Wat is er nieuw

Wel of geen osmose water bij het indraaien

evilcells

Well-known member
Lid geworden
15 november 2012
Hoi allemaal

Ik ben op dit moment een nano aquarium van 21L aan het indraaien. Dit bakje is bestemd voor het kweken van taiwan bees. Hieronder een lijstje met de specs:

Aquarium: Fluval 21liter
Filter: voorfilter + Eden 501
Bodem: Tropica soil
Inrichting: hout + mos

Momenteel is de bak aan het indraaien met leidingwater. Maar straks ga ik overstappen naar osmose met salty shrimp gh+.

Wat is volgens jullie het beste moment en de methodiek om het leiderwater te 'vervangen' met osmosewater? M.a.v. zal ik het aquarium in een keer halen en vullen met osmose water of stapsgewijs?

Ik hoor het graag. Dank alvast!

Ik zou dat gelijk doen want als je met kraanwater ververst is de bodem veel sneller uitgewerkt ook.

Inderdaad gelijk doen en wel zo snel mogelijk, dan worden je waterwaarden gelijk ook goed en heb je nog alle tijd om bij te stellen, informeer je goed op welke waarden je TB's gekweekt zijn zodat je dat kan overnemen in je eigen bak.

Ik zou dat gelijk doen want als je met kraanwater ververst is de bodem veel sneller uitgewerkt ook.
Ga ik doen! Ik dacht juist dat de bodem met osmose eerder uitgewerkt raakt doordat er in osmose geen voedingstoffen zitten. Maar dat is dus niet zo?

Inderdaad gelijk doen en wel zo snel mogelijk, dan worden je waterwaarden gelijk ook goed en heb je nog alle tijd om bij te stellen, informeer je goed op welke waarden je TB's gekweekt zijn zodat je dat kan overnemen in je eigen bak.
Thanks Tom, ik ga na de lunch gelijk verversen. 20 Liter is zo gedaan 🙂

Ga ik doen! Ik dacht juist dat de bodem met osmose eerder uitgewerkt raakt doordat er in osmose geen voedingstoffen zitten. Maar dat is dus niet zo?
Nee want in je kraanwater is de kh vrij hoog en de bodem zal dus telkens deze eruit halen waardoor hij vrij snel raakt uitgewerkt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan