Wat is er nieuw

Wel of geen apistogramma Viejita?

M

Miki

Guest
IMG_6131.JPG
IMG_6135.JPG
IMG_6138.JPG
IMG_6139.JPG
IMG_6142.JPG
IMG_6144.JPG
IMG_6147.JPG
Als het klopt heb ik eergisteren een mannetje en een vrouwtje Viejita gekocht,
Klopt dit wel of niet?

Op basis van het streep patroon zeg ik Viejita, of in ieder geval een afstammeling van de Viejita

Foto van de vrouw zou nog iets duidelijker mogen......

Geen (pure) viejita. De viejita heeft nooit een rode kop, alleen een rode staart. Zoals @sschot opmerkte, heeft dit exemplaar een ander patroon dan de meeste macmasteri, dus is het waarschijnlijk een macmasteri x viejita hybride.

Laatst bewerkt:
Het is inderdaad de aquriumstam die veel verkocht word als A. viejita. Mooie leuke vissen maar geen zuivere viejita.

Je kunt er vanuit gaan dat je voorlopig geen echte A. Viejita gaat tegen komen in een aquarium winkel. Ik heb ze ooit 1x gezien bij Utaka als F1. Jij hebt een koppel Apistogramma Macmasteri, die overigens een stuk kleurrijker zijn dan een Apistograma Veijita. De echte Viejita is het beste te herkennen aan de rode lijn die bovenin in zijn rugvin zit.

Hier onder twee foto's van de echte Apistogramma Viejita, zoals je kunt zien is ook de lichaamsbouw iets anders. Het verschil onderscheiden is vrij lastig, maar de echte Apistogramma Viejita is een lange tijd compleet uit de hobby verdwenen. Heel langzaam komt deze terug in de hobby nadat een aantal hobby kwekers de soort zelf hebben gevangen en Zuid-Amerika en hebben mee terug genomen.

upload_2017-9-16_15-5-4.png

upload_2017-9-16_15-5-28.png

Je kunt er vanuit gaan dat je voorlopig geen echte A. Viejita gaat tegen komen in een aquarium winkel.
Sinds de guerrilla oorlog in Colombia (tijdelijk???) is gestopt zijn er steeds meer echte viejita's te zien. Op vivarium worden ze ook wel eens aangeboden. En utaka heeft ze inderdaad ook vaak op voorraad.

Sinds de guerrilla oorlog in Colombia (tijdelijk???) is gestopt zijn er steeds meer echte viejita's te zien. Op vivarium worden ze ook wel eens aangeboden. En utaka heeft ze inderdaad ook vaak op voorraad.

Klopt sinds die is gestopt zie je ook meer andere soorten uit deze groep tevoorschijn komen, zoals de Apistogramma D28-D33. Ik heb/had zelf een koppel Apistogramma D33, de man is helaas zojuist overleden. Wel heb ik het vrouwtje nog met 7 kleine jongen die verstopt zitten. Als het goed is beschik ik over een maand of 2 over een nieuwe man 🙂 De D33 ziet er zo uit

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_378.jpg
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_377.jpg
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_374.jpg

Mooi Christian !
Hierbij wat meer van het vrouwtje .
Ik vind ze wel heul leuk in ieder geval

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan