Wat is er nieuw

Welk drijfplantje in nieuwe bak?

Papaguinness

Active member
Lid geworden
20 augustus 2025
Leeftijd
62
Hallo, opnieuw een adviesvraag van deze herintreder.

Ik heb mijn nieuwe (tweedehandse, maar nieuw opgestarte) Lido 120 gisteren beplant met een plantenpakket van Aquaplantsonline. De CO2 zit erop, de drop checker kleurt inmiddels mooi groen.

Nu overweeg ik om nog kleine drijfplantjes toe te voegen. De redenen hiervoor:
  • Ik vind het gewoon leuk, en ik heb de bak open gelaten en dan zijn drijfplantjes extra leuk omdat je ze dus ook van boven kunt zien als je langs de bak loopt.
  • Ik heb een plantenpakket gebruikt van soorten die het ook bij zwakkere verlichting goed doen. Intussen heb ik echter ook een nieuwe LED-verlichting op de bak gezet die veel, wit licht geeft (Superfish Scaper 73 die over de hele breedte van de bak valt). Ik ben dus bang dat ik eerder wat veel, dan wat weinig licht heb. Daarom denk ik dat ik met drijfplantjes het algen-risico wat kan beperken omdat die èn de lichtinval wat beperken, èn snel groeien door juist veel voedingsstoffen uit het water op te nemen, en er dus minder voedingsstoffen voor algen in de waterkolom overblijven. Doordat ik "low light" plantensoorten heb lijkt me het risico beperkt dat die door de drijfplantjes te weinig licht krijgen, zolang die niet uit de hand lopen.
In het pakket dat ik nu aangeplant heb zitten de volgende 8 soorten.

1 Anubias minima
2. Elodea densa (Waterpest)
3. Hygrophila siamensis
4. Lysimachia nummularia
5. Hygrophila stricta
6. Cryptocoryne tropica (bruin wordende Cryptocoryne)
7. Cryptocoryne nevilli
8. Cryptocoryne wendtii (Groen)

Mijn vraag is nu: is dit een goed idee, en zo ja, wat is dan een leuke drijfplant die niet te groot wordt voor dit kleine bakje? De Lido 120 is ongeveer 60x40cm, dus niet al te groot, en een eikenbladvaren die enorme bladeren kan krijgen lijkt me dan niet handig.
Amazonde Kikkerbeet? Die krijgt van die lange wortels, kun je die wortels snoeien als het te gek wordt?
Veelwortelig kroos / Groot Eendenkroos? Een leuk plantje, en die blijft klein.
Nog andere suggesties? Als het zich snel vermeerdert lijkt me dat niet zo'n bezwaar, als het teveel wordt kun je er gewoon wat uithalen, lijkt me. Het gaat me er meer om dat de bladeren niet te groot worden. Er moet nog wel licht voor de vast plantjes overblijven, immers, en een drijfplant met bladeren van een halve bak breed lijkt me gewoon niet mooi.

Ik ben benieuwd wat de plantenkenners ervan vinden. Als jullie denken dat ik beter met drijfplanten kan wachten tot de vaste planten wat gegroeid zijn hoor ik het natuurlijk ook graag.

Alvast bedankt voor jullie input, en groetjes van Gerard "PapaGuinness".

Ik woon in Oss, Noord Brabant, en jij in Drenthe zo te zien, dus da's niet direct naast de deur. Maar bedankt voor de tip, dat ziet er inderdaad uit als een heel leuk plantje voor de open bak! Ik zie dat hij ook gewoon in de handel te krijgen is, dus zeker een kandidaat.

Mijn vraag is nu: is dit een goed idee,
Even buiten beschouwing gelaten dat je drijfplantjes mooi vindt; je kunt ook gewoon een dimmertje op de belichting zetten?

Dat de drijvers veel voedingsstoffen uit het water op nemen, en er dus minder voedingsstoffen voor algen in de waterkolom overblijven is een veronderstelling die niet correct is.

Even buiten beschouwing gelaten dat je drijfplantjes mooi vindt; je kunt ook gewoon een dimmertje op de belichting zetten?
Ja, denk dat dit met de controller die er bij zit wel kan inderdaad. Maar het gaat er dus OOK om dat ik het gewoon leuk vind, hè.
Dat de drijvers veel voedingsstoffen uit het water op nemen, en er dus minder voedingsstoffen voor algen in de waterkolom overblijven is een veronderstelling die niet correct is.
Niet? Waarom niet? Zijn ze geen concurrent om voedingsstoffen voor algen?

Niet? Waarom niet? Zijn ze geen concurrent om voedingsstoffen voor algen?
allereerst zijn algen vele malen efficiënter in voedingsopname dan planten. En of daar nu 20ppm nitraat in het water zit of 1ppm. Het zal algen een spreekwoordelijke worst wezen; die hebben genoeg aan minimale hoeveelheden.
Sterker nog; die hebben genoeg aan de hoeveelheid voeding wat wij niet eens kunnen meten met onze testkitjes. Dus door drijvers toe te voegen en te veronderstellen dat je algen daarmee gaat uithongeren is niet correct.

Dank je, weer een illusie armer 😀. Ik moet toegeven dat het volkomen logisch klinkt wat je zegt, immers krijg je in een bakje stilstaand water waar zowat geen voedingsstoffen inzitten uiteindelijk ook alg. Toch lees je altijd en overal dat drijfplanten wel helpen om algen te voorkomen, maar misschien is dat vooral het effect van licht blokkeren en verder ook gewoon mythevorming. Ik ben me bewust van de kracht en hardnekkigheid van mythes, ook in het schijnbaar wetenschappelijk domein, dus dat zou me zeker niet verbazen.

Blijft over dat ik het wel leuk vind en een soort zoek die mooi is maar niet te groot wordt. Uitdunnen als ze te snel vermenigvuldigen vind ik niet erg, ik ben niet lui.

Intussen heb ik echter ook een nieuwe LED-verlichting op de bak gezet die veel, wit licht geeft (Superfish Scaper 73 die over de hele breedte van de bak valt). Ik ben dus bang dat ik eerder wat veel, dan wat weinig licht heb

Ik veronderstel dat jij de 74 bedoeld, deze ?
https://www.aquaplantsonline.nl/superfish-scaper-led-74-cm-28-watt.html?id=282974424
Deze heeft Lumen 3240 (lm) en inderdaad vrij (te) wit licht (Kelvin 7300)

Misschien heb je hier iets aan of je wist het al.

Met jouw (Lido) 120L bak zit je dan op 27lm/L (=3240lm/120L)
Als je ook nog wilt gaan dimmen ben je waarschijnlijk beperkt tot de plantenkeuze groep Easy (<20lm/L)

Veel planten leveranciers labelen hun planten met deze groepen.

IMG_0613.jpeg

Voor de groep Easy is veelal geen aanvullende CO2 nodig waar jij wel voor hebt gekozen.

Van nature is er ook CO2 aanwezig in aquarium water maar dan wel in lagere concentraties (<5ppm) door (gas) uitwisseling met de buitenlucht.

CO2 is veelal nodig bij planten met een hoge lichtvraag zoals medium en zeker advanced en dan moer er volgens “de gouden driehoek” ook voldoende bemesting aanwezig zijn, veelal door dit extra toe te voegen..

IMG_0614.jpeg

Laatst bewerkt:
Drijfbamboe is ook een mooie drijver en die kan wel heel lang worden maar die knip je zo wekelijks op lengte als je dat wenst. Ik heb die in een 60cm gehad.

Ik veronderstel dat jij de 74 bedoeld, deze ?
https://www.aquaplantsonline.nl/superfish-scaper-led-74-cm-28-watt.html?id=282974424
Deze heeft Lumen 3240 (lm) en inderdaad vrij (te) wit licht (Kelvin 7300)

Misschien heb je hier iets aan of je wist het al.

Met jouw (Lido) 120L bak zit je dan op 27lm/L (=3240lm/120L)
Als je ook nog wilt gaan dimmen ben je waarschijnlijk beperkt tot de plantenkeuze groep Easy (<20lm/L)

Bekijk bijlage 390369
Dank je, dus het 27lm per liter is mijn licht niet eens zo idioot veel, als ik het goed begrijp? Maar wel genoeg om ook iets meer eisende planten te kiezen. Ik heb nu voor dit startpakket gekozen om meteen met een goed volle bak te starten, maar ongetwijfeld wil ik later soorten die me minder bevallen vervangen. Maar eigenlijk maak ik me druk om niks dus, met het idee dat het te sterk licht is? Voor echt lastige planten zou het niet eens genoeg zijn?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan