Wat is er nieuw

Wel of niet een einde aan maken?

Rastaman

Well-known member
Lid geworden
1 november 2020
Leeftijd
81
Mijn betta zwemt al weken rond met dik opgezette buik, geen idee wat het is, volgevreten of buikwaterzucht, het gaat ieder geval niet weg. Nu is zijn gedrag in al die ween niet wezenlij veranderd, hij was al redelijk op leeftijd dus hangt lekker op een blad of boven op intern filter te snurken en komt snel even naar de voorkant als je langsloopt om je te begroeten. Als er dan niet binnen 30 seconden voer bijkomt, sjokt ie wer naar achter. Business as usuall denk ik dan. eten doet ie ook als altijd.

Maar ja toch die twijfel, heeft ie nu last van die dikke pens of niet? ik wil hem ook niet laten lijden maar ja...hoe weet je nu hoe een vis zich voelt?

Moet ik hem uit zijn lijden helpen of is alles wel ok?

plaatje is niet echt duidelijk maar om een idee te geven:

20220330_170017.jpg
20220330_170147.jpg

Zolang de vis eet voeltie zich kiplekker, dieren die zich onprettig voelen stoppen als eerste met eten

Vind hem er ook nog heel mooi uitzien.

Heb je al eens geprobeerd om hem een paar dagen niets te eten te geven en te kijken of die dikke buik minder word?

Waar uit twijfel dat hij lijd? Het is een zware vis met al die mooie sluiers dus kan me best voorstellen dat hij niet de hele dag in het water rond vliegt. Maar dat hoeft toch ook niet perse.

Dank voor de reacties. Ja ik denk ook dat het eigenlijk wel goed met hem gaat, twijfelde alleen omdat die buik maar niet weg ging (heb idd ook al 5 dagen ratsoen gezet...hielp niks). maar goed, dan laten we het voorlopig zoals het is. Hij is namelijk wel een heerlijke knorrepot, grumpy old man. beetje zwemmen, beetje rusten op een anubisblad, beetje eten, doen alsof je achter een garnaal aan zit voor toch wel gauw 2 seconden, altijd nieuwsgierig, even komen kijken als er beweging in de kamer is (stel je voor dat je voer mist!!), bijzonder vermakelijk :iloveyou:

Hou ook even het poepgaatje in de smiezen wat eruit komt of er wat aan hangt.

Zolang de vis eet voelt ie zich kiplekker, dieren die zich onprettig voelen stoppen als eerste met eten
😢 hij eet sinds 3 dagen niet meer, bewegen doet ie nauwlijks, beetje op de bodem hangen. Normaliter is hij er als de kippen bij als er voer is maar nu niks meer... Heb hem eruit gevist om beter op de foto te zetten, hij is nog meer opgeblazen, je kan er zowat doorheen kijken.De vinnen beginnen ook sleets te worden?

Beter zal die niet meer worden...ik hoop dat ie wellicht apart wat meer rust heeft en nog wat gaat eten. Rustig afwachten tot hij sterft of euthanasie? Wat is wijsheid?

20220418_113142.jpg

20220418_113209.jpg

20220418_113229.jpg

Ja dat ziet er slecht uit. Als je bactopur direct in huis heb of iets anders wat bacterieel meent te verhelpen kun je dit nog trachten in te zetten.

Euthanasie is ook een optie. Dit is iets waar jezelf een keuze in moet maken. Dit is een erg lastig klusje voor vele en voor de een makkelijker dan voor de ander. Je moet doen waar jij je goed bij voel. Zou hem zeker niet weken gaan laten lijden. 2/3 dagen kijken of hij van enige behandeling opknapt als je dit overweeg zo niet duimen hij zsm naar de eeuwige wateren zwemt of hem een handje helpen.

Succes met de lastige overwegingen 😢

Schubben staan uit als bij een denappel, inderdaad Buikwaterzucht helaas. Misschien Bactopur zoal @michelle1 al aangeeft, en anders zou ik toch voor de optie kruidnagelolie gaan. Dat is de meest humane manier om het dier uit zijn lijden te verlossen. Sterkte…

In de praktijk is buikwaterzucht vaak einde oefening.

Deze vis was eigenlijk al "kapot" en is dat nu nog meer. Bij oude betta's is het vrij normaal om op een gegeven moment (ondanks gezonde/stabiele omgeving) het immuunsysteem en/of organen te zien falen en dan heeft medicatie gebruiken geen zin. Ik zou daar niet meer aan beginnen. 🙁

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan