Welk biologisch filtermateriaal?


MaestroCygni

Well-known member
Lid geworden
6 mei 2015
Berichten
4,114
Leeftijd
22
Locatie
Appingedam, (Groningen)
Hallo allemaal! Ik ben een tijdje op zoek naar een geschikt materiaal voor in mijn bioloog.
Ik heb een paar opties bekeken:
Siporax en SF crystal max
Voordelen: Zeer effectief, 100% inert
Nadelen: Het is heel duur, rond de 10 euro per kg.

Tetra bioballen
Voordelen: Veel goedkoper in verhouding tot Siporax, een doosje voor bakken tot 500l kost maar 9 euro
Nadelen: er staat dat het speciaal ontwikkeld is voor de tetra potfilters en ik weet dus niet of ze het goed zullen doen in een bioloog

Superfish lavasteen:
Voordelen: Spotgoedkoop, voor 8 euro kan ik 10 liter lavasteen krijgen, genoeg om mijn bioloog te vullen. Veel groter volume waardoor het mijn bioloog kan vullen, waardoor het water er doorheen moet.

Nadelen: Kleine kans dat de ph iets omhoog gaat in mijn bak waar de kh en gh <1 en de ph rond de 6 zal zijn.
In principe bedoeld voor vijvers (moet toch geen probleem zijn om in eht aquarium te gebruiken?

Ik neig naar de lavasteen maar ik ben bang dat het niet 100% inert is, iemand ervaring?
 
Hoch, hangt ook van de grootte van uw bioloog af en het type aquarium.
Als je geen nitriet of ammonium problemen hebt voldoet uw filtering wel.

Doorgaans is een bioloog 5-10% van de grootte van een aquarium. Althans, dat was toch de maatstaf voor er enkele jaren terug een opbod gebeurde met die grootte.
Zelfs in die 5-10% werkte men meestal met watten en sponzen. Ja, zelfs bij discussen. :)

Wat ik wil duidelijk maken. Wat je gebruikt zal in 90% van de gevallen amper wat uit maken.
Ik zou gaan voor wat jij het makkelijkst in onderhoud lijkt.

Persoonlijk zou ik lavastenen vermijden om die reden. Het zijn stenen die heel scherp kunnen zijn. Een sneetje is nooit ver weg met die dingen.
 
tegenwoordig is de grootte van de bioloog 1/5 van de bak (in liters).. althans dat is dan de "maatstaaf", lijkt mij ook wat veel maar ach als je het kwijt kan :)

ja... hoeveel liter ga je nodig hebben? volgens mij heb je 10liter verpakkingen siporax voor 70euro bij veldhuis.
siporax heeft bij mij zijn dienst wel bewezen, bioballen? als je er een bewegend filter van maakt. lavasteen? geen idee... is erg poreus dus dat moet goed zitten, maar lijkt mij te dicht op elkaar zitten waardoor je snel vuil ophopingen krijgt.. en het kan idd wel is scherp zijn ja :D
 
Hoch, hangt ook van de grootte van uw bioloog af en het type aquarium.
Als je geen nitriet of ammonium problemen hebt voldoet uw filtering wel.

Doorgaans is een bioloog 5-10% van de grootte van een aquarium. Althans, dat was toch de maatstaf voor er enkele jaren terug een opbod gebeurde met die grootte.
Zelfs in die 5-10% werkte men meestal met watten en sponzen. Ja, zelfs bij discussen. :)

Wat ik wil duidelijk maken. Wat je gebruikt zal in 90% van de gevallen amper wat uit maken.
Ik zou gaan voor wat jij het makkelijkst in onderhoud lijkt.

Persoonlijk zou ik lavastenen vermijden om die reden. Het zijn stenen die heel scherp kunnen zijn. Een sneetje is nooit ver weg met die dingen.
Mijn aquarium is 144l bruto en mijn bioloog is 45l bruto. Ik heb toen voor een bioloog gekozen omdat het een zoutwater bak zou worden, nu dat het zoetwater wordt heb ik een beetje spijt van de keuze omdat het toch veel duurder is dan een potfilter.
Ik denk dat ik dan toch voor de lavastenen ga, het is het handigst voor de bioloog die ik wil, dan moet ik maar handschoenen dragen tijdens het onderhoud.
 
Tja, maar dan heb je ook niet veel nodig.

Ik zou er niet op bezuinigen. 2L 15mm buisjes is even in de buidel tasten en klaar ben je. blijft jaren goed.
Dat spul kost nou eenmaal geld.

Plastic buisjes niet, maar dat heeft ook een reden.
 
Ik zou ook zeker de echte siporax kiezen!

Die superfish crystal is niet zomaar zo goedkoop.

Het is niet mooi gemaakt, en het gruist.

Hieronder zie je de superfish en de siporax. Beide zijn gebruikt!

IMG_0531.JPG
 
Ik zou ook zeker de echte siporax kiezen!

Die superfish crystal is niet zomaar zo goedkoop.

Het is niet mooi gemaakt, en het gruist.

Hieronder zie je de superfish en de siporax. Beide zijn gebruikt!

Bekijk bijlage 11525
He, wat raar! Ik had op dat discus forum gelezen dat beide materialen inderdaad anders waren, maar dat het juist de siporax was die afbrokkelde...

Ik had zoiets in gedachten voor de bioloog (verhoudingen kloppen helemaal niet, dit is een schets!): Het komt dus goed uit om lavasteen te plaatsen, als ik siporax zou hebben zou ik het eerste vakje moeten veranderen, op zich geen probleem hoor, maar het is zonde van die ruime bioloog :p
bioloog.png
 
He, wat raar! Ik had op dat discus forum gelezen dat beide materialen inderdaad anders waren, maar dat het juist de siporax was die afbrokkelde...

Een vergissing is zo gemaakt natuurlijk. En dan krijg je misvattingen.
Ik heb ze hier zowel nieuw als gebruikt. En ze zijn heel goed te herkennen.
 
Nee hoor, als siporax beter werkt dan moet dat maar. Ik ben al bezig met een schets van de nieuwe indeling :)

Het mooie van siporax, is dat het water er niet alleen omheen kan, maar ook doorheen.
Hierdoor krijg je een dermate lage stroming, dat het water optimaal gereinigd kan worden.
Ook kunnen in deze luwe zones vuildeeltjes neerslaan, die vervolgens ook verwerkt worden.

Bij lavastenen kan het water er alleen omheen stromen. En heb je dus een hogere stroomsnelheid.
 
Het mooie van siporax, is dat het water er niet alleen omheen kan, maar ook doorheen.
Hierdoor krijg je een dermate lage stroming, dat het water optimaal gereinigd kan worden.
Ook kunnen in deze luwe zones vuildeeltjes neerslaan, die vervolgens ook verwerkt worden.

Bij lavastenen kan het water er alleen omheen stromen. En heb je dus een hogere stroomsnelheid.
Begrepen! Dat wordt dus een grotere investering, maar het is het zeker waard!
Ik heb de schets veranderd. Ik heb in de extra ruimte een refugium toegevoegd, daarin komen Cabomba aquatica en Elodea densa.
bioloog.png
 
Begrepen! Dat wordt dus een grotere investering, maar het is het zeker waard!
Ik heb de schets veranderd. Ik heb in de extra ruimte een refugium toegevoegd, daarin komen Cabomba aquatica en Elodea densa.

Wat zijn jouw plannen voor het aquarium? Verwacht je zoveel nitraat over te houden?
 
Update! Het is uiteidenlijk Eheim substrat geworden. Ik kreeg van een familielid een cadeaukaart. Ik heb gekeken bij welke sites ik die kon besteden en kwam uiteindelijk op nikoi uit, want ik moest pvc hebben. Ik had alles in mijn winkelkarretje en toen zag ik dat ik nog 15 euro had, dus ik wilde gelijk het filtermateriaal bestellen, maar ze hadden geen siporax (wel in 250ml of 10L, maar dat schiet niet op...). Ik heb goede reviews gelezen over eheim substrat, dus ik heb uiteindelijk die besteld.
 
Ik zou ook zeker de echte siporax kiezen!

Die superfish crystal is niet zomaar zo goedkoop.

Het is niet mooi gemaakt, en het gruist.

Hieronder zie je de superfish en de siporax. Beide zijn gebruikt!

Bekijk bijlage 11525
Ik heb ze van Sera en die zijn ook heel goed.. ik heb de extra grote. Zitten al meer dan een halfjaar in mijn filter. Af en toe afspoelen ( 1x per 2 maanden)en ze doen het weer prima.
 

Terug
Bovenaan