Wel of geen water verversen tijdens indraaien


Patrix

Well-known member
Lid geworden
16 februari 2014
Berichten
5,986
Leeftijd
52
Locatie
Rheden
Ik lees veel verschillende berichten omtrent het indraaien van een aquarium.
Moet ik nu wel of geen water verversen tijdens de indraai periode?

Nu zat ik te denken om direct te starten met de EI methode tijdens het indraaien, kan dit?
Of moet ik het water een paar weken met rust laten?

Binnenkort ga ik twee bakken opstarten eerst een 80 cm om de vissen en planten in te gaan doen die ik houden wil.
En daarna als de grote oude bak weg is ga ik de (nog te maken) nieuwe bak opstarten.

Op de 80 cm komt meteen het nieuwe filter te staan, dus als ik 4 of 5 weken later alles ga overplaatsen naar de nieuwe (grotere) bak hoef ik toch niet weer 4 weken te wachten, omdat het filter (Cristal profi 902) dan al is ingedraaid?
 
Dan moet je wel verversen want anders reset je de bak niet. Ik heb dat ook zo gedaan met de EI. Je kan er een beetje voer in verkruimelen. Als je een goed ingedraaid filter meeneemt dan schelt dat al wel maar in de bodem zit nog geen bacteriecltuur dus voer zuinig en hou de waarden goed in de gaten.
 
Oké dus verversen tijdens indraaien is geen probleem.

Er komen maar een paar vissen mee met het ingedraaide filter, 7 x corydoras panda, en 1 algeneter van 7 cm,
En misschien 2 diamant gourami's, maar of die een maand lang in een 80 cm bak kunnen weet ik eigenlijk niet, leuk zullen ze het niet vinden vanuit een 1,5 meter bak.
 
Oké dus verversen tijdens indraaien is geen probleem.

Er komen maar een paar vissen mee met het ingedraaide filter, 7 x corydoras panda, en 1 algeneter van 7 cm,
En misschien 2 diamant gourami's, maar of die een maand lang in een 80 cm bak kunnen weet ik eigenlijk niet
Geen probleem is een andere zaak, de bacteriën zullen minder vast groeien, en meer tijd nodig hebben dan de 3 weken wanneer je gaat verversen.
Maar als je de EI gebruikt, moet je wel verversen.
Ik heb je vorige post niet goed begrepen, je gaat toch nog geen vissen inzetten tijdens de indraaiperiode ?
 
Nee tijdens indraaien gaan er geen vissen in.

Eerst start ik de tijdelijke bak goed op, dan gaan de vissen erin die ik wil houden.
De oude bak gaat dan weg, en daar komt een nieuwe voor terug, als die nieuwe dan klaar is gaat de complete inhoud van het tijdelijke (80cm) bakje over naar de nieuwe bak.
Die laatste stap gaat dan wel gebeuren zonder indraaien, omdat het filter dan al 5 weken gedraaid heeft op de 80 cm
 
:sorry: nu wel?

Ik heb geen ruimte om 2 grote bakken tegelijk te laten draaien, vandaar de tussenstap met de kleine.
 
Nee tijdens indraaien gaan er geen vissen in.

Eerst start ik de tijdelijke bak goed op, dan gaan de vissen erin die ik wil houden.
De oude bak gaat dan weg, en daar komt een nieuwe voor terug, als die nieuwe dan klaar is gaat de complete inhoud van het tijdelijke (80cm) bakje over naar de nieuwe bak.
Die laatste stap gaat dan wel gebeuren zonder indraaien, omdat het filter dan al 5 weken gedraaid heeft op de 80 cm
Heb je die vissen al, of moet je die nog kopen?
In het laatste geval moet ik toch echt aanraden om de vissen pas te halen als je definitieve bak helemaal klaar is.
Vissen ondervinden heel veel stress bij het overplaatsen, en daardoor kunnen ze sterven, zeker de jonge vissen.
 
De vissen heb ik al, die zitten nu in mijn oude bak

Binnenkort ga ik twee bakken opstarten eerst een 80 cm om de vissen en planten in te gaan doen die ik houden wil.
En daarna als de grote oude bak weg is ga ik de (nog te maken) nieuwe bak opstarten.
 
Als jij dat filter overzet, ga je terug naar af.

In de bodem zit ook niks, en je water ook niet.

Enigste is , filter erbij. meedraaien met de oude, of de oude over de nieuwe koppellen.

Bacterie van 1 nar 2 in de bak.
 
Als jij dat filter overzet, ga je terug naar af.

Dit begrijp ik ook niet helemaal want als je een ingedraaide filter in de bak doet dan ben je al een eind op de goede weg en hoeven ze zich alleen nog maar in de bodem te nestelen.
Dat is eigenlijk hetzelfde als wanneer je de bodem voor een nieuwe vervangt en de filter het alleen tijdelijk moet opvangen.
 
Ja, dat dacht ik ook, ik kan evt. ook nog het water overpompen.

Daarbij is het een behoorlijk groot filter, voor maar een paar visjes (op dat moment)
 
Ik heb een tijdje geleden de bodem vervangen van de meterbak en daar draaide alleen de filter op terwijl alle vissen natuurlijk aanwezig waren. Dat gaat prima maar je moet zuinig voeren en het wel minitoren.
 
Indien je je filter overzet moet dat prima lukken. Je kan voor de zekerheid wel wat easy life filtermedium gebruiken.
 
Wat is jouw huidige stappenplan?
1 - Zaterdag word de grote bak leeg gemaakt, een paar vissen, het filter, en een deel van de planten (plus het water) komt dan in een tijdelijke 80 cm bak met nieuw filterzand.
2 - Grote bak weghalen om plaats te gaan maken voor de (nog te bouwen) nieuwe bak.
3 - Als de nieuwe bak klaar is ga ik deze eerst indraaien met een nieuw extern filter, om dit wat te versnellen kan ik wat filtermateriaal gebruiken van het oude (draaiende) filter
4 - Visjes verhuizen naar de nieuwe ingedraaide bak, dit zou moeten kunnen na 2 a 3 weken indraaien denk ik?
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan