Wat is er nieuw

Welk extern filter met verwarming op 180 liter bak?

Thdo

Well-known member
Lid geworden
9 november 2021
Leeftijd
31
Hallo!

Zoals de titel al zegt ben ik op zoek naar een extern filter met verwarming voor mijn 180 liter bak(aquatlantis Volga 180)Er komen kogelvissen in die flink vervuilen dus het moet een krachtig filter zijn maar de uitstroom moet matig zijn omdat kogelvissen liever geen sterkere stroming hebben. Een spraybar zelf maken en installeren is geen probleem maar het moet niet veel moeilijker worden voor mij haha. Ik ben dus opzoek naar een "plug and play" extern filter met zo nodig een paar kleine, makkelijke aanpassingen om hem ideaal te krijgen. De enige die ik kon vinden met een verwarming erin is die van oase, maar ik heb graag meer keuze.

Alvast bedankt!

gebruik een losse externe verwarming die je inline plaatst met je filter

• Leuk
Waarderingen: Thdo
  • Leuk

gebruik een losse externe verwarming die je inline plaatst met je filter
Bedankt voor je snelle antwoord! Dit is dus wel iets wat ik niet 123 begrijp haha. Ik ga dit even bestuderen.

Dank! Heb je misschien een foto van je uitstroom?
Hier zie je hem voor de montage.
69D5CF0B-A339-4F4E-99EF-1E517F86C3BD.jpeg

En hier in het aquarium.

C1AC5807-F3C2-46E9-B5F3-0B588133C39C.jpeg

@biljoenblik dank! Dit ziet er goed uit en lijkt mij prima te maken door een vrouw met 2 linkerhanden. Door het formaat buis en de lengte ervan zwakt de uitstroom dus goed af? Heb je geen plekken in het aquarium waar nauwelijks langsgefilterd word door de zwakke uitstroom? Ik heb best veel hout, stenen en planten in de bak zitten.

Dit ziet er goed uit en lijkt mij prima te maken door een vrouw met 2 linkerhanden
Nou dan kan een vrouw met 2 linkerhanden dus meer dan deze man met 2 linkerhanden:DD

Op een bak van 180 liter zou je ook aan een JBL 1502 kunnen denken maar goed daar kan de verwarming niet in maar persoonlijk heb ik daar geen problemen mee.

• Haha
Nou dan kan een vrouw met 2 linkerhanden dus meer dan deze man met 2 linkerhanden:DD

Op een bak van 180 liter zou je ook aan een JBL 1502 kunnen denken maar goed daar kan de verwarming niet in maar persoonlijk heb ik daar geen problemen mee.
Haha ik zei dat nou wel maar misschien besteed ik het klusje uit aan mijn man.
Jbl 1502 klinkt ook goed. Zou daar wel een extern verwarmingselement in kunnen voor zover je weet?

Het gaat erom dat ik het element niet los in de bak wil ivm ruimte, zicht en de vissen die ik erin wil kunnen zich er snel aan verbranden omdat ze geen schubben hebben.

Nee die kan er niet los in en die zal in je bak moeten maar goed een leuke plant ervoor en je ziet hem vaak niet meer.
Je kan zo n protector on de buis doen zodat vissen zich niet bezeren als dat al zou kunnen.

• Leuk
@biljoenblik dank! Dit ziet er goed uit en lijkt mij prima te maken door een vrouw met 2 linkerhanden. Door het formaat buis en de lengte ervan zwakt de uitstroom dus goed af? Heb je geen plekken in het aquarium waar nauwelijks langsgefilterd word door de zwakke uitstroom? Ik heb best veel hout, stenen en planten in de bak zitten.
Die ervaring heb ik niet.

Ik heb recentelijk nog geexperimenteerd met breedstralers en met kleinere diameters.
Hierdoor krijg je een sterke stroming door de bak.
Planten bewegen.
Maar wat mij opviel, was dat de bak niet helder en schoon werd.
Het water circuleerde in de bak te snel. Vuil deeltjes bleven rondgaan. Omdat deze door de uitstroom aangezogen werden en weer rondgestuwd werden door de bak.

De rustige stroming zorgt dat deeltjes neerslaan en rustig richting aanzuig gaan. Er is een lichte stroming over de bodem.
Ik zie een deeltje nu heel langzaam langs de bodem richting aanzuig gaan.

De masnvissen zijn er ook blijer mee.

Dus een krachtige stroming werkt alleen als het filter ook die kracht heeft. Ga jezelf de kracht verhogen door breedstralers of kleine openingen, dan blijft vuil rondtollen, ipv aangezogen worden.

• Leuk
Haha ik zei dat nou wel maar misschien besteed ik het klusje uit aan mijn man.
Jbl 1502 klinkt ook goed. Zou daar wel een extern verwarmingselement in kunnen voor zover je weet?

Het gaat erom dat ik het element niet los in de bak wil ivm ruimte, zicht en de vissen die ik erin wil kunnen zich er snel aan verbranden omdat ze geen schubben hebben.
Ik heb een Jbl 1502 met tussen de uitstroomslang de Jbl e500 inline verwarming
3B08457F-9BC9-4D42-AEAF-298F86EA11A9.jpeg

Bedankt voor je snelle antwoord! Dit is dus wel iets wat ik niet 123 begrijp haha. Ik ga dit even bestuderen.
een inline verwarming is een los verwarmingselement dat je in de retour van je filter opneemt.
zodat de verwarming niet in je bak zit maar je ook niet vast zit aan 1 soort verwarming.
zie ook de foto hierboven

een inline verwarming is een los verwarmingselement dat je in de retour van je filter opneemt.
zodat de verwarming niet in je bak zit maar je ook niet vast zit aan 1 soort verwarming.
zie ook de foto hierboven
Dank! Ik had het gevonden inderdaad! Klinkt als een goede oplossing ook.

Of een Oase Biomaster Thermo, een filter met een handig ingebouwd voorfilter.
En een ingebouwde verwarming (let wel op dat je thermo versie kiest).
Voor een 180ltr is de Biomaster 250 voldoende, maar als je iets meer wil kan je ook de 350 kiezen.

https://www.oase-livingwater.com/nl.../f/biomaster-biomaster-thermo.1000203617.html
Ja deze staat ook op het lijstje inderdaad, ik wilde alleen even kijken of er goede ervaringen waren met andere externe filters en externe verwarmers.

Zou je liever 2 filters van iets mindere capaciteit willen hebben of maar 1, krachtig filter? Zit daar een beetje over in dubio. 2 is handig want je hebt altijd een back-up als er 1 uitvalt, 1 is handig omdat je er maar 1 hebt, minder geld kost en ook minder ruimte inneemt etc.

Ikzelf heb een JBL1502 op mijn Rio180 zitten. De heater hangt wel in de bak, maar de zorg die jij hebt qua verbranden van visjes/schubben deel ik niet. Ik heb niet gemerkt dat ze hier tegenaan zwemmen. Wel zwemmen ze in de buurt van de heater, maar raken hem nooit aan. Misschien voelen ze zelf ook wel de warmte die eraf komt? Dus ik maak me er in ieder geval geen zorgen om. Nouja, misschien heb je iets aan mijn ervaring😉

• Leuk
Ikzelf heb een JBL1502 op mijn Rio180 zitten. De heater hangt wel in de bak, maar de zorg die jij hebt qua verbranden van visjes/schubben deel ik niet. Ik heb niet gemerkt dat ze hier tegenaan zwemmen. Wel zwemmen ze in de buurt van de heater, maar raken hem nooit aan. Misschien voelen ze zelf ook wel de warmte die eraf komt? Dus ik maak me er in ieder geval geen zorgen om. Nouja, misschien heb je iets aan mijn ervaring😉
Een ongelukje is zo gebeurd natuurlijk, ik loop het risico liever niet.

Ik ga inderdaad voor de Jbl 1502 met een externe verwarming van jbl. Ik heb al wat YouTube filmpjes bekeken over het upgraden van je externe filter zodat hij maximaal filtert. Klinkt allemaal goed en makkelijk dus dat ga ik doen. Bedankt allemaal voor de tips!

Als een vis een heater even vluchtig aanraakt merkt die daar helemaal niets van.
het water zorgt er voor dat hij nooit echt heet wordt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan