Wat is er nieuw

Welk aquarium? Plussen en minnen

Destiny035

Well-known member
Lid geworden
6 juni 2019
Leeftijd
49
Hallo iedereen,

Omdat ik deze vraag in het labyrinth vissen forum had gezet onder een ander onderwerp van mezelf maak ik hem hier even opnieuw aan, dan staat hij iig in het goede forum 🙂

Ik wil opnieuw beginnen met een 60cm bak, ik heb nu een 35cm en dat vindt ik te klein als ik zie hoe mijn betta heen en weer schoot maar steeds af moest remmen. Ik wil dat hij gewoon door kan zwemmen, in ieder geval verder 😉

Ik heb de volgende twee gezien die ik mooi vind:

Aqualantis Advance LED 60 (60x30x34) (https://www.hornbach.nl/shop/AQUATL...xclusief-onderkast-zwart/8809146/artikel.html)
en
Eheim Aquastar 54 LED (60x30x30) (https://www.eheim.com/en_GB/products/aquariums/starter-kits/aquastarled)

Wie heeft ervaring met een van deze (of wellicht allebei) aquaria? De Eheim vindt ik er mooi uitzien maar is een stuk duurder dan de Aqualantis en de Eheim is ook wat lager (scheelt toch vier cm). Verder heeft hij een mooie afwerking. De Aqualantis daarentegen heeft wat negatieve recenties op de Hornbach site over lekken, hoewel iemand hier op het forum aangaf meerdere mensen met dit aquarium te kennen die er allemaal tevreden over waren.

Als iemand ervaring(en) heeft dan hoor ik ze graag, positief en negatief!

Ik heb ook online de Fluval Roma 90 gezien die ik ook heel mooi vind maar die is hier volgens mij nergens te krijgen... en ik bestel hem liever niet via de post.

Ik heb gekeken of er 60cm bakken zijn die, zoals Fluval en de SuperFish Home, zonsopgang en -ondergang kunnen doen, maar helaas kan ik die niet vinden, bovenstaande twee zullen dus ook alleen maar aan en uit zijn waarschijnlijk. Ik heb al van alles gelezen over TC240's maar ik weet niet of die hierop mogelijk zijn en ik zou me er eerst eens goed in moeten verdiepen. Bandit (mijn betta) had nooit last van het licht dat aan of uit ging dus dat kan ook.

Ik hoor het graag!

Groeten,

Donna

Ik heb de Aquatlantis gehad en die is ook 54 liter en verder voor het geld een prima bakje al zou ik de bijgeleverde filter niet gebruiken want dat is een lelijke bak.

Ben nu een tijdje verder maar nog steeds in twijfel, wegens vakantie heeft het plan wat meer tijd gekregen en we zijn inmiddels zo ver:

Bij de Pets Place stond een Juwel Primo 70 in het wit in vol ornaat (nou ja, wel leeg) op een bijbehorend Juwel kastje en ik werd gelijk verliefd.
Het leek echt mooi! Hij is ook mooi hoog maar het nadeel vindt ik toch dat hij geen klep heeft maar je bij water verversen en dergelijke de hele kap er af moet halen met alle gevolgen van dien zoals water dat er bij langs loopt en dergelijke.

Verder kijkend kwam ik ook bij de Juwel Lido 120 uit die ik prachtig vond maar wat wel een heel bakbeest zou worden tussen mijn bureau en mijn kastje. Dat wordt te vol en dat wordt hem dus niet. Wel jammer van de hoogte.

Op Internet zag ik verder de Ferplast Cayman 60. Ook mooi, vooral omdat hij een klep heeft, maar ik heb haast geen ervaringen kunnen vinden op Internet en wat ik over de Cayman op het forum hier vindt gaat meestal over de 110.

Dus bij deze de vraag:

Ik zoek een leuk, mooi (en goed!) aquarium rond de 60cm (geen 70, kan op zich wel maar dan staat hij klem), met bijbehorend kastje.
Kan iemand meer vertellen of heeft ervaring met de volgende aquaria:
Juwel Primo 70
Ciano 60
Aqualantis led 60
Ferplast Cayman 60

Qua afmetingen laat ik de Eheim even achterwege, vooral de Juwel en de Ferplast hebben (al dan niet weing) meer ruimte dan de anderen.
Interne filters hoef ik me (mits ze er uit te halen zijn) niets van aan te trekken, ik heb nu al een Aquael Pat Mini meedraaien in mijn Superfish Starter 30 bakje zodat die in de nieuwe bak kan.

Ik zit gewoon heel erg te twijfelen. De Juwel vind ik erg mooi lijken, maar ja die kap... of is er iemand die die bak heeft en mij meer kan vertellen over of je daar last van hebt als je hem er af moet halen? Voordeel is dan weer dat je er een voederautomaat op kan zetten in de vakantie 🙂

Als er nog een is die ik nog niet er bij heb staan sta ik altijd open voor suggesties.

Twijfel, twijfel, en ik wil er zo graag een halen om er mee bezig te gaan 😀
Help?

Groeten,

Donna.

Ik heb de Aquatlantis gehad van 60cm en vond het een leuk en mooi bakje die ik kan aanraden. Natuurlijk heb je met een maatje groter net weer wat meer mogelijkheden.

Ik heb al jaren een cayman 60 professional met echte authentieke t8 lampen. Bevalt mij prima. Twijfel wel of de pat mini filter genoeg is voor dit aquarium.
En heb hier sinds een maand of 3 de Aquatlantis staan.

Ik zou de mini pat filters niet gebruiken op bakken met meer dan 30 liter. Sponzen zorgen al snel voor minder filtering en al helemaal de fijne die erbij is geleverd.
Zelf gebruikte ik wel op alle 60cm de Aquaflow 100 en met een normale bezetting kan dat nog wel is mijn ervaring.

Ik heb horror verhalen tgelezen op hornbach.nl dat de aqualantis snel lek was... durf ik dat aan? 😀

O dat hoor ik voor het eerst en ik heb er geen last van gehad en Seabait had/heeft er ook een en ook daar heb ik dit niet van gehoord. Op zich is Aquatlantis namelijk een erg goed merk.

Ok, probleem opgelost. Ik liep vanavond weer de Pets Place in en was nog steeds verliefd op de Juwel Primo 70 op dat kastje... er stond ook een Ciano, is ook heel mooi maar lager.

Toch de Primo 70 besteld met kastje 🙂 had het aquarium zo mee kunnen nemen maar het kastje moest besteld worden, volgende week donderdag kunnen we er weer heen dus heb ik de tijd om de plek voor te bereiden 😉

Zin in! 😀

Ok terug bij af: De Pets Place waar ik het aquarium en het kastje had besteld heeft het niet meer op voorraad, ook niet op het hoofdkantoor, de enige was de demo die ze in de winkel hadden staan. En dat vind ik toch niet je dat.

En de Hornbach in Groningen heeft geen witte kastjes, staat op de website. Dan toch nog maar even verder kijken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan