Wat is er nieuw

Welk binnenfilter voor 50 l aquarium

DouweB

Member
Lid geworden
19 februari 2021
Leeftijd
34
Hallo,

Ik ben op zoek naar een nieuw binnenfilter voor mij aquarium. Het is een bak van 60-30-30, praktisch gaat hier ongeveer 50 liter in. Er zit nu een Aqua platy flow (ik dacht 300 of 500) in maar deze voldoet m.i. niet.

Er is echt veel informatie te vinden. Ik weet dat ik minimaal 5x het debiet moet hebben. Ik ben echter wel een beginner dus heb het liefste een filter waarbij ik goed weet wat ik moet doen (klinkt misschien raar).

Ik dacht zelf een een Eheim Aqua 200, als ik het goed heb moet ik hier zelf nog filtermaterialen. Welke zou ik dan moeten gebruiken? Ik heb nu vrij veel zwevend vuil en 'veel' uitwerpselen op de bodem, nitraat is iets verhoogd.

Andere optie is bijvoorbeeld Aquael turbo filter 500
Ik zie ook wel een Eheim Aquaball maar ik zie niet echt een praktisch verschil (behalve de bouw)

Hoi,

5 x debiet hoeft naar mijn inziens niet maar daar zit je al snel aan met jouw formaat aquarium, een groot filteroppervlak is belangrijker.
Filtermateriaal kan het beste bestaan uit siporax en een fijne spons, waarbij het water als eerste door de spons gaat.

De aquaball lijkt me wel een goede keuze vanwege de meerdere kamers, de 130 zou ik dan nemen (als dat past)

Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie snelle reacties!

Welke bewoners zitten in de bak?

De volgende vissen zitten er in:
- 2 Honinggoerami's
-2 corydora's
- 1 Ancistrus dolichopterus
- 4 roodkop zalmpjes
- 4 platy's
- 2 kardinaaltetra's
- 4 japonica garnalen
- enkele rood/blauwe garnalen
O.a. kardinaaltetra's hadden er iets meer mogen zijn ivm groepsgrote maar doordat de vorige platy flow kapot was gegaan en ik daar na een dag of 5 achterkwam hebben er een aantal vissen het leven gelaten.

Ook wel een goed ding, komt met filtermateriaal zie ik, de koolstof hoef je niet te gebruiken
Dus eigenlijk zou ik met de Aqua 200 klaar zijn?

Het is wel veel vis hoor, voor 50 liter.
Het genoemde filter is voldoende voor dat bakje ja, maar met zoveel visjes is het wel krap, ik vind het daarom ook niet gek dat je nitraat hoog is en je veel zwerfvuil hebt.
Met dit bestand moet je al minimaal 80 cm of 100 liter hebben.

En de bak draait nu zonder filter? dan moet je iedere dag water verversen, en hiermee toch zeker een week doorgaan als het nieuwe filter erin zit

Laatst bewerkt:
Het is wel veel vis hoor, voor 50 liter.
Het genoemde filter is voldoende voor dat bakje ja, maar met zoveel visjes is het wel krap, ik vind het daarom ook niet gek dat je nitraat hoog is en je veel zwerfvuil hebt.
Met dit bestand moet je al minimaal 80 cm of 100 liter hebben.

En de bak draait nu zonder filter? dan moet je iedere dag water verversen, en hiermee toch zeker een week doorgaan als het nieuwe filter erin zit
Nee, draait nu met een aqua platy flow 300 of 500.

Hebben de garnalen veel effect op de grote van het vissenbesstand? ik bedoel of meer garnalen verkeerd is of dat het echt om de vissen gaat als je het over te veel vissen hebt.

Nee, draait nu met een aqua platy flow 300 of 500.

Hebben de garnalen veel effect op de grote van het vissenbesstand? ik bedoel of meer garnalen verkeerd is of dat het echt om de vissen gaat als je het over te veel vissen hebt.
Het gaat echt om de hoeveelheid vissen. Ook een puntje die ik al eens fout heb gedaan. Maar de belasting van de bak is te groot.

Vraagje, waarom kies je niet voor een buitenfilter? Dan heb je al meer filtervolume en meer mogelijkheden.

Met dit visbestand zal geen enkele binnenfilter voldoen tenzij je een biobox oid koopt (maar dan eentje voor een aquarium van 120 liter)

Een verhoogde nitraat is geen teken van een slechte filter, het is een teken van slechte huishouding. Je ververst maw te weinig.

In mijn 50L heb ik deze draaien: Eheim Biopower. Wel een enorm ding dat veel ruimte inneemt, achteraf had ik beter moeten zoeken naar een klein extern filter. (Dacht toen nog dat externe filters alleen in formaten bestonden zo groot als aquarium zelf 😕). Als ik nu zou opstarten zou ik zo iets gebruiken: Oase filtosmart. Ik zal maar niet zeggen hier wat mijn visbestand is in mijn 50L bakje voor ik de wind van voren krijg.....😉

Edit: voordeel van zo een biopower is inderdaad datje verschillende compartimenten hebt waar je diverse filtermaterialen in kan doen.

Laatst bewerkt:
Ik denk inderdaad dat er teveel vis in de bak zit want ik heb hier vele bakken van 60cm gehad en die deden het allemaal prima met een Aquaflow 100 maar dan wel met minder bewoners.

Ik denk inderdaad dat er teveel vis in de bak zit want ik heb hier vele bakken van 60cm gehad en die deden het allemaal prima met een Aquaflow 100 maar dan wel met minder bewoners.
Hoeveel/hoe weinig ? 🤔

Bedankt in ieder geval voor alle reacties!

Het gaat echt om de hoeveelheid vissen. Ook een puntje die ik al eens fout heb gedaan. Maar de belasting van de bak is te groot.

Vraagje, waarom kies je niet voor een buitenfilter? Dan heb je al meer filtervolume en meer mogelijkheden.
Vooral omdat die dan mooi weg gewerkt is. Ik kan wel is kijken of het mogelijk is om het buitenfilter in de kast weg te werken.

Met dit visbestand zal geen enkele binnenfilter voldoen tenzij je een biobox oid koopt (maar dan eentje voor een aquarium van 120 liter)

Een verhoogde nitraat is geen teken van een slechte filter, het is een teken van slechte huishouding. Je ververst maw te weinig.
Dat doe ik elke week eigenlijk, zou toch voldoende moeten zijn....?

Als je zo mijn vissenbestand ziet. Zijn er dan vissen die bv veel meer vervuilen andere? Heb soms het idee dat de platy's voor veel vervuiling zorgen,

Je kan elke week 10%, of 80% verversen, scheelt een hoop dus op het totaal.
De vissen die het meeste poepen vervuilen het meest 🙂 meestal de grootste vissen denk ik

Hebben de garnalen veel effect op de grote van het vissenbesstand?
Japonica garnalen ( de echte) zijn flinke jongens dus die tellen zeker mee

Met zo'n vissenbestand en zo weinig liters, zou ik er zeker geen intern filter in proppen, neemt alleen maar meer zwemruimte in beslag. Knikker er gewoon een Eheim2213 tegenaan, kun je wat filtercapaciteit in ieder geval even vooruit. Los daarvan zou ik sowieso je bestand uitdunnen, teveel verschillende soorten in een te kleine bak.

Nogmaals bedankt voor alle reacties. Merk dat ik nog veel kan leren!

Met zo'n vissenbestand en zo weinig liters, zou ik er zeker geen intern filter in proppen, neemt alleen maar meer zwemruimte in beslag. Knikker er gewoon een Eheim2213 tegenaan, kun je wat filtercapaciteit in ieder geval even vooruit. Los daarvan zou ik sowieso je bestand uitdunnen, teveel verschillende soorten in een te kleine bak.

Die pomp ziet er op zich goed uit, ik vind dan bv deze inclusief filtermassa:

https://www.romberg.nl/product/eheim-classic-2213/
Dit lijkt mij dan goed toch?

Hoeveel verschillende vissoorten zou je ongeveer in een bak mogen hebben? En waar moet je dan naar kijken? Het liefst heb ik namelijk een beetje kleurrijke vissen

Hoeveel verschillende vissoorten zou je ongeveer in een bak mogen hebben? En waar moet je dan naar kijken? Het liefst heb ik namelijk een beetje kleurrijke vissen
Dit is zeker een prima filter met filtermedium en kranen, ook siporax zou ik gebruiken. Maar een ander voorbeeld is de JBL cristalprofi 402 en 702 waarbij de laatste meer filtervolume heeft en doorstroming. Let wel goed op de afmetingen. Kranen zijn niet extra nodig.
https://www.hornbach.nl/shop/JBL-Aq...stalProfi-e702-greenline/6387048/artikel.html
En ik zou niet te veel verschillende soorten vis doen. Had ik ook eerst maar minder soorten kijkt rustiger.

Die kun je prima nemen; filtermateriaal dat je nu al hebt gewoon erbij stoppen en dan is ie binnen mum van tijd ingedraaid.

Als dit nog actueel is:
De volgende vissen zitten er in:
- 2 Honinggoerami's
-2 corydora's
- 1 Ancistrus dolichopterus
- 4 roodkop zalmpjes
- 4 platy's
- 2 kardinaaltetra's
- 4 japonica garnalen
- enkele rood/blauwe garnalen

Dan ga je kijken naar meerdere aspecten. Die goerami's kun je prima per 2 houden, en ook in jouw maat bak. Corydoras, roodkopjes, platy's, tetra's zijn groepsdieren, dus die wil je idealiter per 8 of meer houden. Die ancistrus kun je ook prima alleen houden, maar wordt wel zo'n 10-12 cm en dan is een 60 liter bak toch al gauw krap. Je kleine garnalen tellen we voor de belasting even niet echt mee, de japonica's zijn verder prima qua aantallen.

Die roodkopzalmen stellen best wel wat eisen aan hun omgeving, waaronder zeer stabiel water en eigenlijk een grotere bak. Bovendien een scholenvis, dus zou je er meer moeten nemen.
Vwb de corydoras is het een beetje afhankelijk van welke soort je hebt; voor jouw bak zou ik een dwergsoort zoals de pygmeus of hastatus nemen, zodat je er wat meer van kunt plaatsen. Als je een grotere soort hebt, hebben ze wellicht niet de ruimte die ze nodig hebben.
Platy's zou ik wat meer van plaatsen maar zie ik verder geen bezwaren voor.
Kardinaaltjes zou ik ook iets meer van plaatsen, liefst in een grotere bak.
Qua waterwaarden is er volgens mij wel een middenweg te vinden voor deze soorten.

Ik zou echter niet alles houden en overal meer van plaatsen. Ter vergelijking; ik heb ook een 60 liter bak met een 2213 filter; daar zitten in: 1 betta, ongv 16 vuurtetra's, stuk of 7-8 corydoras hastatus, 3 otocinclus affinis, 3 japonica's, enorme lading rode garnaaltjes. Met verschillende planten erbij is dat al een heel kleurrijk geheel, maar ik hou het wel relatief rustig door het aantal verschilende soorten dieren enigszins te beperken.

Let er bij een evt buitenfilter op of je wel uitsparingen hebt in je kap want anders zul je zelf deze moeten maken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan