Wat is er nieuw

Welk filter 110 Liter?

Liekexx

Well-known member
Lid geworden
15 december 2019
Leeftijd
24
Goedenavond allemaal,
Ik heb momenteel een eheim 150 draaien op m’n 110 liter aquarium, deze pompt 300 liter per uur dus dat is te weinig en de uitstroom is erg weinig. Ik merk ook dat de plantjes doodgaan omdat de voedingsstoffen niet overal in het aquarium komen.
Visbestand;
•4 platys (1 man, 3 vrouw)
•5 corydoras rabauti
•8 neon tertra
•8 zebra danio

Ik heb ff rond gekeken, de jbl 702 leek me wel een mooi filter. Heb ook nog naar de 902 gekeken maar dat leek me weer wat te veel van het goede of zit ik dan mis?

Nog andere suggesties

Mvg en alvast bedankt

De uitstroom heeft weinig met de grote van je bak te maken.

Is je filter voldoende schoon/zijn de slangen schoon van binnen? Zitten de slangen niet per ongeluk ergens dubbel?

3x je bruto inhoud is niet ruim, maar bij voldoende onderhoud / waterwissel niet onmogelijk volgens mij.

Hoe zien je waardes er uit?

De uitstroom heeft weinig met de grote van je bak te maken.

Is je filter voldoende schoon/zijn de slangen schoon van binnen? Zitten de slangen niet per ongeluk ergens dubbel?

3x je bruto inhoud is niet ruim, maar bij voldoende onderhoud / waterwissel niet onmogelijk volgens mij.

Hoe zien je waardes er uit?
Ja ik snap dat de uitstroom niks met de grootte te maken heeft, maar wel met het aantal vissen, meer vervuiling. door het grotere aquarium kunnen er automatisch ook meer vissen in. En ik vind het beetje tegenvallen met hoe snel hij verstopt zit.
Zou dus liever een wat groter filter hebben waar wat minder onderhoud aan zit.

NH4: 0
NO2: 0

Ik heb een 2213 gehad op een 80cm en dat ging prima maar kijk anders eens naar bv de 2215 of een JBL.

Een eheim of jbl in je geen buil aan vallen.

Maar verwacht geen wonderen qua plantjes.

Goedenavond allemaal,
Ik heb momenteel een eheim 150 draaien op m’n 110 liter aquarium, deze pompt 300 liter per uur dus dat is te weinig en de uitstroom is erg weinig. Ik merk ook dat de plantjes doodgaan omdat de voedingsstoffen niet overal in het aquarium komen.
Visbestand;
•4 platys (1 man, 3 vrouw)
•5 corydoras rabauti
•8 neon tertra
•8 zebra danio

Ik heb ff rond gekeken, de jbl 702 leek me wel een mooi filter. Heb ook nog naar de 902 gekeken maar dat leek me weer wat te veel van het goede of zit ik dan mis?

Nog andere suggesties

Mvg en alvast bedankt
Ik zou even een close-up van de uitstroom plaatsen. Spraybar kan qua stand verschil maken heb ik inmiddels in de gaten. Stroming lichtjes naar beneden. Bij jouw bak kun je kijken naar een JBL 902.
Heeft wat meer filter volume en qua doorstroming met filtermateriaal komt het dicht bij elkaar in de buurt vergeleken met de 702. Netto debiet is minder dan de verpakking zegt.

@Liekexx . Bij een 110 liter bak is het prima om even te kijken naar een JBL 902! Je moet met filters je niet blind staren over debiet opgaves die eigenlijk altijd bruto zijn. Zo'n 902 kent een bruto opgave van 900 l/h maar geeft in de praktijk rond de 450 l/h netto. Zo kan je Eheim 150 een bruto leverantie geven van 300 l/h maar in je praktijk blij mogen zijn met 200 l/h, als hij dit al haalt.

@Liekexx . Bij een 110 liter bak is het prima om even te kijken naar een JBL 902! Je moet met filters je niet blind staren over debiet opgaves die eigenlijk altijd bruto zijn. Zo'n 902 kent een bruto opgave van 900 l/h maar geeft in de praktijk rond de 450 l/h netto. Zo kan je Eheim 150 een bruto leverantie geven van 300 l/h maar in je praktijk blij mogen zijn met 200 l/h, als hij dit al haalt.
Als aanvulling. Lees maar even de gebruikershandleiding door daar vindt je het verhaal van @benvo en mij terug. En geen extra kranen nodig. Zitten all inclusief bij het filter.

https://www.jbl.de/nl/producten/detail/8026/jbl-cristalprofi-e902-greenline?country=nl

De filtering heeft toch niet zoveel met de planten te maken?

Tot op zekere hoogte. Bij onvoldoende filtratie gaan je planten het op een gegeven moment ook minder doen. Ze kunnen er ook door doodgaan.

Het zal niet voor alle planten gelden maar voor een heel aantal wel.

Bovendien geeft topicstarter aan dat ze vermoedt dat de circulatie niet voldoende is. Dat kan ook wel een probleem zijn.

Ik zeg hier niet mee dat dit nu het hele probleem is met de planten, maar om dat op basis van deze info uit te sluiten vind ik ook wel wat snel.

Tot op zekere hoogte. Bij onvoldoende filtratie gaan je planten het op een gegeven moment ook minder doen. Ze kunnen er ook door doodgaan.

Het zal niet voor alle planten gelden maar voor een heel aantal wel.

Bovendien geeft topicstarter aan dat ze vermoedt dat de circulatie niet voldoende is. Dat kan ook wel een probleem zijn.

Ik zeg hier niet mee dat dit nu het hele probleem is met de planten, maar om dat op basis van deze info uit te sluiten vind ik ook wel wat snel.
Dit is juist. Als aanvulling: Bij een slechte waterdistributie wordt je bemesting niet overal gebracht wat inderdaad kan leiden tot een minder goede groei.

Als aanvulling. Lees maar even de gebruikershandleiding door daar vindt je het verhaal van @benvo en mij terug. En geen extra kranen nodig. Zitten all inclusief bij het filter.

https://www.jbl.de/nl/producten/detail/8026/jbl-cristalprofi-e902-greenline?country=nl
Bedankt voor alle reacties, ik heb hem net geïnstalleerd en merk dat de stroming gelijk een stuk beter is. Duurde wel ff voordat ik die knop goed ingedrukt kreeg want hij leek wel wat vast ze zitten in het begin maar hij loopt nu😍

Kleine vraag. Heb je het filter eerst gevuld met water? En wat zuurvrije vaseline kan de volgende keer het net wat lichter maken.🙂

Je zult vaker de knop niet hoeven te gebruiken als je de pomp uitzet voor de waterwissel.

Laatst bewerkt:
Veel mensen hebben het vaak over l/h maar wat ook heel belangrijk is, is hoeveel biomedia in je filter past. Rule of thumb is een kilo media per 100 liter. In jouw geval 110 liter is 1,1 kilo. Ik zou voor de zekerheid voor een filter kiezen waar
1. 1,3kg media
2. een grove spons 5cm dik en
3. fijne spons of filter watten 3cm dik in past. 300l/u is voldoende. Water moet eerst door grove spons dan door fijne pons/watten (let op, dit mag niet geperst zijn door media gewicht) en als laatste door de media terug in je aquarium gaan. Denk classic 250 dit al aan kan. Ik ken een YouTuber die dit heel goed gedaan heeft. Laat me weten als je de link wilt. Ik gebruik vijver filter spons. Werkt erg goed.

Laatst bewerkt:
Hoi @Liekexx denk je er ook aan om het jbl cristalprofi e902 filter te registreren? Via registreren op jouw Mijn JBL van JBL producten krijg je 4 jaar garantie. Dus 2 jaar extra bovenop de wettelijke 2 jaar garantietermijn na aankoop. En ook belangrijk om te vermelden onderdelen zijn goed verkrijgbaar.

Bedankt voor alle reacties, ik heb hem net geïnstalleerd en merk dat de stroming gelijk een stuk beter is. Duurde wel ff voordat ik die knop goed ingedrukt kreeg want hij leek wel wat vast ze zitten in het begin maar hij loopt nu😍
Ik gebruik de knop nooit moet ik zeggen want het gebeurt weleens dat hij na verloop van tijd vast gaat zitten.

Smeer wat zuurvrije vaseline onderop je startknop en je houdt hem soepel werkend.

Ik zou hier zeker niet al te veel naar kijken. Deze meneer maakt veel reclame vor z'n eigen spulletjes. En of dat Biohome spul beter is...?
Eens, maar hoeveel media per liter ben ik met hem eens. En je moet schone water door de media hebben anders verstopt de microscopische gaten vrij snel. Geen ruimte voor bacteriën.

Eens, maar hoeveel media per liter ben ik met hem eens. En je moet schone water door de media hebben anders verstopt de microscopische gaten vrij snel. Geen ruimte voor bacteriën.

Mij lijkt het beter voor adviezen voor benodigde hoeveelheid biologische filtermedia vooral te kijken naar het advies van de fabrikant. Bij siporax is dat bijvoorbeeld voor normale filtratie een liter per 200ltr.

Dat geeft dan toch weer extra ruimte voor meer spons voor de mechanische filtratie.

Ik zou hier zeker niet al te veel naar kijken. Deze meneer maakt veel reclame vor z'n eigen spulletjes. En of dat Biohome spul beter is...?
Daar ben ik het mee eens en de laatste jaren lijkt het een hype terwijl we vroeger prima konden draaien met ouderwetse sponzen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan