Wat is er nieuw

welk filter materiaal in 2 pompen op dezelfde dak

• Onderwerp starter Onderwerp starter L3ct3r
  • Startdatum Startdatum
L

L3ct3r

Guest
hallo,

ik heb een eheim 2224 en een eheim 2324
beiden gaan ze op mijn 1.30m x 40cm x 40cm.

ze moeten enkel nog gevuld worden met filtermateriaal.

heeft het meerwaarde om in 2 filters verschillende materialen te doen?
en welke materialen raad je aan?

denk zelf aan:

grove spons> filterwatten> zeoliet> japanse mat> filterwatten.

er zijn ook bioballen, maar deze vind ik redelijk duur?
hoe raden jullie aan om biologisch te filteren?

bak staat nog niet maar wordt een gezelschapsbak met redelijk wat planten.

grtz

Ik zou gaan voor sponsen met een laagje watten simpel als dat.

maar ik heb toch 2 maandjes?

1 helemaal vol met grove spons en de andere met filterwatten of hoe bedoel je?

hoe gebeurd dan de filtering? ik dacht dat sponzen enkel het vuil eruit filterden

Waarom dan geen bakken met siporax.
Dat zijn de belangrijkste bestand delen,in je filter.

grove spons > filterwatten > siporax > filterwatten

dat dan 2 maal?

siporax was ik idd ook tegen gekomen bij mogelijke filtermaterialen, net zoals nog zo veel materialen. daarom dat ik het even vraag

grove spons met filterwatten voor grofvuil,
2e bakje siporax met nog een laagje watten.

geen zeoliet dan? lees hier enthousiaste reacties over..

ikzelf ken er niet heel veel van, doe mijn best om alles te begrijpen.
Zie soms door de bomen het bos niet meer

Zeoliet kan ook, moet je later wel genereren in zout water. Siporax niet.

Ik heb er ook 2 op me bak staan en ik heb van de 4 mandjes 3x siporax en 1x jbl sintomec, en natuurlijk het grove filter en filter watten. Werk prima

Tja als dat zo nodig is hoe verklaren we de werking van een HMF dan ?

Die werken met alleen schuim (spons). En een lage doorstroomsnelheid (ideaal 7,5 cm/m)

De biologische werking vindt slechts plaats in de eerste 2-3 CM van het materiaal aldus de beweringen. Waarom zou dat niet gelden voor een potfilter dan vraag ik me af ?

Enkel sponzen en watten werkt gewoon prima maar je kan het allemaal zo duur en mooi maken met vulling als je zelf wil 😉

@ maurice, ik zeg niet dat het niet kan wat jij zegt.

ik vraag net 'wat kan er in mijn filter', ik weet het juiste antwoord niet, ik zeg maar wat ik hier en daar lees 🙂

en vraag het daarom hier.

enkel sponzen en watten lijkt me het goedkoopste

grove spons > filterwatten > siporax > filterwatten

dat dan 2 maal?

grove spons > Middel spons > filterwatten > siporax

Zou zou ik het doen als ik van jou was
desnoods kan je in de ene filter siporax plaatsen
en in de ander zeoliet

dit laatste kan je na een tijd of wel
vervangen => in de potgrond van je planten verwerken.
Regenereren => om de drie maand (dus je hebt twee porties nodig) met zout.
Laten zitten => ook zeoliet heeft veel kleine pori�n waar de bacteri�n zich kunnen hechten. De chemische reiniging gaat dan verdwijnen maar het wordt een goed biologisch materiaal

Jb Malawi

MauriceM zei:
Tja als dat zo nodig is hoe verklaren we de werking van een HMF dan ?
Seabait zei:
Enkel sponzen en watten werkt gewoon prima maar je kan het allemaal zo duur en mooi maken met vulling als je zelf wil 😉
Ik denk dat beide heren hier de spijker op de spreekwoordelijke kop slaan.
(of de spreekwoordelijke spijker op de kop slaan, wat de lezer van dit bericht prefereert)

Natuurlijk, het ene spul zal wat beter werken als het andere spul, maar er kan ook te moeilijk over gedaan worden.

In ��n van onze filters zit alleen siporax en dat is nu JUIST de bak met het minste sweefvuil, dus om nu te beweren dat daarmee alleen de biologische filtering is gediend...
En zo geldt min of meer hetzelfde voor de sponzen. Enige (impliciete) bewering dat daarmee alleen de mechanische filtering gediend zou zijn houdt geen stand. Wat doet al die bruine drap ertussen dan en is dat niet een zeer luxe broedplek voor al die bacteri�n die we zo graag in ons filter wensen?!?

Dus - resumerend en concluderend - zou ik L3ct3r willen meegeven: maak het jezelf niet onnodig lastig en al helemaal niet onnodig duur. Tenzij je bewust absolute perfectie nastreeft (en daarvan zou ik willen beweren dat je die op een hobbyforum als dit niet gaat vinden, mocht het uberhaupt bestaan)

~ Ivo

voor stroming is ponsen het minst belastend toch?

ik denk dat ik het zo ga doen

Filter grof en filter medium van onder
bio balletjes (uit mijn huidige pomp, verdelen over mijn 2 andere pompen) en filter watten.

gaat voor mij het goedkoopste zijn, enkel wat filter medium aanschaffen

844599_0_82_img_9725.jpg

dit gaat het worden, hopelijk de juiste keuze in de winkel gemaakt 😀

maar de biobollen als allerlaatste (hoogste verdiep) in de potfilter dus?

bedankt voor de informatie trouwens 🙂

edit: scherpte is voor fotografen... hoop dat het nog wat te zien is

en nog een vraagje

moeten alle mandjes 'vol' zitten?
ik kom dan op 3 sponzen per mandje,

sponzen zijn 15mm dik, de watten kan ik in plukken eraf trekken

Voor een optimale huisvesting van bacteri�n is het beste om alle mandjes vol te doen idd.
Niet met een kop want dan wordt het in elkaar geperst en dat is niet goed voor de doorstroming.

ok 3 sponzen passen perfect, leek me ook logischer dat alles vastzit daar beneden.

maar wat bedoel je met een kop?

edit: bedoel je de opening waar het water eerst helemaal door naar beneden gaat

Zo noem je dat toch als iets voller dan vol zit...
Kom je van Belgi�? kan best dat ze het daar anders noemen 😉

Gewoon dat de mandjes netjes tot aan de rand gevuld zijn en er niet sponzen bovenuit steken die je eerst moet samendrukken als je de rest erbij doet 😉
en als je een koffiedrinker bent hebben ze het soms over een afgestreken maatlepel (of juist niet over een afgestreken maatlepel)

een woord daarvoor weet ik niet, maar denk aan je kop boven het maaiveld uitsteken 😉

~ Ivo

Seabait zei:
Voor een optimale huisvesting van bacteri�n is het beste om alle mandjes vol te doen idd.
Niet met een kop want dan wordt het in elkaar geperst en dat is niet goed voor de doorstroming.

Dat vraag ik me dus af... IVM met een HMF lees ik steeds dat de bio werking plaats heeft in de eerste 2-3 cm materiaal dat moet dan toch welhaast ook in een potfilter gelden ?

Wat wil je daarmee zeggen dan? geloof dat best want ben niet ze biologisch aangelegd maar die 3cm slibt dan toch heel snel dicht als je verder geen filtermateriaal gebruikt of zie ik dat verkeerd?

Volgens mij moeten we dat 'optimaal' van John ook niet te strikt willen lezen (*).

De theorie v.w.b. de HMF's is er inderdaad. Staat tegenover dat die doorgaans wel een erg groot oppelvlak hebben vergeleken met onze potfilters. Ik sluit niet uit dat dit, al helemaal in combinatie met de uitgekiende stroming, op een niet te vergelijken wijze uitwerkt.

(*) een potfilter netjes vullen met behoorlijk filtermateriaal en je komt er wel.

~ Ivo

Is het niet juist in die slib laag dat je baccies schuilen en vullen we die dingen al tijden voor noppes ? Kwa bio werking dan ? Iets anders is dan weer dat ik opduikelde dat als de doorstroming in het filtermateriaal idealiter rond de 7,5 CM/M zou liggen. hebben we dan niet heel wat potfilters die te hard gaan ? Wat betrefd de biologische werking? Vangen veel filters meer aquarianen dan vuil ?

Ik ben ook geen baccie biobolleboos maar die vragen rijzen bij mij naar aanleiding van wat graafwerk. Ik kan er ook compleet naast zitten natuurlijk. NA ja misschien voer voor een andere discussie/stelling wat dan ook.

Overigens twijfel ikniet aan de effectiviteit van de potfilters hoor ik ben gewoon zo een wijsneus die wat leest en zich dan dingen af gaat vragen

Oh dat klinkt herkenbaar: dingen afvragen :idea:

Maar ik heb ook wel geaccepteerd dat ik het nooit volledig ga kunnen ontleden, en dan is het een fijne gedachten dat diverse indelingen in de praktijk blijken te werken. In 'moeten' geloof ik dan ook niet (zie mijn bericht @27-11-2014 00:15). Natuurlijk, werkt iets tocht niet, dan kun je wat anders proberen.

~ Ivo

Tuurlijk als het in de praktijk werkt is het op zich prima maar dat stemmetje he...

vroeg ik me maar minder dingen af,
of nog beter: begreep ik maar meer dingen

maar ik kom dus idd uit Belgi�
ik zal hem niet volproppen 😀

er zit dus heel wat sponsen in nu,
2x grove 1x medium 1x watten (dan zit het ondersre bakje fijn tot het randje vol, moet niet duwen)
dan erboven op als onderste: medium spons, dan watten en als bovenste de bioballetjes uit mijn oude filter

zo zal het lukken

hopelijk

Het zijn vooral ana�robe bacteri�n die in het slib zitten, de a�robe bacterien die we graag hebben hechten zich vast op een substraat, en halen de stoffen die ze wensen uit het water dat langs komt.
Als je substraat vol slib zou komen zitten dan is er minder plaats voor zuurstofuitwisseling.
Daarom filteren we eerst mechanisch, en dan pas biologisch.
Omdat de vissen meer afval genereren dan wat de bacteri�n kunnen verwerken, spoelen we de sponzen geregeld uit. We halen daardoor materiaal uit de filter dat dan niet meer verwerkt moet worden.
Ideaal zou een aquarium zijn waar de waterwaarden constant zouden zijn waar de bacteri�n de vervuiling konden volgen, en waar je geen waterwissels moet uitvoeren. Maar dan heb je veel water nodig, veel planten en heel weinig vissen.

Jb Malawi

wederom een goede duidelijke uitleg.

Het laat wel een belletje rinkelen wat je zegt trouwens. Heb in de week de stikstofcyclus eens gelezen, maar jij brengt het op een duidelijkere wijze (voor mij toch) 😛

of gaat in grote lijnen toch over hetzelfde niet?

Jb Malawi zei:
Het zijn vooral ana�robe bacteri�n die in het slib zitten...

Jb Malawi
Dit is niet helemaal correct.
Bacteri�n die voor de afvalverwerking zorgen zijn heterotroof, en als je bv. naar het Pseudomonas geslacht kijkt zul je zien dat deze zuurstof nodig hebben. En juist deze komen voor in ons aquarium, en als je wat pech hebt kunnen ze ook nog eens zorgen voor ziektes.
Je hebt er ook die facultatief anaeroob zijn, die kunnen dus zowel met en zonder zuurstof werken.

De belangrijkste reden waarom je al dat vuil uit je filter/bodem wilt is omdat er concurrentie is tussen de heterotrofe en autotrofe (die voor de stikstofkringloop zorgen) bacteri�n.
Als je dus een vuil filter materiaal hebt gaat er minder plaats zijn voor nitrificatie, en gaat dit de stikstofkringloop be�nvloeden.
Zelf kies ik liever voor materiaal dat je makkelijk kan proper maken, niet teveel invloed heeft op de doorstroming en lang meegaat, meestal iets van plastic. Heb al veel verschillende soorten "super biologisch" filtermateriaal gebruikt, en dat is meestal net hetgeen wat bovenstaande eigenschappen niet bezit. Je krijgt het niet meer proper en begint na een tijd af te brokkelen, waardoor je het moet vervangen.
Je keuze om met sponzen en bioballen te werken is eigenlijk perfect.

een tip ga voor de sponzen die je gebruikt eens kijken bij de vijverafdeling scheelt behoorlijk in prijs

groet

jaap

flipper34 zei:
een tip ga voor de sponzen die je gebruikt eens kijken bij de vijverafdeling scheelt behoorlijk in prijs

groet

jaap

idd een goede tip.

heb voor mijn nieuw aquarium eigenlijk de aquariumafdeling gemeden.

pvc, filterbuizen, filtermateriaal, koppelstukken, ... alles uit de bouwmarkt ed.

7 meter slang voor �5 <-> �3.50/meter eheim slang bv 😀

741337_0_82_img_9730.jpg

backplay zei:
Jb Malawi zei:
Het zijn vooral ana�robe bacteri�n die in het slib zitten...

Jb Malawi
Dit is niet helemaal correct.
Bacteri�n die voor de afvalverwerking zorgen zijn heterotroof, en als je bv. naar het Pseudomonas geslacht kijkt zul je zien dat deze zuurstof nodig hebben. En juist deze komen voor in ons aquarium, en als je wat pech hebt kunnen ze ook nog eens zorgen voor ziektes.
Je hebt er ook die facultatief anaeroob zijn, die kunnen dus zowel met en zonder zuurstof werken.

De belangrijkste reden waarom je al dat vuil uit je filter/bodem wilt is omdat er concurrentie is tussen de heterotrofe en autotrofe (die voor de stikstofkringloop zorgen) bacteri�n.
Als je dus een vuil filter materiaal hebt gaat er minder plaats zijn voor nitrificatie, en gaat dit de stikstofkringloop be�nvloeden.
Zelf kies ik liever voor materiaal dat je makkelijk kan proper maken, niet teveel invloed heeft op de doorstroming en lang meegaat, meestal iets van plastic. Heb al veel verschillende soorten "super biologisch" filtermateriaal gebruikt, en dat is meestal net hetgeen wat bovenstaande eigenschappen niet bezit. Je krijgt het niet meer proper en begint na een tijd af te brokkelen, waardoor je het moet vervangen.
Je keuze om met sponzen en bioballen te werken is eigenlijk perfect.

fijn om te horen.

het is dus algemeen aangenomen (in dit topic) dat het moet lukken.

dank aan allen om jullie visie te delen.

(de zware chemische uitleg snap ik wel niet, maar dat ligt niet aan jullie 😀 )

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan