Wat is er nieuw

wel of niet wachten op ammoniakpiek

hemmel.mol

Member
Lid geworden
25 juli 2019
Leeftijd
53
Hallo allemaal.

Ik heb wat rondgelezen op het forum maar ik sta nu op het punt mijn vissen in het aquarium te doen, en begin te twijfelen.
Ik heb een aquarium van 60 liter met 5 visjes en gezond water. Ik heb expres het filter een maand niet ververst omdat ik in mijn bak wou gaan werken.

20 dagen geleden heb ik kienhout gekocht en in een bak water gelegd om te weken. Voor de zekerheid heb ik elke week als ik het water verschoonde, een liter aquariumwater in de kienhoutbak gedaan.
Vandaag heb ik 20 liter aquariumwater in een derde bak gedaan en mijn visjes daarin verhuisd.
Ik heb mijn aquarium geleegd op het zand na, het filter na, en 20 liter water na.
Daarna heb ik mijn aquarium opieuw ingericht en gevuld met kraanwater.

Ik geloof dat ik door mijn hergebruik van water en filtermateriaal geen ammoniak- of nitriekpiek ga krijgen. Dus mijn vissen kunnen nu het aquarium in. Toch?

Meten is weten. tet eerst je water.

Tsja het is een gevoelig en ingewikkeld onderwerp want er zijn vele mogelijkheden en uitzonderingen. Als het je gelukt is om de bacteriecultuur in je bodem en je filter tijdens de werkzaamheden te behouden dan kun je inderdaad gewoon je vis terug zetten. Maar heb je bijvoorbeeld je filter een paar uur 'droog' gehad dat ben je die bacteriën kwijt, het ligt er dus helemaal aan hoe je er mee om bent gegaan.

Na een flinke verbouwing is het sowieso verstandig om de ammonia en nitriet waarden de komende dagen in de gaten te houden en bijspringen mocht het mis gaan.

Het filter is nat gebleven. Ik was in 2 uur klaar en het zit in zo'n bioflow kolom van Juwel.
Ik denk dat het water dat mijn vissen nu hebben de komende dagen tropisch warm zal blijven gezien het weer. Dus ik denk drie dagen mijn water te testen en als er geen piek komt, kunnen de visjes terug. De enige nadelen zijn eigenlijk: minder ruimte voor de vissen, en een lastige bak in mijn woonkamer.

Zet ze er dan in. Maar blijf meten. en zo nodig verversen.

Kolom van Juwel, komt het ook vrij, he als je water er uit haalt.

Ik zou de visjes weer in het aquarium zetten.

Ik zou ze er ook gewoon in zetten maar wel blijven controleren of het goed gaat.

Ik heb inderdaad een beetje ammoniak. O, 25 mg/l gister. Ververst, maar vandaag hetzelfde. Met water spelen is goed te doen, in dit weer.

Ik heb mijn aquarium geleegd op het zand na, het filter na, en 20 liter water na.
Daarna heb ik mijn aquarium opieuw ingericht en gevuld met kraanwater.
Zo te lezen is er eigenlijk alleen maar een stuk hout ingekomen, heb je 40 liter water ververst, en heeft je filter 2 uur stil gelegen?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan