Welk buitenfilter raden jullie aan?


maliejane

Well-known member
Lid geworden
3 november 2012
Berichten
143
Goedemorgen allemaal!

In het voorjaar wil ik mijn vision 180 aanpakken. De bodem is mij wat te dik en lijkt wat te verstikken. Daarnaast had ik er toen een voedingsbodem ingedaan dus die wil ik er ook uit. Ik heb kunnen regelen dat ik in januari/februari een 80cm bak van iemand kan overnemen zodat ik daarin mijn vissen en planten tijdelijk kan zetten voor het vervangen van de bodem.

Maar als mijn aquarium dan toch leeg is, zit ik er sterk aan te denken om mijn interne filter voor een externe te vervangen. Ik weet alleen echt niet welke ik dan zou moeten nemen. Welk merk is het verstandigste? En met welke capaciteit kan ik een lichte stroming door de hele bak creëren? Op dit moment heb ik dus nog het standaard meegeleverde interne filter en die geeft te weinig stroming. Daarom heb ik er ooit een stromingspompje bijgekocht, maar die is eigenlijk weer te krachtig. Nu ik deze achter een steen geplaatst heb, heb ik wel een mooie rustige stroming door mijn hele bak.

Ik heb dus een vision 180 (dus 180L bruto inhoud) met vrij veel beplanting en vissen. Een deel van de vissen vind een zwaardere stroming niet erg (sewellia lineonata, ancistrus dolichopterus en mijn blauwe waaierhanden), maar ik merk dat mijn paracheidon simulansen en hengeli's toch liever een lichte stroming hebben. Ik ben dus zelf op zoek naar een lichte tot middel harde stroming. Ik heb nu heel fijn grint, maar ga naar een zandbodem.

Hebben jullie tips voor een betaalbaar filter die niet al te lastig te onderhouden is en welke een lichte stroming creëert? Ik hoor het graag!
 
Ik kan je de Eheim eXperience 350 erg aanraden bij jouw formaat aquarium deze is voor aquariums van rond de 180 L maar tot een max. van 350 L. Dit filter kun je met wat geluk op Marktplaats vaak voor een zacht prijsje kopen en alle onderdelen zijn los te koop. Dus mochten de rubbers ergens poreus geworden zijn kun je deze vervangen.
 
Ik ben zelf een voorstander van een JBL e902 of de e1502
 
Ik ben zelf een voorstander van een JBL e902 of de e1502
Je suggestie voor de JBL e902 begrijp ik wel. Maar de e1502 is veel te zwaar voor dit aquarium. Nou is 'overfilteren' eerder goed dan slecht, maar TS wil een lichte stroming in het aquarium.
 
Ik heb op eenzelfde aquarium de jbl e902. Heel fijn filter en geeft een constante, rustige stroming. Als je de in- en uitlaat goed plaatst, heb je een nette stroming door de hele bak. Ik vind ze qua onderhoud een stuk gebruiksvriendelijker dan de eheims, maar ook de eheims zijn kwalitatief goede filters.
 
Het ligt ook een beetje aan de bezetting die je gaat houden.
 
Je suggestie voor de JBL e902 begrijp ik wel. Maar de e1502 is veel te zwaar voor dit aquarium. Nou is 'overfilteren' eerder goed dan slecht, maar TS wil een lichte stroming in het aquarium.
je kan knijpen op de uitstroom. en of spelen met een spraybar? gaten ietsje groter maken of zelf een spraybar maken ?
 
Mijn bezetting is nu:
- 10 hengeli's
- 15 simulansen
- 4 volwasssen sewellia's en minstens 3 jongen van ongeveer 1 maand oud (jongen verkoop ik zodra ik het geslacht kan bepalen, vorig jaar had ik in totaal 7 jongen)
- 8 corydoras paleatus
- 1 vrouwtjes ancistrus
- 2 blauwe waaierhandgarnalen
- 7 bijlzalmen
- 10 japonica garnalen
- x aantal vuurgarnalen (begonnen met 50 en heb jongen, maar ze zitten goed verstopt tussen de plantjes en zie er maar af en toe een paar tegelijk)

Best zwaar bezet aquarium dus, maar tot nu toe erg stabiel met weinig uitval. Er zullen ook geen andere soorten meer bijkomen. In het zeldzame geval dat ik uitval heb vul ik vaak mijn groepjes weer met dezelfde soort aan. Ik ververs elke week ongeveer 1/3 van mijn aquariumwater en spoel dan de witte filterwatten van mijn aquarium gelijk uit. Daarnaast heb ik dus vrij veel beplanting, wat stenen en wat kienhout. Als mijn bodem niet zo aan het verstikken was en ik met plantjes snoeien niet steeds een rode stofwolk kreeg in mijn water had ik hem ook lekker zo door laten draaien.

Bedankt ook al voor de tips! Een spraybar heb ik eens geprobeerd, maar ik kan hem door mijn achterwand en bolle vooruit niet echt makkelijk kwijt zonder dat hij vol in het zicht zit. Maar ik zal in elk geval even kijken naar de JBL e902 en eheim experience 350. Er zijn er zoveel dat ik het echt lastig vind iets goeds te kiezen. Als ik een model op het oog heb ga ik ook zeker via marktplaats proberen een mooie deal te maken.
 
Wij gaan hier nu in een Rio 180 over van jbl902 naar 2x eheim classic 2215.

De 902 voldoet hier bij een bezetting van 2 honing gourami's, 15 ember tetra's, 11 corydorassen en garnalen en slakken, net/net niet.

Wij hebben bij onze andere bakken gezien hoeveel voordeel we hebben van hogere filtratie, betere verdeling co2 en voeding, en schoner water, en willen dat nu ook in de 180.
 
Teveel filteren kan bijna niet. Teveel stroming kan inderdaad wel :) Ik denk dat de JBL902 een prima optie is, of een andere filter met een vergelijkbare capaciteit. Eheim is ook goed spul, maar wel een stuk duurder. Kijk wel even goed wat erbij zit, als je een filter koopt. Sommige filters worden "leeg" geleverd, en andere compleet met filtervulling. Dan ben je misschien oppervlakkig gezien 30 Euro goedkoper uit, maar als je vervolgens nog voor 50 Euro filtersubstraat moet aanschaffen, schiet je daar niet veel mee op :)
 
Je suggestie voor de JBL e902 begrijp ik wel. Maar de e1502 is veel te zwaar voor dit aquarium. Nou is 'overfilteren' eerder goed dan slecht, maar TS wil een lichte stroming in het aquarium.

Op mijn Rio 180 heb ik lang een JBL 902 gebruikt. Werkt goed. Maar ook een JBL 1502 die er nu opstaat geeft een prima resultaat. Omdat ik een spraybar over de gehele achterwand heb regel ik dáár de sterkte mee. Door het aantal én de grootte van de gaatjes. En daar kan je dus zelfs een lichte stroming, eentje die de hele bak bereikt, mee creëren.
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ

Terug
Bovenaan