Wat is er nieuw

Welk extern filter!?

nena

New member
Lid geworden
31 oktober 2024
Heya! Wie kan mij helpen, ik heb een nieuw aquarium gekocht gister. (Helemaal blij!!). Afmetingen 100 x 49 x 61.
Nu zoek ik nog een extern filter maar ik heb niet zoveel ervaring met die dingen. Nooit gebruikt in mijn 12 jaar aquarium liefde. Ik heb het internet al afgespeurd maar ik heb eigenlijk veel meer aan ervaringen. Is bijvoorbeeld de Tetra Ex 1000 plus een goed filter? Of mischien niet goed genoeg voor mijn bak?
Ik wilde eigenlijk een Eheim filter de 4+ 600 maar die is wel erg duur.. 🫣

Netto hou je ongeveer de helft over dus met een bak van zo n 300 liter zou ik voor een JBL 1502 gaan minimaal.

• Leuk
Waarderingen: nena
Wanneer je een nieuw buitenfilter zoekt zou ik sowieso eens op de site van Hornbach kijken. Die is meestal goedkoper dan een LFS. Bij JBL krijg je na registratie 4 jaar garantie.

Ik ben fan van Oase Biomaster Thermo ivm handig voorfilter en ingebouwde verwarming. Dan wel gelijk voor de nieuwe versie gaan (2). Bijvoorbeeld de 600 of 850…. Beetje afhankelijk van je visbestand en hoeveel flow je wil.

Ik ben ook voorstander van de Oase Biomaster2, ik ben deze week van een 600 naar een 850 gegaan, gemakkelijk in onderhoud en inderdaad ingebouwde verwarming. (En de 600 staat te koop) 😉

• Leuk
Dank aan iedereen voor de reacties! Dit helpt me wel om een keuze te kunnen maken. 😊

Een kleine handige tip wil ik je nog even geven die voor mij perfect werkt. Geen water in de filterpot doen bij het monteren van aanzuigbuis in de bak. De terugstroom even boven een emmer zelf aanzuigen totdat je het filter hoort vollopen. Daarna nog even laten doorlopen in de emmer. Dan kranen dicht, terugstroom in de bak. Kranen weer open en stroom aansluiten.

• Leuk
Zou voor een Eheim gaan, nauwelijks problemen mee en alle onderdelen zeer goed verkrijgbaar.
Eheim experience 350, nieuw rond de 170,-

Zou daarnaast op b.v. marktplaats is rondkijken of er wat leuks tussen staat, scheelt je ook een hoop geld. Filter kun je makkelijk met een emmer water testen op lekkages etc. Vaak is een rubber ringetje vervangen al voldoende en kost je maar een paar euro.

• Leuk
Zou voor een Eheim gaan, nauwelijks problemen mee en alle onderdelen zeer goed verkrijgbaar.
Eheim experience 350, nieuw rond de 170,-

Zou daarnaast op b.v. marktplaats is rondkijken of er wat leuks tussen staat, scheelt je ook een hoop geld. Filter kun je makkelijk met een emmer water testen op lekkages etc. Vaak is een rubber ringetje vervangen al voldoende en kost je maar een paar euro.
Nadeel hieraan vindt ik is dat er in de manden filtermedia zit en geen sponzen en je kan er zover ik weet ook geen filterspons voor kopen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan