Wat is er nieuw

Welk extern filter moet ik kiezen? Te veel keuze :) :) Kom er niet uit + vraagjes

• Onderwerp starter Onderwerp starter Fishy303
  • Startdatum Startdatum
F

Fishy303

Guest
Nu het probleem is opgelost om de kap passend te maken, ben ik opzoek naar een extern filter.

Ik heb die van JBL op het oog, maar weet niet welke ik moet kiezen.

Ik heb een Ferplast Capri 80, met bruto-bakinhoud van 100 liter.

De e401 Greenline is voor aquariums 40 tot 120 lier en pompt 450 liter per uur.

De e701 Greenline is voor aquariums tot 200 liter en pompt 700 liter per uur.

Het aquarium is 45cm hoog, dus de inlaat moet wel de goede maat zijn en mag dus niet te groot zijn.
Maar ik dacht dat de meeste verstelbaar zijn, klopt dat?

Ik wil GEEN golfslagbad in mijn aquarium, dus het water moet gewoon rustig stromen.

Zijn er eventueel nog andere/betere externe filters die beter zouden passen?
En welke zou dat dan zijn?

Ik zoek wel een stil filter en een filter met veel capaciteit en het liefste ook compleet met filtermedia en kraantjes ed.

Voor welke stromingsrichting kan ik het beste kiezen voor de uitstroom?

Moet deze langs de achterkant, of kan hij ook aan de zijkant van het aquarium?
Langs de achterkant is er meer ruimte dus groter oppervlak.

De inlaat komt links en de uitstroom moet rechts komen.

e701 😛 het teveel aan stroming kan je altijd nog knijpen.
vuilkorf gewoon in de hoek en spraybar langs de achterwand geeft vaak het beste resultaat.

tuinkabouter zei:
e701 😛 het teveel aan stroming kan je altijd nog knijpen.
vuilkorf gewoon in de hoek en spraybar langs de achterwand geeft vaak het beste resultaat.

Hoe kun je het knijpen dan?

Is 700 liter per uur niet te veel voor een aquarium met een bruto inhoud van 100 liter?

Ja, de helft is ook goed.
Kijk eens Marktplaats.

Ik zou ook voor de 701 gaan. De 401 heb ik hier op de 60cm (54 liter bruto) en dat is al geen golfslagbad te noemen (gewoon rustige stroming). Op het filter zelf zitten klepjes waarmee je de stroming wat kunt knijpen.

Biologist zei:
Ik zou ook voor de 701 gaan. De 401 heb ik hier op de 60cm (54 liter bruto) en dat is al geen golfslagbad te noemen (gewoon rustige stroming). Op het filter zelf zitten klepjes waarmee je de stroming wat kunt knijpen.

Dus je kan de e701 qua sterkte afstellen door aan de kraantjes te draaien en die zitten er standaard bij?

Het zijn niet echt kraantjes maar een soort kleppen. Die zitten er standaard bij (zitten aan de deksel van de pot vast). De stromingssterkte is daar goed mee in te stellen.

Biologist zei:
Het zijn niet echt kraantjes maar een soort kleppen. Die zitten er standaard bij (zitten aan de deksel van de pot vast). De stromingssterkte is daar goed mee in te stellen.

Ok, super 🙂

Dan ga ik voor de e701, want de filtermedia zal ook wel wat meer zijn denk ik.

Kan ik gewoon de standaard meegeleverde filtermedia gebruiken of kan ik beter direct iets vervangen, zoals het koolfilter?
En waarmee vervang ik dat dan?

De standaard filtermedia bij de JBL bevalt me prima. Ik heb wel in de bovenste bak onder de sponzen wat filterwatten nog gedaan. Filterwatten zitten er namelijk niet in.

jessicapilon zei:
De standaard filtermedia bij de JBL bevalt me prima. Ik heb wel in de bovenste bak onder de sponzen wat filterwatten nog gedaan. Filterwatten zitten er namelijk niet in.

Dus het koolfilter kun je ook gewoon gebruiken?

Dus de bovenste mand en dan onder de blauwe spons de witte watten gedaan?

Wat voor witte watten zijn dat precies?

Ik herinner me niet dat ik die er ook bij had en nu zit die er niet in in elk geval. je kan hem gebruiken maar nodig is het niet. Als de werking weg is dan fungeert het als een gewone spons.
Ja in de bovenste mand heb ik onder het matje (blauwe filterspons) een laagje watten gedaan. Volgens mij waren dat 2 op elkaar en de onderste is dan vervangen door watten. In de lfs kun je de normale filterwatten kopen. Geen gewone watten dus.

Fishy303 zei:
jessicapilon zei:

Dus het koolfilter kun je ook gewoon gebruiken?

Dus de bovenste mand en dan onder de blauwe spons de witte watten gedaan?

Wat voor witte watten zijn dat precies?

Een koolfilter zit er niet in (bij mij in ieder geval niet). Ik heb onderin keramische balletjes (of iets in die richting) en daarboven de sponzen. Ik heb inderdaad ook in het bovenste mandje onder de laatste spons de witte watten gedaan. Zelf heb ik nog purigen toegevoegd, maar dat is niet perse nodig. Het standaard filtermateriaal wat meegeleverd wordt bevalt prima 😀

Ok, dus gewoon een laag van die witte filterwatten onder het blauwe matje doen?

En welke watten bedoel je precies?

Die in een zak op elkaar gepropt, of andere en zo ja welke dan?

Ik heb net een filmpje bekeken op Youtube en daar bestaat de bovenste laag maar uit ��n blauwe spons met aan elke kant twee kleine voorfilters ( ook blauw).

Waar leg ik nu die witte watten?

Gewoon onder de blauwe spons of ergens anders?

Bij de 901 bestaat dacht ik dat middenstuk uit 2 laagjes en de onderste heb ik dus weggehaald.
Je kan altijd wel een laagje onder dat middenstuk leggen.

Die blauwe spons in de midden is in 2 delen verdeeld (dus een dunne spons onder en een dunne spons boven). Tussen die 2 sponzen in kun je dan je watten leggen.

Biologist zei:
Die blauwe spons in de midden is in 2 delen verdeeld (dus een dunne spons onder en een dunne spons boven). Tussen die 2 sponzen in kun je dan je watten leggen.

Dat kan er gewon tussen gelegd worden, of moet je een laag blauwe sponzen erbij weg halen?

Beide zijn dun begrijp ik, dus het maakt dan niet uit welke je erbij weghaalt?

Biologist zei:

Kan ook maar ik heb dus de ene laag verwijderd.

Kan allebei, ik heb het er dus gewoon tussen zitten.

Biologist zei:
Kan allebei, ik heb het er dus gewoon tussen zitten.

Ik ga dat denk ik ook doen, dan heb ik net wat meer filtervolume.

Zit er verschil in opname van vuildeeltjes als je het onder de blauwe matten doet of er tussen?

Of maakt het niet uit op welke manier en werkt het beide keren hetzelfde?

Zeg maar niet dat de werking gehinderd wordt omdat er iets tussen zit o.i.d.

Ben benieuwd hoe het filter mij gaat bevallen.

Als het goed is kun je het ook zo installeren dat je de spraybar aan de zijkant kan bevestigen en tegelijk ook aan de korte kant.
Zo heb ik dat begrepen vanuit een filmpje, dus zoals onderstaand zeg maar.
Is dat zinvol of kun je beter gewoon de spraybar alleen aan de lange kant bevestigen ( achterkant aquarium)?

974459_0_82_vb.jpg

Ik heb geen idee of het wat uitmaakt. Als je de spons eruit haalt kunnen er wat meer watten in lijkt me, maar het bevalt me zoals ik het heb eigenlijk prima.
Of je de spraybar aan 2 kanten kunt bevestigen weet ik niet. Net voor je even mijn doos met onderdelen open gemaakt, maar daar zie ik geen opzetstukje voor bij zitten. Ik heb dus alleen 1 spraybar die ik aan de zijwand van het aquarium heb geplaatst.

Biologist zei:
Ik heb geen idee of het wat uitmaakt. Als je de spons eruit haalt kunnen er wat meer watten in lijkt me, maar het bevalt me zoals ik het heb eigenlijk prima.
Of je de spraybar aan 2 kanten kunt bevestigen weet ik niet. Net voor je even mijn doos met onderdelen open gemaakt, maar daar zie ik geen opzetstukje voor bij zitten. Ik heb dus alleen 1 spraybar die ik aan de zijwand van het aquarium heb geplaatst.

Heb je die aan de lange zijde ( achterkant) geplaatst, of aan de zijkant?

Aan de zijkant (korte zijde)

Ik heb mijn spraybar rechts tegen de korte zijde.
En mijn aanzuigbuis ook rechts.

Mocht je buizen van de aanzuig of de spraybar te lang zijn, dan kun je ze makkelijk met een klein ijzerzaagje op maat zagen.

Ik doe de spraybar eerst aan de korte zijde.

Maar dan kan ik denk ik maar ��n spraybar gebruiken.
Even afwachten hoe de stroming dan is.

De inlaat komt links en de uitstroom rechts.

Ik heb een E1501 en heb filterwatten boven op de voorfilters gelegd:

Het water gaat door de voorfilters (beide zijden) naar beneden, en komt dan door alle manden heen weer omhoog. Als laatste komt het dus door de spons in het midden.

Omdat ik niet alle troep in de keramische pijpjes en balletjes wil hebben heb ik er voor gekozen de watten zo vroeg mogelijk in het filter, op de voorfilters, te plaatsen.

Ja dat is ook een mogelijkheid natuurlijk. Zelf heb ik het liever onder de sponzen met het ook op de mogelijkheid dat het in de motor terecht zou kunnen komen.
Maar als je dat enkel op de voorfilters hebt liggen dan is die kans heel gering.

Dus als ik de watten op het voorfilter zou leggen, dan moeten ze dus bovenop als ik het goed begrijp?

Dus dan kan ik ze er gewoon bovenop leggen zeg maar?

Dan gaan ze nergens heen/ dwalen in het filter?

Ben ook een beetje huiverig dat het misschien in de motor/rotor terecht komt.

Ik heb de 901 ook niet zo lang en heb het voor alle zekerheid onder de sponslaag gedaan. Maar dan niet zoals het andere lid op de voorfilters maar gewoon in het middelste vak voordat het water de bak weer ingaat. Dat heb ik ook in de Eheim filters hier als laatste medium namelijk. Zo krijg je geen fijn vuil in je bak.
Ik denk zelf dat de meeste mensen het als laatste hebben in hun filter.

Het filter draait inmiddels 🙂
Hij is vanmiddag binnen gekomen.

Ben de witte watten vergeten, maar het kan ook wel zonder witte watten toch?
Of is het beter als ik ze er alsnog even in doe?

De uitstroom was vrij sterk, heb het filter ( via de hendel), zachter gezet tot de helft.
Nu is de stroming precies goed.

Kan het geen kwaad dat het filter qua uitstroom voor altijd op de helft staat?

Als je een maandje verder bent is het filter wat vervuild en zal je hem mogelijk al weer wat hoger willen zetten, ik neem aan dat je de uitstroom hebt geknepen en niet de inlaat?

De filter watten kan je er altijd nog inleggen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan