Wat is er nieuw

Wel of geen ornamenten?

Sanne_1

Well-known member
Lid geworden
12 augustus 2022
Berichten
160
Locatie
Zuid-Holland
Ik heb in mijn aquarium (nog in de opstartfase en nog geen bewonertjes) een ornament van Superfish staan, dus speciaal gemaakt voor aquaria. Nu las ik laatst ergens dat zelfs zulke ornamenten schadelijk (giftig) kunnen zijn voor bewoners ondanks dat ze speciaal voor aquaria gemaakt worden. Heeft iemand daar ervaring mee?
 
Ik heb in mijn aquarium (nog in de opstartfase en nog geen bewonertjes) een ornament van Superfish staan, dus speciaal gemaakt voor aquaria. Nu las ik laatst ergens dat zelfs zulke ornamenten schadelijk (giftig) kunnen zijn voor bewoners ondanks dat ze speciaal voor aquaria gemaakt worden. Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik lees mee, ik heb er nu twee over, en waren best wel duur, die ik nu evt wil gaan hergebruiken, ben benieuwd naar de reacties, en Sanne welkom namens Watervrouw.🙂
 
Ik lees mee, ik heb er nu twee over, en waren best wel duur, die ik nu evt wil gaan hergebruiken, ben benieuwd naar de reacties, en Sanne welkom namens Watervrouw.🙂
Dank je wel 🙂
 
Je vissen zullen er geen hinder van ondervinden hoor, zo een ,ornament, vult in het begin juist lekker op.
Die dingen zijn niet giftig.
Gelukkig. Dan laat ik het er gewoon in staan. Bedankt voor je reactie.
 
Bovenop
16603085782361708216594.jpg
ook plastic uit de winkel , me slecht onderhouden chateau en een holle stronk die was uit de lijn van ,back to nature, destijds.
Zoals u ziet kun je er zo wat mee opvullen.
Groet, Edwin.
 
Lastige vraag, in principe zijn ornamenten wel gemaakt voor in het aquarium. Ik had zelf een soort muurtje dat ook gemaakt was van plastic. Toen ik het in het aquarium had gedaan rook het aquariumwater een paar dagen later helemaal naar plastic. Toch heb ik hem er best lang in gehad, maar uiteindelijk werd het zand dat ertegenaan lag helemaal zwart. Ik heb geen idee wat er met dat ding aan de hand was, misschien blokkeerde het alleen de doorstroom. En daarmee komen we eigenlijk wel tot het punt waarom ik geen grote ornamenten meer in het aquarium wil. Ik vind het lastig ze zo te positioneren dat ze de doorstroming niet blokkeren en ik gebruik de ruimte graag voor andere dingen zoals hout of planten of gewoon zwemruimte.
 
Ik heb ook een hol ornament gehad en door het stilstaande water daarin gaat dat niet goed en gaat het ook stinken. Hier nooit weer dus.
 
Op zich zijn de de ornamenten die hier via de officiele kanalen te koop zijn, niet giftig voor het aquariumleven.

Er zijn wel wat zaken om rekening mee te houden.

De grote van het ornament. En dan met name het stuk wat op de bodem staat. De bodem wordt door plastic afgedekt, dus er komt geen zuurstof bij.
Dus dan krijg je zwart zand.
Het ornament wekelijks even van zijn plek halen. En evt de bodem eronder even door woelen.

Een groot ornament is vaak niet meer massief. Maar hol van binnen. Met een klein gaatje erin. Dan staat daar stilstaand water in. Dat is ook niet gezond.
Zulke ornamenten zou ik dan niet nemen.

Daarnaast kun je ook via de chinenzen ornamenten en aqua attibuten kopen. Deze kunnen vaak wel van slechte kwaliteit zijn.
Goedkope verf erop. Of keramisch materiaal dat kalk afgeeft.
Of er zit metaal in verwerkt. Dus als je het daar koopt, loop je een risico.
 
De bodem wordt door plastic afgedekt, dus er komt geen zuurstof bij.
Heb je niet door stroming in de bovenste bodemlaag of diffusie dat je ook daaronder dan wel zuurstof in de bodem zou moeten hebben?
 
Ik heb wel eens eens een sponsfiltertje uit zo een hol ornament de boel laten uitspuien,
Bijgevuld met alles dat een filterend vermogen bezit.
Mag ik je na ervaring zeggen, dat dit in onderhoud scheelt.
 
Ik weet nu al zeker dat ik mijn ornamenten niet weer ga hergebruiken, bij het lezen, van al het bovenstaande, wie ze wil mag ze hebben 😉
 
Ik weet nu al zeker dat ik mijn ornamenten niet weer ga hergebruiken, bij het lezen, van al het bovenstaande, wie ze wil mag ze hebben 😉
Het beste zullen natuurlijke zaken zich in een bak houden. Hoewel ik mij altijd al verre heb gehouden van deze dingen, gewoon omdat ik ze niet mooi vind, blijft natuur in natuur toch het meest fraai. Maar dat is en blijft natuurlijk ook een persoonlijk gegeven.
 
Het beste zullen natuurlijke zaken zich in een bak houden. Hoewel ik mij altijd al verre heb gehouden van deze dingen, gewoon omdat ik ze niet mooi vind, blijft natuur in natuur toch het meest fraai. Maar dat is en blijft natuurlijk ook een persoonlijk gegeven.
Daar ben ik het helemaal mee eens, de ornamenten die ik heb twee rots blokken zagen er dus wél heel natuurlijk uit, maar zijn het niet, ze zijn hol van binnen dus hier komt stilstaand water in terecht, wat ik al las als een probleem hierboven.
 
Je kunt het probleem van stilstaand water bij ornamenten natuurlijk wel (gedeeltelijk) couperen door er bijvoorbeeld een luchtsteentje slim onder of in te leggen.

De grote vraag is, waarom je een ornament wilt. Voor je vissen of je planten hoef je het niet te doen, maar als je nu eenmaal helemaal week in je hart wordt van een beeldje van een zeemeermin ofzo, dan moet je het gewoon doen....
 
Je kunt het probleem van stilstaand water bij ornamenten natuurlijk wel (gedeeltelijk) couperen door er bijvoorbeeld een luchtsteentje slim onder of in te leggen.

De grote vraag is, waarom je een ornament wilt. Voor je vissen of je planten hoef je het niet te doen, maar als je nu eenmaal helemaal week in je hart wordt van een beeldje van een zeemeermin ofzo, dan moet je het gewoon doen....
Heb je gelijk in, ik vind dat het zeker een persoonlijk smaak blijft. en handige tip van z'n luchtsteentje eronder, maar ik plaats mijn ornamenten niet meer terug.
 
Ik heb ook een hol ornament gehad en door het stilstaande water daarin gaat dat niet goed en gaat het ook stinken. Hier nooit weer dus.
Dat dus, ik heb dat met een botanical gehad. Een rioleringslucht toen ik hem van zijn plaats haalde en dat water eruit kwam. Hier dus ook niet weer. Ook geen botanicals met holtes erin.
 
Ik heb ook holle ornamenten gehad, zag er mooi uit, maar water ging er in rotten, weggehaald dus.
Heb er de distributeur over gemaild en ook reactie gehad, maar sowieso wisten ze er vast al wel van.

We hebben nu alleen een regenboogsteen met gat er in. Wat ik gelezen heb is dat dit zandsteen is wat inert is
In het begin kwamen er wel wat diatomeeen op, maar nu valt dat erg mee.
Ik haal hem er af en toe uit om hem te spoelen en de bodem goed te houden.

Vissen maken aan de lopende band gebruik van het gat. De barbelen gaan er soms in hangen en alle anderen zwemmen er doorheen.

Ik denk dat ze op een geologie forum exact kunnen vertellen wat t is en misschien ook wel dingen over andere stenen?
En dan is er nog de bruis test om te kijken of het calcium aan de oppervlakte heeft zitten, door er azijn over te gieten
 
Ik dacht tot nu toe alleen aan het materiaal, maar had nog niet gedacht aan bodemrot en stilstaand water.
Ik heb een kruikje als ornament wat me leuk leek voor de bewoners om zich erin te kunnen verstoppen...

Want wat betreft bodemrot/ verstikking. Hoe zit het dan met stenen of de stronk van spiderwood die je ook op (en deels in) het grind of zand plaatst? Dekt dat niet af of liggen die volledig op de bodem? Bij mij niet namelijk 🙄
 
Ik dacht tot nu toe alleen aan het materiaal, maar had nog niet gedacht aan bodemrot en stilstaand water.
Ik heb een kruikje als ornament wat me leuk leek voor de bewoners om zich erin te kunnen verstoppen...

Want wat betreft bodemrot/ verstikking. Hoe zit het dan met stenen of de stronk van spiderwood die je ook op (en deels in) het grind of zand plaatst? Dekt dat niet af of liggen die volledig op de bodem? Bij mij niet namelijk 🙄
Ik heb ooit wel bodemrot gehad onder en direct rondom hout, al wist ik toen niet wat het was. Zand was gewoon zwart aan het kleuren. Maar ik moet zeggen dat ik door de jaren heen dit probleem rondom hout nooit meer heb gehad.
 
Ik heb een paar stenen die nooit van hun plek komen en idem hout. Twee ornamenten en een nepplant die ik tweemaal per week van hun plek haal om de bodem eronder even te doorwoelen met de bodemzuiger, want de anaerobe bacteriën zorgen voor een zwarte bodem en een putlucht. Ik borstel de ornamenten met een tandenborstel en haal ze niet boven water. Zo gaat het al een paar jaar prima. Mijn ornamenten staan overgens een beetje aan de kant, zodat mijn dikke Sluierstaarten zich niet kunnen openhalen😀.
 
In feite is bodemrot zolang je er van afblijft en het niet of nauwelijks in het water 'lekt' geen probleem. Het probleem ontstaat pas als die troep vrij in je bakwater komt. Dus als je een 'dode zone' hebt, moet je voorzichtig zijn als je met je planten en/of je bodem bezig gaat, zodat je die dode zone met rust laat.
Ben je er wel in aan het woelen geweest: zoveel mogelijk dood materiaal en direct aangrenzend water afhevelen en vers water erin en filter controleren....
 
In feite is bodemrot zolang je er van afblijft en het niet of nauwelijks in het water 'lekt' geen probleem. Het probleem ontstaat pas als die troep vrij in je bakwater komt. Dus als je een 'dode zone' hebt, moet je voorzichtig zijn als je met je planten en/of je bodem bezig gaat, zodat je die dode zone met rust laat.
Ben je er wel in aan het woelen geweest: zoveel mogelijk dood materiaal en direct aangrenzend water afhevelen en vers water erin en filter controleren....
Klopt niet, vooral bodembewoners (waaronder garnalen) gaan massaal hemelen bij bodemrot (ook als je niks aan de bodem doet en het op een voor bodembewoners onbereikbare plek zit)
 
Ok, met garnalen heb ik geen ervaring, weten we dat ook weer.
 
Volgens mij gaan die schadelijke gassen door diffusie ook naar boven en komen zo in het water terecht. Maar goed ik ben geen scheikundige,
 
Volgens jou weet jij wel hoe het is, heb je geen scheikunde voor nodig😂🤣
 
Volgens jou weet jij wel hoe het is, heb je geen scheikunde voor nodig😂🤣
Met volgens mij bedoel ik dus dat dit is wat ik denk of weet maar daar niet zeker van ben en ik heb nog niet zolang geleden nog moeten googelen wat diffusie precies betekent en daar komt best wat schei/natuurkunde aan te pas volgens mij.
Ik heb nooit iets gehad op school met schei/natuurkunde dus heb er ook weinig kaas van gegeten😉
 
Dat klopt, en zoals bij alles: het gaat om de dosis. Alles -en dan ook alles!- is bij te grote doses dodelijk. Zout, water, lucht en bijvoorbeeld alcohol: even om het voorbeeld naar mensen te trekken: één glas wodka ga je niet dood aan, maar 3 flessen gaat toch niet goed.
Dat is in een aquarium niet anders.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan