegt het al: ik twijfel enigszins wat ik zal doen. Mijn nieuwe bak wordt 45cm diep en ergens vind ik het plaatsen van een achterwand dan een beetje zonde van de ruimte. Komt bij dat een wand voor een 150cm bak toch gauw dik over de €200 heen gaat. Tot nu toe heb ik altijd posters gebruikt en daar denk ik nu dus ook weer over, maar ik ben toch nog wat aan het twijfelen.

Wat zouden jullie in dit geval doen en waarom?

van die echte 3d achterwanden zoals die van rockzolid zou ik niet doen, neemt op deze diepte teveel in beslag.

maar een gewone slimline achterwand kan makkelijk hoor, die zijn meestal +/- 3cm dik.

en ja die prijs... als je iets doet, doe het dan goed. en als dat extra geld voor een wandje inhoud, gewoon doen.

Ik zou of een slimline achterwand plaatsen of de achterkant zwart verven. Bij de action kun je voor 1 euro een verfroller en voor 1.75 een buisje acrylverf halen. Met 2 of 3 buisjes heb je meer dan genoeg, ik heb zelf een halve buis gebruikt voor 60x40 en 30x30.

Ik zou persoonlijk het idee volgen om de achterkant zwart te maken met verf of plakfolie. Nadeel is iets spiegelen maar als de achterwand begroeit is dit weer weg. Tevens makkelijker schoon te houden.....

Zelf gebruik ik altijd zwarte posters.
Ik vind het zelf zonde om ruimte kwijt te raken door een achterwand (maar goed, ik heb dan ook geen hele grote aquaria)
Wat ik soms niet begrijp is dat mensen een mooie achterwand nemen en er vervolgens allemaal planten voor laten groeien waardoor je van de achterwand niets meer ziet.
Wat ik wel erg mooi vind zijn de prachtige grote achterwanden die de natuur nabootsen (met stronken / schuilplekken of zo, hoe leg ik dit uit?) en dan vervolgens weinig planten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik koop bij de Hornbach ook posters en plak die op de achterruit met behangplaksel.

ER zijn bruine achterwanden van 1 1/ 2 cm dik. Die laten begroeien. best mooi.

Zal nog eens naar die Slimline kijken en ook naar de suggestie van Bertus. Het moet een Amazone-bak met veel hout, blad en qua beplanting Echinodorus etc worden. Filteren over turf, dus wat donkerder water, en geen hele felle verlichting. Dan zou begroeien van de achterwand dus nog wel eens lastig kunnen worden.

Mijn grootste angst is echte tetra's achter de wand. Dat heb ik gehad bij de enige bak met achterwand die ik heb gehad en daar werd ik niet blij van.

Zelf gebruik ik altijd zwarte posters.
Ik vind het zelf zonde om ruimte kwijt te raken door een achterwand (maar goed, ik heb dan ook geen hele grote aquaria)
Wat ik soms niet begrijp is dat mensen een mooie achterwand nemen en er vervolgens allemaal planten voor laten groeien waardoor je van de achterwand niets meer ziet.
Wat ik wel erg mooi vind zijn de prachtige grote achterwanden die de natuur nabootsen (met stronken / schuilplekken of zo, hoe leg ik dit uit?) en dan vervolgens weinig planten.
Uit te leggen in 1 naam: redeque

https://www.aquaforum.nl/threads/200-x-60-x-70-van-redeque.97056/page-11

Posters werken natuurlijk ook wel, is een kwestie van smaak. Zelf heb ik beide en vindt ze allebei wel goed. Qua prijs is de poster natuurlijk wel goedkoper en kost geen ruimte in de aquarium.

jawel, maar de wand van redeque is alleen praktisch als je al veel diepte hebt om mee te werken en met 45cm is dat zonde.
(is wel echt een achterwand om jaloers op te zijn btw :))

als je een wand goed plaatst, zouden er geen vissen achter moeten kunnen komen (zeker met slimline wanden zo)

Dat ruimteverlies is voor mij eigenlijk het grootste punt, maar als ik zo kijk valt dat met Akwaline Thin of BTN Slimline Amazonas nog wel mee. Kan natuurlijk ook voor Juwel oid gaan (stukje goedkoper), maar krijg ik die net zo mooi op elkaar aangesloten?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan