Wat is er nieuw

Welk binnenfilter voor 50 l aquarium

DouweB

Member
Lid geworden
19 februari 2021
Leeftijd
34
Hallo,

Ik ben op zoek naar een nieuw binnenfilter voor mij aquarium. Het is een bak van 60-30-30, praktisch gaat hier ongeveer 50 liter in. Er zit nu een Aqua platy flow (ik dacht 300 of 500) in maar deze voldoet m.i. niet.

Er is echt veel informatie te vinden. Ik weet dat ik minimaal 5x het debiet moet hebben. Ik ben echter wel een beginner dus heb het liefste een filter waarbij ik goed weet wat ik moet doen (klinkt misschien raar).

Ik dacht zelf een een Eheim Aqua 200, als ik het goed heb moet ik hier zelf nog filtermaterialen. Welke zou ik dan moeten gebruiken? Ik heb nu vrij veel zwevend vuil en 'veel' uitwerpselen op de bodem, nitraat is iets verhoogd.

Andere optie is bijvoorbeeld Aquael turbo filter 500
Ik zie ook wel een Eheim Aquaball maar ik zie niet echt een praktisch verschil (behalve de bouw)

Hoi,

5 x debiet hoeft naar mijn inziens niet maar daar zit je al snel aan met jouw formaat aquarium, een groot filteroppervlak is belangrijker.
Filtermateriaal kan het beste bestaan uit siporax en een fijne spons, waarbij het water als eerste door de spons gaat.

De aquaball lijkt me wel een goede keuze vanwege de meerdere kamers, de 130 zou ik dan nemen (als dat past)

Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie snelle reacties!

Welke bewoners zitten in de bak?

De volgende vissen zitten er in:
- 2 Honinggoerami's
-2 corydora's
- 1 Ancistrus dolichopterus
- 4 roodkop zalmpjes
- 4 platy's
- 2 kardinaaltetra's
- 4 japonica garnalen
- enkele rood/blauwe garnalen
O.a. kardinaaltetra's hadden er iets meer mogen zijn ivm groepsgrote maar doordat de vorige platy flow kapot was gegaan en ik daar na een dag of 5 achterkwam hebben er een aantal vissen het leven gelaten.

Ook wel een goed ding, komt met filtermateriaal zie ik, de koolstof hoef je niet te gebruiken
Dus eigenlijk zou ik met de Aqua 200 klaar zijn?

Het is wel veel vis hoor, voor 50 liter.