Wel of geen voeding toevoegen?


ash.vr

Well-known member
Lid geworden
30 oktober 2020
Berichten
62
Hallo...

Mijn bak staat nu sinds zaterdag met de Dennerle's Aquascaping soil bodem.
De bak is dus nog volledig in opstart.

Nu ben ik nog een newbie en ik vroeg aan de winkel waar ik de bodem kocht of ik nog plantenvoeding moest toevoegen.
Zij zeiden dat dit niet het geval is omdat er voldoende voeding in de bodem zit voor de planten.
Ik gebruik geen CO2 oid.

Wat vinden jullie?
 
Mij is verteld door een LFS dat de 1e week niet vloeibaar plantenvoeding nodig is, de planten zijn om te beginnen bezig met wortelen, verlichting beginnen met 6 uren. Ik voer het daarna geleidelijk op met beleid.
 
Ik denk dat als je echte waterplanten in de bak hebt dat je het beste ook vloeibare voeding kan geven maar @Cornelius is de man met ervaring op dit gebied.
 
Bedankt, straks maar gelijk even halen.
 
Aanhakend op die vloeibare bemesting; bedenk dat de meeste van de planten in onze bakken moerasplanten zijn en dientengevolge vragen ook om bodemvoeding.
 
Niet direct althans.
't Is dat.
Als je de bodem lang gebruikt zal je na verloop van tijd wel moeten ingrijpen inderdaad.

Maar ik moet wel bekennen dat ik onder mijn amazonia nog een laag met power sand en enkele toevoegingen heb liggen. Dat heeft enkele voordelen maar strikt noodzakelijk is het niet en dit laagje achteraf toevoegen is niet evident zonder de boel om te gooien vandaar dat ik daar over zweeg... ;))
 
't Is dat.
Als je de bodem lang gebruikt zal je na verloop van tijd wel moeten ingrijpen inderdaad.

Maar ik moet wel bekennen dat ik onder mijn amazonia nog een laag met power sand en enkele toevoegingen heb liggen. Dat heeft enkele voordelen maar strikt noodzakelijk is het niet en dit laagje achteraf toevoegen is niet evident zonder de boel om te gooien vandaar dat ik daar over zweeg... ;))
Nee exact; we zitten op hetzelfde spoor. Het is absoluut niet noodzakelijk om er extra spul in te hebben liggen; maar ik heb hier ook toevoegingen erin gedaan. Which reminds me dat k binnenkort weer eens nieuwe moet scoren.
 
Ik heb besloten om wekelijks een klein beetje van dit te doseren. Volgens de gebruiksaanwijzing moet ik dan 3 ml gebruiken. Eens kijken of dit mij bevalt.... althans.... de planten dus.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    241.7 KB · Weergaven: 88
Ik heb besloten om wekelijks een klein beetje van dit te doseren. Volgens de gebruiksaanwijzing moet ik dan 3 ml gebruiken. Eens kijken of dit mij bevalt.... althans.... de planten dus.

Dit is eigenlijk een vloeibare "koolstofbron" zoals het etiket ook zegt. Maar als plantenvoeding is dit niet echt compleet.

Je kan het daarom wel gebruiken maar best in combinatie met andere voeding.
Ofwel kan je kijken naar zogenaamde All-In-One voeding. (zie link hieronder)
Dit is een combinatie van micro en macro elementen en bevat dus alles in één.
Nadeel is dan dat je de verschillende voedingsstoffen niet afzonderlijk kan bijsturen aangezien alles al gemengd is. Hoeft op zich geen probleem te zijn en is prima bruikbaar in veel omstandigheden/bakken.
In jouw geval is dit zeker een goede optie als "hoofdvoeding" en dan kan je de floracarbo als aanvulling gebruiken.

https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/vloeibaar-kant-en-klaar/complete

Ofwel kijk je op dezelfde site eens onder "bemesting, zelf te mengen". Daar kan je afzonderlijke poeders kopen om zelf je voeding te mengen. Dan maak je een fles met micro's en één of meerdere flessen met macro's op maat van je bak.
Klinkt ingewikkelder dan het is en mocht je hiervoor kiezen word je ongetwijfeld op weg geholpen op het forum zodat je de juiste poeders kiest.
 
Dit is eigenlijk een vloeibare "koolstofbron" zoals het etiket ook zegt. Maar als plantenvoeding is dit niet echt compleet.

Je kan het daarom wel gebruiken maar best in combinatie met andere voeding.
Ofwel kan je kijken naar zogenaamde All-In-One voeding. (zie link hieronder)
Dit is een combinatie van micro en macro elementen en bevat dus alles in één.
Nadeel is dan dat je de verschillende voedingsstoffen niet afzonderlijk kan bijsturen aangezien alles al gemengd is. Hoeft op zich geen probleem te zijn en is prima bruikbaar in veel omstandigheden/bakken.
In jouw geval is dit zeker een goede optie als "hoofdvoeding" en dan kan je de floracarbo als aanvulling gebruiken.

https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/vloeibaar-kant-en-klaar/complete

Ofwel kijk je op dezelfde site eens onder "bemesting, zelf te mengen". Daar kan je afzonderlijke poeders kopen om zelf je voeding te mengen. Dan maak je een fles met micro's en één of meerdere flessen met macro's op maat van je bak.
Klinkt ingewikkelder dan het is en mocht je hiervoor kiezen word je ongetwijfeld op weg geholpen op het forum zodat je de juiste poeders kiest.
FloraCarbo bevat, zeggen ze althans, zowel voedingsstoffen als 'koolstof'. Ik vermoed dat de gebruikelijke macro's als fosfaat en natrium missen en de koolstof zal ook geen toegevoegde waarde hebben als voedingsstof zijnde. @ TS als het je daarom te doen is, zou ik gewone of bio co2 nemen.
 
Oeps...
Ik zag carbo staan en ging er wat te snel van uit dat het gewoon één van de vele "carbo" versies was zonder meer.

I stand corrected... :br:
En heb je enig idee welke stoffen het dan zoal bevat @LalaLaraSophie ?
No worries :)
Géén idee, ik heb het gegoogled maar zelfs niet op de site van HS Aqua kon ik 't zo gauw vinden - maar ik ben ook weleens kippig dus missschien staat t alsnog ergens. Anders wil TS misschien wel een foto van de ingrediëntenlijst van 't flesje maken?
 
Uiteraard. Deze kreeg ik bij de lfs aangeraden.... maar ik heb toch het idee dat deze niet echt het beste advies geeft, bij de plantjes zei hij ook al dat ik ze gewoon in m’n bodem kon steken (eentje hoorde eigenlijk op steen/hout).

Wat vinden jullie van deze?
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    168.6 KB · Weergaven: 99
Wat vinden jullie van deze?

Ik vind het fijne plantenvoeding. Dosseer ik dagelijks mbv een dosseerpompje. Wel zorgen dat de fles niet leeg raakt 🤪😅 Helemaal automatisch is het niet 😂

Maar wat al eerder aangegeven is: je kunt moeilijker apart per element bijsturen.

In mijn geval geen probleem want ik heb ondanks de AIO een nitraat tekort. Deze voeg ik nog extra toe.
Maar als er een overschot in zit van iets wordt het lastiger. Je kunt het er niet zomaar even uithalen (ja water wisselen en/of bodem extra goed reinigen maar goed).

Elk aquarium is anders en het verbruik van plantenvoeding (per element) ook.. dus een kwestie van proberen en meten :)
 
Uiteraard. Deze kreeg ik bij de lfs aangeraden.... maar ik heb toch het idee dat deze niet echt het beste advies geeft, bij de plantjes zei hij ook al dat ik ze gewoon in m’n bodem kon steken (eentje hoorde eigenlijk op steen/hout).

Wat vinden jullie van deze?
Thnx, ik mis inderdaad natrium en fosfaat. Hoeft geen probleem te zijn; kun je ook via je filter en visvoer verkrijgen, meten is weten.

Dat je LFS je iets aanraadt is simpelweg oorzaak gevolg - jij geeft een koopsignaal af en de LFS voorziet in iets om te kopen. Misschien krijgt ie als verkoper een bonus als ie x aantal HS Aqua producten verkoopt, misschien zit daar de beste marge op of misschien vindt ie dat zelf simpelweg het fijnste product. Het vergt een en ander aan onderzoek en ervaring voordat je als consument zelf de afweging kunt maken 'dit product past bij mij'. Voor zaken als een auto of nieuwe keuken steek je daar logischerwijs meer moeite in (grotere investering die langer mee moet gaan) dan verbruiksproducten als een banaan of schoonmaakartikel (lage investering, zo vervangen wanneer 't niet bevalt).
 

Terug
Bovenaan