Wat is er nieuw

Welk diepvriesvoer wel en welke niet?

Johan

Active member
Lid geworden
28 november 2024
Leeftijd
24
Hallo mensen van het forum, Ik heb nu 4 mbuna chicliden maar nu zat ik nog een beetje met de vraag wel diepvries/levend voer mogen mbuna's wel en wat niet. Als het goed is mogen ze wel artemia, witte muggenlarven etc... maar ik heb ook gelezen dat de chicliden geen rode muggenlarven en bloedwormen mogen i.v.m. malawi bloat, kunnen jullie mij misschien iets meer vertellen over het diepvriesvoer en levend voer wat wel en niet mag? Ik geef uiteraard grotendeels spirulina maar dit is voor er bij.

@Ed Tensen het zijn tot nu toe omnivore Mbuna's

Mbunas kunnen best omnivoor zijn.
Of het wenselijk dat is een heel ander ding, totaalvoer en een dag per week niets voeren daar houd je ze prima mee.
Ik ging vroeger ook gezellig diepvries spul geven mja nodig is het niet.
Rode muggenlarven eten ze gulzig en als het bij de hobby blijft en niet in het meer dan leer je vanzelf door bv bloat ! Dat het niet een questie van voeren is.

Er zijn best wel een paar leuke cichlidenwinkels door het land hier ben ik fan van verdyun cichlids, al heel lang ook!
Telefonisch zijn ze ook heel goed, ze hebben de naam en de ervaring, voorheen hoofddestributeur voor de rest van europa lang lang geleden.
Daarbinnen kun je rustig koffie drinken en wat boeken/naslagwerken in te zien.
Hou wel rekening ermee dat een bril beslaat.
Ik vind dat het daar ook een speciale geur heeft.

@Edwin68 dank voor het antwoordt, weet u misschien ook hoeveel mbuna chicliden er in een 1 meterbak kunnen?

Met genoeg filtercapaciteit en wekelijks een halve of 3kwart waterverversen.
Dan kun je wel 12 of 20 kleine malawies van een soort erin beginnen, ook wel 2 of 3 hoor dan heb je veel kleuren erin ik vind dat altijd prachtig om te zien!
Met heel veel stenen in je bak voelen zich ook veel betr thuis die kunnen achterin tot de bovenkant reiken, daar eten ze lekker alg vanaf en op de bodem kan het ook goed vol met stenen voor heel veel schuilmogelijkheden en territoria.
Nu begrijp ik dat je er al een flinkerd in hebt van 8cm tot nu toe die zal de heerschappij wel houden.
Lekker vol en leuk zouden 10 auratus kleintjes er rustig bij kunnen die blijven dan met elkaar spelen, mooi vindt ik gevlekte metriaclima esterae die mannetjes hun vlekken worden van zwart naar blauwig wanneer ze imponeren en baltsen.
Ik vind de labidochromis caruleus ook maar saaie citroenen.
Labeotropheus trewavasae tumbi west🤗
Met alles klein beginnen in redelijke groepjes en echt veel rotsen en waterwissels dat moet met de malawihobby.
Succes
En voer ze maar altijd weinig dat is de sleutel

Laatst bewerkt:
@Edwin68 dank voor het antwoordt, ik heb inderdaad er nu 4 in zitten 2 koppels ik heb de 8cm toch maar niet gedaan heb 2 melanochromis mainganos en 2 pseudotropheus zebra red erin misschien dat ik de koppels moet vermeerderen met 2 vrouwtjes erbij en dan nog een groepje van 4 wat u zelf zegt Labeotropheus trewavasae tumbi west 4 stuks van bij doen, hier foto's van de vissen die er nu in zitten

Bijlagen

• 20241216_160014.jpg
    20241216_160014.jpg
    1.9 MB · Weergaven: 8
  • 20241216_155952.jpg
    20241216_155952.jpg
    1.7 MB · Weergaven: 5
@Edwin68 is dit een goed voorstel, ik haal bij de 2 koppels allebei nog 2 vrouwen bij en ik doe 1 man en 3 vrouwenCynotilapia afra red top likoma en 1 man en 3 vrouwen melanochromis auratus?

@Edwin68 melanochromis er niet bij dat was een fout je dus 4 pseudotropheus zebra red 4 melanochromis maingano 4 Cynotilapia afra red top.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan