Welk buitenfilter


M

Martin Alferink

Guest
Ik heb een aquarium gekocht van 170 * 60 * 50 wat voor een buitenfilter heeft genoeg capaciteit om de bak voldoende te filteren. Er komen maanvissen in deze bak.
 
Ik zou sowieso voor 2 filters gaan. Beide met minimaal 15 liter als inhoud. Welk merk en type kun je dan zelf wel uit vogelen.
 
Dat is dan voor een betere doorstroming?
 
2 x 85 cm.
Over 1,70 m zou je een golfslag moeten hebben.
 
Dat niet zo zeer. Meer zodat je het dubbele aantal bacteri�n kan huisvesten. De hoeveelheid stroming is daarbij minder van belang. Maar bij de filters van 15 liter inhoud heb je al gouw een doorstroming van 2000 Liter per uur.
 
Thnx, het huisvesten van bacteri�n speelt dus een grote rol hierbij
 
Dat zeker. De bacteri�n die zich in je filter nestelen, zuiveren het water voor je. Biologisch dan. En zeker bij maanvissen wat grote vervuilers zijn, wil je zo veel mogelijk van deze 'goede' bacteri�n. Ik zal even een schematje zoeken van de stikstofkringloop. Dan word het je wat duidelijker.
 
mcc95 zei:
Dat niet zo zeer. Meer zodat je het dubbele aantal bacteri�n kan huisvesten. De hoeveelheid stroming is daarbij minder van belang. Maar bij de filters van 15 liter inhoud heb je al gouw een doorstroming van 2000 Liter per uur.

En geen golfslagbad?

Bacterie krijg je ook in de bodem.
 
Dat komt later pas Bertus. De bacteri�n zijn belangrijker dan veel of weinig stroming. Bacteri�n in de bodem alleen zijn bij lange na niet genoeg. Dat weet je zelf ook ;)

stikstof%20kringloop.jpg


Je vissen eten voer, en produceren daarmee dus Ammonium. Bacteri�n zetten dit om in Nitriet, en andere bacteri�n weer in Nitraat. Je planten nemen een gedeelte van de Nitriet en Nitraat ook op als voedsel. De rest moet je verwijderen door eens per week een gedeelte van je water te verversen.
 
2 x 85 cm. is voor mij,2 filters,toch?
 
Ja? Ik raadde toch ook al 2 filters aan? En als je 2x een e1901 neemt heb je bijvoorbeeld al 3800 Liter per uur doorstroming.
 
Ok een hoop info maar zal er eens goed over nadenken. Maantjes zijn idd grote vervuilers. Welke andere grote soort is ook mooi voor zo'n bak
 
Alle grote vissen zijn grote vervuilers. Dat hou je toch niet tegen. Maar dat betekend niet dat het veel meer onderhoud geeft hoor. Met 2 grote filters draait het prima.
 
zou zeker ook voor 2 filters gaan
meet biologische filtercapaciteit en je kan ze om de beurt wat schoonmaken
zodat je zeker genoeg bacterieen overhoud
 

Terug
Bovenaan