Wel of geen voedingsbodem


mjgroep

Well-known member
Lid geworden
17 november 2020
Berichten
103
Leeftijd
57
Locatie
heerhugowaard
Hallo allemaal,

mijn aquarium is 160x55 (55 waterhoogte)
Nu heb ik op ongeveer 15/20 cm van de achterwand stenen "muurtje" liggen (steen hoogte ongeveer 10 a 15 cm) daarachter wil ik het opvullen met JBL ProScape Volcano (zier foto, in het midden zit mijn droogkamer)
Boven op de volcano stenen en voor de stenen "muur" wil ik er voor zorgen dat ik planten kan plaatsen
Ik wil de bak vullen met planten voor ongeveer 50% waarvan 15% hoog 10 % laag en de rest een beetje er tussen in.

Ik heb een CO2 installatie en heb een doseersysteem die elke dag een beetje A Complex aan het water toevoegd

In mijn oude bak had ik JBL manado als grond, op zich nooit echt problemen maar het planten is wel een dingetje, het spul is zo licht en los dat ik best wel moeite heb om planten terug de "grond"in te stoppen
Ik heb corydorassen die vinden de manado grond prima want ze graven zonder problemen tot bijna hun ogen door het gind.
Ik wil van voor tot aan het muurtje de grond een beetje laten oplopen van 1 a 2 cm voor to 5 a 6 tegen het muutje aan

Is het verstandig/idee om 2 lagen te leggen, 1 laag met planten voeding en 1 afdeklaag, hoe dik moet ik de lagen maken ( zit zelf te denken 2 a 3 cm voedingsbodem 1 a 2 cm deklaag)
Achter het muurtje zij het dan 3 lagen en welke voedingsbodem kan op het volcano vulcano grind

Mijn vraag is
Heb ik een voedingsbodem nodg omdat ik al CO2 en vloeibare voeding toedien, zo ja wat kan boven op het Volcano grind
zo nee
welke grond kan ik het beste gebruiken om te voorkomen dat mijn planten zich los kunnen maken uit de grond zals bij JBL manado

Hoor graag jullie advies
 

Bijlagen

  • IMG_20210419_154958265.jpg
    IMG_20210419_154958265.jpg
    320.4 KB · Weergaven: 126
  • IMG_20210419_154937297.jpg
    IMG_20210419_154937297.jpg
    248.6 KB · Weergaven: 117
Hallo allemaal,

mijn aquarium is 160x55 (55 waterhoogte)
Nu heb ik op ongeveer 15/20 cm van de achterwand stenen "muurtje" liggen (steen hoogte ongeveer 10 a 15 cm) daarachter wil ik het opvullen met JBL ProScape Volcano (zier foto, in het midden zit mijn droogkamer)
Boven op de volcano stenen en voor de stenen "muur" wil ik er voor zorgen dat ik planten kan plaatsen
Ik wil de bak vullen met planten voor ongeveer 50% waarvan 15% hoog 10 % laag en de rest een beetje er tussen in.

Ik heb een CO2 installatie en heb een doseersysteem die elke dag een beetje A Complex aan het water toevoegd

In mijn oude bak had ik JBL manado als grond, op zich nooit echt problemen maar het planten is wel een dingetje, het spul is zo licht en los dat ik best wel moeite heb om planten terug de "grond"in te stoppen
Ik heb corydorassen die vinden de manado grond prima want ze graven zonder problemen tot bijna hun ogen door het gind.
Ik wil van voor tot aan het muurtje de grond een beetje laten oplopen van 1 a 2 cm voor to 5 a 6 tegen het muutje aan

Is het verstandig/idee om 2 lagen te leggen, 1 laag met planten voeding en 1 afdeklaag, hoe dik moet ik de lagen maken ( zit zelf te denken 2 a 3 cm voedingsbodem 1 a 2 cm deklaag)
Achter het muurtje zij het dan 3 lagen en welke voedingsbodem kan op het volcano vulcano grind

Mijn vraag is
Heb ik een voedingsbodem nodg omdat ik al CO2 en vloeibare voeding toedien, zo ja wat kan boven op het Volcano grind
zo nee
welke grond kan ik het beste gebruiken om te voorkomen dat mijn planten zich los kunnen maken uit de grond zals bij JBL manado

Hoor graag jullie advies

Als je planten heb die voeding via de wortels verkrijgen dan zou ik altijd voeding in de bodem doen. Je heb niet perse een voedingsbodem nodig, want je kunt gewoon gebruik maken van voedingspillen.
Er zijn echt gigantisch veel verschillende soorten grond waarbij planten niet makkelijk los komen. Ik denk dat je hier gewoon moet kiezen wat je mooi vindt.. uiteindelijk wortelen ze toch wel. Ik gebruik zand dat wortelt ook niet makkelijk, maar je wil voor de Corydoras toch die kant op gaan anders beschadigen de snorharen (ik bedoel dus een fijne ondergrond). Er zullen zo ook nog wel andere mensen reageren want ik ben totaal geen expert.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voedingsbodems zijn alleen maar geldverksisting want na 6 maanden is de werking er al uit en zal je alsnog extra voeding moeten gaan toevoegen
 
Zie een voedingsbodem als potgrond. Daar zit ook voor de eerst x maanden voeding in en daarna is de voeding op en zul je moeten bemesten. Dat is met een voedingsbodem precies hetzelfde. Ze kunnen niet eeuwig voeding blijven afgeven. Op een gegeven moment is de voeding gewoon op.
 
Hallo allemaal,

mijn aquarium is 160x55 (55 waterhoogte)
Nu heb ik op ongeveer 15/20 cm van de achterwand stenen "muurtje" liggen (steen hoogte ongeveer 10 a 15 cm) daarachter wil ik het opvullen met JBL ProScape Volcano (zier foto, in het midden zit mijn droogkamer)
Boven op de volcano stenen en voor de stenen "muur" wil ik er voor zorgen dat ik planten kan plaatsen
Ik wil de bak vullen met planten voor ongeveer 50% waarvan 15% hoog 10 % laag en de rest een beetje er tussen in.

Ik heb een CO2 installatie en heb een doseersysteem die elke dag een beetje A Complex aan het water toevoegd

In mijn oude bak had ik JBL manado als grond, op zich nooit echt problemen maar het planten is wel een dingetje, het spul is zo licht en los dat ik best wel moeite heb om planten terug de "grond"in te stoppen
Ik heb corydorassen die vinden de manado grond prima want ze graven zonder problemen tot bijna hun ogen door het gind.
Ik wil van voor tot aan het muurtje de grond een beetje laten oplopen van 1 a 2 cm voor to 5 a 6 tegen het muutje aan

Is het verstandig/idee om 2 lagen te leggen, 1 laag met planten voeding en 1 afdeklaag, hoe dik moet ik de lagen maken ( zit zelf te denken 2 a 3 cm voedingsbodem 1 a 2 cm deklaag)
Achter het muurtje zij het dan 3 lagen en welke voedingsbodem kan op het volcano vulcano grind

Mijn vraag is
Heb ik een voedingsbodem nodg omdat ik al CO2 en vloeibare voeding toedien, zo ja wat kan boven op het Volcano grind
zo nee
welke grond kan ik het beste gebruiken om te voorkomen dat mijn planten zich los kunnen maken uit de grond zals bij JBL manado

Hoor graag jullie advies
DE meeste planten die wij in onze bakken houden zijn moerasplanten die hun voeding grotendeels via hun wortels opnemen. Voeding via de waterkolom is van belang maar ook bodemvoeding mag niet vergeten worden. Dat kan echter ook met kleibolletjes en/of capsules
 
ik ben enorm voorstander van een voedingsbodem.

1 voedingsbodems bevatten niet alleen voedingstoffen, maar houden die ook vast. een voedingsbodem kan voedingstoffen uit het water opnemen en daarmee zichzelf weer aanvullen. Hoe dikker de afdeklaag hoe moeilijker dat gaat uiteraard. maar bij soil is bijv gebleken dat bij voldoende vloeibare meststof in het aquarium de hoeveelheden voedingstoffen in de bodem naar 1,5 jaar gebruik niet gedaald waren.
2 voedingsbodems bevatten veel meer ondersteunende micro-organismen dan zand, dat draagt er aan bij dat het aquarium beter als mini ecosysteem functioneerd. eenmaal ingedraaid en ontwikkeld geeft dat een stabieler aquarium.
3 voedingsbodems hebben een licht zure pH waarde, voor het overgrote deel van de planten geld dat ze voedingsstoffen beter/gemakkelijker opnemen in een licht zure omgeving.
 

Terug
Bovenaan