Wat is er nieuw

Welk extern filter voor mijn bak?

Moonfish

Well-known member
Lid geworden
29 augustus 2016
Leeftijd
35
Hallo allemaal,

Ik heb in mijn Aquatlantis Fusion 100 (101x41x60) de standaard filterpomp erin zitten. Een binnen filter. Nu ben ik daar niet echt tevreden over. Ik vind hem lomp en hij neemt veel ruimte in beslag. Nu zou ik graag ter vervanging een extern filter willen hebben. Maar ik ben daar nog niet zo in thuis. Welk filter zou het beste bij mijn bak passen ? en hebben jullie nog tips/adviezen/ervaringen over externe filters?. Ik ben nu nog alleen binnen filters gewend :daisy: De bak is trouwens ongeveer 200 liter....
Graag zou ik er meer over te weten willen komen voordat ik eraan begin 🙂

Groetjes Moon

Ik heb op de meterbak een JBL 901 draaien en dat gaat prima.

Wat moet de minimale capaciteit zijn voor een 1 meter aquarium?

Ik heb ook de jbl 901 op de meterbak draaien en daar ben ik heel tevreden over. Wat precies de minimumcapaciteit moet zijn durf ik je niet zeggen

Je kan nadenken over het toepassen van 1 extern filter in plaats van je binnen filter. In basis prima en voldoende mogelijkheden die kunnen, beetje afhankelijk van je wensen of eisen die jij persoonlijk hebt. Er zijn heel wat Eheim fans op het AF, maar ook een behoorlijk aantal tevreden JBL gebruikers. Je kan ook nadenken om twee filters toe te passen, mogelijk iets kleiner als 1 grote. Voordeel is dat bij uitval of defect je niet geheel zonder iets zit. Tevens kan je om de beurt schoonmaken, waardoor de gevolgen bacteriologisch wat minder drastisch zijn, wat ook best fijn is. Misschien wil je meteen je verwarming weg werken, dan moet je kijken naar een uitvoering met heater. Wil je heel graag kunnen regelen, dan kan je over een elektronische aansturing nadenken. Oftewel, wat denk jij in basis te willen........ Succes met je puzzel...........

Ik heb mijn oog laten vallen op eentje van Superfish. Graag zou ik het binnenfilter eruit willen halen. Maar om alle twee te gebruiken is inderdaad ook een idee. Ik denk er nog over na.

heel eerlijk zou ik niet die van superfish nemen... heb er geen reden voor maar wel een voorgevoel 😀

Hier draaien 3 filters

2 van JBL en 1 van tetratec.

JBL is het merk wat mij het beste bevalt. zou dan ook voor 1x e901 gaan.

Het grote voordeel van Eheim filters is dat alle onderdelen vrij gemakkelijk los verkrijgbaar zijn mocht er is wat stuk gaan, dat is bij andere merken een stuk minder.

'een 1 meter aquarium'. Dat zegt natuurlijk niet alles. 1mx1mx1m, is dat ook een 1 meter aquarium?

We hebben het hier over een 240 liter aquarium.
http://www.aquaplantsonline.nl/filtertechnieken/jbl-179/jbl-cristalprofi-e901-greenline
http://www.aquaplantsonline.nl/filtertechnieken/eheim-177/eheim-experience-250-2424-buitenfilter

Zijn goede filters. Mijn persoonlijke voorkeur is Eheim. Ze zijn stil, en werken na 10 jaar nog goed, is mijn ervaring.

Reken ongeveer 3-4x per uur jouw aquarium. Dus 750-1000 liter per uur.
Let er ook op, wat voor materiaal je er in doet. Dat is minstens net zo belangrijk.

1 merk voor filtering, Eheim, een ander merk komt hier nooit meer in huis.

Ik gebruik Eheim en JBL en ben over beiden erg tevreden.

let wel even op het volgende bij welk merk filter dan ook
voorbeeld jbl e 901
Bij de op de typeplaatjes en op de verpakking vermelde gegevens gaat het, zoals in de tech-
niek gebruikelijk, om de maximale NULLASTGEGEVENS van de pomp, d.w.z. zonder slangen
en zonder filtermaterialen:
CP e901:
900 l/h

Na aansluiting op het aquarium en afhankelijk van de lengte van de slang en de toegepaste
filtermaterialen neemt het debiet in verschillend sterke mate af. Als gevolg van vuil in de
slangen en/of de filtermaterialen zelf zal het pompdebiet verder afnemen.
Met een slanglengte van 1,50 m en bij gebruik van de meegeleverde filtermaterialen bereikt
de pomp in nieuwe of pas gereinigde toestand ongeveer de volgende volumestroomsterk-
tes:
CP e901:
380 – 450 l/h
Wanneer deze waarden na verloop van tijd met ca. 50 % hebben afgenomen, is het tijd om
filtermaterialen en slangen schoon te maken.

als je zoals aangegeven 750-1000 liter per uur wil filteren is de 901
niet geschikt

groet
jaap

Dus als ik het goed begrijp Jaap dan hou je na het aansluiten zo n 450 over en door vervuiling blijft daar dan ook weer de helft van over oftewel zo n 225 liter per uur. Ik heb deze 901 ook op de meterbak van 190 liter en opzich bevalt dat goed. Maar als hij wat is vervuild dan komt het water er net allemaal 1x langs in een uur begrijp ik:S.

Maar goed, ook bij andere merken zal dat zo zijn toch? De Eheim 2213 zegt 440 liter maar daar valt dan ook een groot deel vanaf door de slangen en de vulling.
Dan zit je ook nog maar rond de 250 schat ik zo in en daarvan gaat nog et verlies af door de vervuiling.
Ik dacht altijd dat die 950 en 440 die is aangegeven de hoeveelheid was bij een schone/nieuwe filter die niet is vervuild.

heel eerlijk zou ik niet die van superfish nemen... heb er geen reden voor maar wel een voorgevoel 😀

Hier draaien 3 filters

2 van JBL en 1 van tetratec.

JBL is het merk wat mij het beste bevalt. zou dan ook voor 1x e901 gaan.

Het grote voordeel van Eheim filters is dat alle onderdelen vrij gemakkelijk los verkrijgbaar zijn mocht er is wat stuk gaan, dat is bij andere merken een stuk minder.
Dat grote voordeel geldt overigens ook voor JBL...

Dus als ik het goed begrijp Jaap dan hou je na het aansluiten zo n 450 over en door vervuiling blijft daar dan ook weer de helft van over oftewel zo n 225 liter per uur. Ik heb deze 901 ook op de meterbak van 190 liter en opzich bevalt dat goed. Maar als hij wat is vervuild dan komt het water er net allemaal 1x langs in een uur begrijp ik:S.

Maar goed, ook bij andere merken zal dat zo zijn toch? De Eheim 2213 zegt 440 liter maar daar valt dan ook een groot deel vanaf door de slangen en de vulling.
Dan zit je ook nog maar rond de 250 schat ik zo in en daarvan gaat nog et verlies af door de vervuiling.
Ik dacht altijd dat die 950 en 440 die is aangegeven de hoeveelheid was bij een schone/nieuwe filter die niet is vervuild.

John zoals al aangeven in mijn eerste post (let wel even op het volgende bij welk merk filter dan ook) geld dus voor elk merk)

en ja je begrijpt het goed de eerste is zonder filtermateriaal en slangen puur de opbrengst van het pomp gedeelte
eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom deze waarde vermeld wordt immers slangen en filter materiaal zijn altijd nodig
niet naar kijken dus.
de ander waarde is met maximale lengte slangen en filter materiaal in schone toestand.
inderdaad na verloop van tijd zal deze waarde verminderen door vervuiling.
hoe snel dit zal zijn is natuurlijk afhankelijk van de bak qua bezetting en vervuiling.
let wel is natuurlijk voor een fabrikant ondoenlijk om exacte waarde tijden de vervuilings-cyclus weer te geven.
zal per bak en gebruiker verschillen

groet

jaap

Een hele veilige aanname is dat er netto 1/3 van de capaciteit overblijft. Dus met alle toeters en bellen.
Dus met schone vulling en aansluitmaterialen. Als de filter vervuilt wordt het minder.
Maar dat hangt ook van het wattage af. Hoger wattage kan tegen meer vervuiling.

Ik heb een Eheim experience 250 gehad. Bruto 700 liter. Direct na schoonmaken 220 liter netto. Na 2 maanden 150 liter netto.

Tja Jaap dan snap ik die vermelding van bijvoorbeeld 440 liter bij een 2213 ook niet helemaal. Na enige tijd deze te gebruiken zit je dan op 44:2:2 is rond de 110 liter en net de inhoudt van een 80cm bak.
Dus een 2213 zal net 1x per uur de inhoudt van een 80cm filteren als deze een tijdje in gebruik is. Die hoeveelheden die vaak worden genoemd vindt ik dan ook wel wat misleidend. Laat ze gewoon aangeven wat een nieuwe filter rondpompt zodra die is aangesloten. Dat zou bij de 901 dus geen 900 zijn maar max 450 liter.
Wat heeft het voor zin om een hoeveelheid te noemen die de filter toch niet rondpompt direct na installatie. Natuurlijk hangt het af van diverse factoren zoals de lengte van de slang en de vulling maar bij benadering moet dat toch lukken?
Alleen JBL geeft dat eigenlijk dan aan.

Het is uiteindelijk de Jbl cristalprofi e900 geworden. Ik wil hem morgen graag installeren. Maar kan ik dan gewoon het binnenfilter eruit halen en vervangen voor het externe filter ?

Mvg

Moon

Het is uiteindelijk de Jbl cristalprofi e900 geworden. Ik wil hem morgen graag installeren. Maar kan ik dan gewoon het binnenfilter eruit halen en vervangen voor het externe filter ?

Mvg

Moon

Nee!

Indien mogelijk het oude filtermateriaal erbij stoppen in het nieuwe filter. Dus de oude sponzen bij de nieuwe sponzen. De oude balletjes, bij de nieuwe balletjes etc..
Dus zoveel mogelijk oud erbij stoppen.

Of je nieuwe filter installeren en het oude filter zeker 4-6 weken mee laten draaien.

Nee!

Indien mogelijk het oude filtermateriaal erbij stoppen in het nieuwe filter. Dus de oude sponzen bij de nieuwe sponzen. De oude balletjes, bij de nieuwe balletjes etc..

Of je nieuwe filter installeren en het oude filter zeker 4-6 weken mee laten draaien.

Bedankt ! Ga er even over nadenken wat het beste is.

Dit leverde geen problemen op?

Ik zie dat ik niet de enige ben met dit probleem, ik had er ook al een topic over geopend. Bij mij was het probleem vooral het geluid alhoewel hij deze ochtend wel een stuk stiller is geworden. Ik denk dat ik ook maar overga op een externe filter alleen al vanwege de vrij kleine hoeveelheid materiaal die er maar in past

Dit leverde geen problemen op?

Iedere verandering zal zijn invloeden hebben. Dus je zult wel even wat spaarzamer moeten voeren. En de waterwaardes controleren.
Probeer het materiaal zo min mogelijk uit te spoelen.

HELP!.

ik heb vandaag het filter geïnstalleerd (Hi is 2e hands. En nu blijkt dat het lekt :S. Ik weet echt niet wat er mis is gegaan. Ik heb alles goed aangesloten. Nu staat het filter uit en hebben de vissen even een nachtje geen filter. Is dat erg? En weet iemand de oorzaak hiervan? Alvast bedankt

Groetjes Moon

waar lekt die?

tussen de pompkop en filterpot ?

uit een slangaansluiting?

Bij de filter pot.

heb je hem er echt goed aangedrukt en toen de hendels in tegenovergestelde richting dichtgeklikt?

hoe ziet de rubber dichtingsring onder de filterkop eruit? zitten hier scheurtjes in?

heb je hem er echt goed aangedrukt en toen de hendels in tegenovergestelde richting dichtgeklikt?

Ja
hoe ziet de rubber dichtingsring onder de filterkop eruit? zitten hier scheurtjes in?
Dat weet ik niet. Moet ik morgen even kijken

Het ziet ernaar uit dat het is opgelost. Was iets mis met de hendeltjes

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan