Papaguinness
Active member
Hallo, opnieuw een adviesvraag van deze herintreder.
Ik heb mijn nieuwe (tweedehandse, maar nieuw opgestarte) Lido 120 gisteren beplant met een plantenpakket van Aquaplantsonline. De CO2 zit erop, de drop checker kleurt inmiddels mooi groen.
Nu overweeg ik om nog kleine drijfplantjes toe te voegen. De redenen hiervoor:
1 Anubias minima
2. Elodea densa (Waterpest)
3. Hygrophila siamensis
4. Lysimachia nummularia
5. Hygrophila stricta
6. Cryptocoryne tropica (bruin wordende Cryptocoryne)
7. Cryptocoryne nevilli
8. Cryptocoryne wendtii (Groen)
Mijn vraag is nu: is dit een goed idee, en zo ja, wat is dan een leuke drijfplant die niet te groot wordt voor dit kleine bakje? De Lido 120 is ongeveer 60x40cm, dus niet al te groot, en een eikenbladvaren die enorme bladeren kan krijgen lijkt me dan niet handig.
Amazonde Kikkerbeet? Die krijgt van die lange wortels, kun je die wortels snoeien als het te gek wordt?
Veelwortelig kroos / Groot Eendenkroos? Een leuk plantje, en die blijft klein.
Nog andere suggesties? Als het zich snel vermeerdert lijkt me dat niet zo'n bezwaar, als het teveel wordt kun je er gewoon wat uithalen, lijkt me. Het gaat me er meer om dat de bladeren niet te groot worden. Er moet nog wel licht voor de vast plantjes overblijven, immers, en een drijfplant met bladeren van een halve bak breed lijkt me gewoon niet mooi.
Ik ben benieuwd wat de plantenkenners ervan vinden. Als jullie denken dat ik beter met drijfplanten kan wachten tot de vaste planten wat gegroeid zijn hoor ik het natuurlijk ook graag.
Alvast bedankt voor jullie input, en groetjes van Gerard "PapaGuinness".
Ik heb mijn nieuwe (tweedehandse, maar nieuw opgestarte) Lido 120 gisteren beplant met een plantenpakket van Aquaplantsonline. De CO2 zit erop, de drop checker kleurt inmiddels mooi groen.
Nu overweeg ik om nog kleine drijfplantjes toe te voegen. De redenen hiervoor:
- Ik vind het gewoon leuk, en ik heb de bak open gelaten en dan zijn drijfplantjes extra leuk omdat je ze dus ook van boven kunt zien als je langs de bak loopt.
- Ik heb een plantenpakket gebruikt van soorten die het ook bij zwakkere verlichting goed doen. Intussen heb ik echter ook een nieuwe LED-verlichting op de bak gezet die veel, wit licht geeft (Superfish Scaper 73 die over de hele breedte van de bak valt). Ik ben dus bang dat ik eerder wat veel, dan wat weinig licht heb. Daarom denk ik dat ik met drijfplantjes het algen-risico wat kan beperken omdat die èn de lichtinval wat beperken, èn snel groeien door juist veel voedingsstoffen uit het water op te nemen, en er dus minder voedingsstoffen voor algen in de waterkolom overblijven. Doordat ik "low light" plantensoorten heb lijkt me het risico beperkt dat die door de drijfplantjes te weinig licht krijgen, zolang die niet uit de hand lopen.
1 Anubias minima
2. Elodea densa (Waterpest)
3. Hygrophila siamensis
4. Lysimachia nummularia
5. Hygrophila stricta
6. Cryptocoryne tropica (bruin wordende Cryptocoryne)
7. Cryptocoryne nevilli
8. Cryptocoryne wendtii (Groen)
Mijn vraag is nu: is dit een goed idee, en zo ja, wat is dan een leuke drijfplant die niet te groot wordt voor dit kleine bakje? De Lido 120 is ongeveer 60x40cm, dus niet al te groot, en een eikenbladvaren die enorme bladeren kan krijgen lijkt me dan niet handig.
Amazonde Kikkerbeet? Die krijgt van die lange wortels, kun je die wortels snoeien als het te gek wordt?
Veelwortelig kroos / Groot Eendenkroos? Een leuk plantje, en die blijft klein.
Nog andere suggesties? Als het zich snel vermeerdert lijkt me dat niet zo'n bezwaar, als het teveel wordt kun je er gewoon wat uithalen, lijkt me. Het gaat me er meer om dat de bladeren niet te groot worden. Er moet nog wel licht voor de vast plantjes overblijven, immers, en een drijfplant met bladeren van een halve bak breed lijkt me gewoon niet mooi.
Ik ben benieuwd wat de plantenkenners ervan vinden. Als jullie denken dat ik beter met drijfplanten kan wachten tot de vaste planten wat gegroeid zijn hoor ik het natuurlijk ook graag.
Alvast bedankt voor jullie input, en groetjes van Gerard "PapaGuinness".