Wat is er nieuw

Wel of geen piepschuim bodem

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lutzen Visbeek
  • Startdatum Startdatum
L

Lutzen Visbeek

Guest
Hallo,

Binnenkort wil ik graag een tanganyika biotoop maken. In een 450 liter Aquarium.

Dit betekent een aardige stapel stenen want ik wil proberen aan de rechterkant tot aan de bovenkant toe.

Nou hoor ik veel verhalen over piepschuim.

Wel of niet. Vast lijmen of niet alleen onder de stenen of overal?

Kunnen jullie mij wat meer uinfo geven over wat jullie bijvoorbeeld zelf hebben?

Kijk eens in mijn onderschrift bij mijn leienbak 😉
kan je zien hoe ik deze met leien heb ingericht, maar zo kan het met elk soort steen.

Je kunt er 2 cm onderleggen,tegen puntbelasting.
probeer de eerste laag ,met vlakke delen neer te leggen.
Doe niet alles op 1 plaats,drukbelasting , dan komt het best goed.

Ik zou het wel doen. Volgens mij kun je de plaat gewoon neer leggen en de stenen er dan op leggen, de stenen moeten uiteraard wel een beetje stevig leggen en niet gaan rollen.

Zeker doen, tenzij je echt alleen vissen hebt die niet gaan graven.
1 plaat piepschuim
2 stenen
3 zand

Dan kunnen ze de boel niet ondergraven en komt er geen puntbelasting.

Ok, Bedankt. En vast lijmen? Of is los leggen genoeg. En waarmee? Want niet overal ligt steen. Alleen piepschuim waar steen komt te liggen lijkt mij onhandig ivm latere veranderingen. Klopt dat?

Gewone kit bevat zuur toch?

Gewoon zonder kit kan toch. of evt is er aqua kit om ook achterwanden te kitten.

Ik zou wel aanraden om het piepschuim met speciale aquakit vast te lijmen. Piepschuim heeft een enorm hoge weerstand in het water, dus zodra er niet genoeg stenen op liggen, schiet het omhoog en is je bak een puinzooi. Niet te vergeten wat een stuk vallend steen kan doen met je ruiten....

Vastlijmen kan geen kwaad, dus zou ik het zekere voor het onzekere nemen!

Niet als hij een tijd in ligt, dan is het vezadigt van het water.

Lutzen Visbeek zei:
Ok, Bedankt. En vast lijmen? Of is los leggen genoeg. En waarmee? Want niet overal ligt steen. Alleen piepschuim waar steen komt te liggen lijkt mij onhandig ivm latere veranderingen. Klopt dat?

Hoe groot zijn die stenen?
Doe je die maanstenen?
Ik heb ze ook in bakken,zonder piepschuim.
Steen van 10 kilo heb je geen druk van.
Onder water is het minder. opwaartse druk.
Doe je 1 kant,leg dan alleen daar waar je de stenen opstapelt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan