welk Filter Oase bio 600 of JBL 1902?


Ronbrab

Member
Lid geworden
9 februari 2021
Berichten
21
Leeftijd
68
voor een 360 liter bak welk filter ; de oase bio 600 thermo of de JBL e1902??? of 2 kleinere filters op de aquatlantis fusion horizon 150??
 
Ik zou gaan voor de Biomaster 600 Thermo, dit vanwege het enorm handige 'pre filter' waardoor je filter nooit helemaal open hoeft.
Na 9 maanden heb ik hem uit nieuwsgierigheid eens helemaal uit elkaar gedaan maar er zat amper mulm in.
 
Ik zou gaan voor 2x jbl 1502 of 1902..Waarom? 2 is meer dan 1, en als je om en om onderhoud aan een filter pleegt heb je altijd voldoende bacteriën. En als er onverhoopt eentje uitvalt draait de ander door.
 
Heb zelf ook een oase,draait perfect,zeer makkelijk en snel alleen het voorfilter reinigen de rst 1 hooguit 2x p/jaar
 
Ts wat zijn de plannen met 360 liter of wel wat stop je er in qua bestand
 
voor een 360 liter bak welk filter ; de oase bio 600 thermo of de JBL e1902??? of 2 kleinere filters op de aquatlantis fusion horizon 150??
Dit, zo ongeveer bedoelde ik in mijn eerste post volgend op je aanvankelijke vraag. Meestal zal je op een open vraag diverse antwoorden krijgen van de leden, elk met een eigen al of geen goede ervaring. Niks mis mee maar je zal ook daarna toch weer je eigen idee moeten opvolgen, denk ik.
 
Ik heb de oase 850 thermo onder mijn Rio 350 staan.

Ik vind het fijn dat de heater in het filter zit (niet meer in het zicht in de bak en warmte verspreid erg goed) en het voorfilter vind ik super handig :)

Maar JBL is ook een prima merk.
 
Goedenavond,

De titel van deze post is precies de afweging waar ik momenteel in zit. Ik heb net een nieuw aquarium aangeschaft (Akvastabil Move 130) en de volgende stap is de pomp.

Ik heb hier al veel over gelezen en had in principe besloten voor een JBL cristalprofi e1902 te gaan. Bij een aquariumzaak werd mij echter geadviseerd om voor een biomaster 600 Thermo te gaan. Dit vanwege de geïntegreerde thermo en robuustere bouw/materiaal van de pomp (dan de e1902). Nou is voor mij de hoeveelheid geluid die de pomp produceert ook een belangrijk criterium voor de keuze. Is er iemand die kennis / ervaring heeft over welke van deze pompen het stilst is?

Groet Ronald
 
Goedenavond,

De titel van deze post is precies de afweging waar ik momenteel in zit. Ik heb net een nieuw aquarium aangeschaft (Akvastabil Move 130) en de volgende stap is de pomp.

Ik heb hier al veel over gelezen en had in principe besloten voor een JBL cristalprofi e1902 te gaan. Bij een aquariumzaak werd mij echter geadviseerd om voor een biomaster 600 Thermo te gaan. Dit vanwege de geïntegreerde thermo en robuustere bouw/materiaal van de pomp (dan de e1902). Nou is voor mij de hoeveelheid geluid die de pomp produceert ook een belangrijk criterium voor de keuze. Is er iemand die kennis / ervaring heeft over welke van deze pompen het stilst is?

Groet Ronald
Ik heb geluk gehad denk ik, want ik vond zowel de Eheim, JBL en de Oases allemaal stil.

Tuurlijk hoor je alle filters een klein beetje, je kunt denk ik niet verwachten van een apparaat met bewegende delen dat water moet rondpompen volledig geluidloos is 🤔 Met geluid bedoel ik dat als alles helemaal stil is je iets gezoem of geruis hoort.
 
Geluid is voor een ieder anders wat de 1 stil vind irriteert de ander
Zie toch veel klachten over de geluids-productie van de jbl 1902 heb hier zelf 2 jbl 1501 draaien 1 redelijk stil de ander was een herrieschopper
Na vervangen pomp kop is deze ook redelijk stil
Daarnaast een oase thermo 350 draaien die is echt stil te noemen een heel zacht gezoem meer niet.
Ben dan wel niet zon voorstander van de opbouw van de laats genoemde maar stil is ie wel.
 
Geluid is voor een ieder anders wat de 1 stil vind irriteert de ander
Zie toch veel klachten over de geluids-productie van de jbl 1902 heb hier zelf 2 jbl 1501 draaien 1 redelijk stil de ander was een herrieschopper
Na vervangen pomp kop is deze ook redelijk stil
Daarnaast een oase thermo 350 draaien die is echt stil te noemen een heel zacht gezoem meer niet.
Ben dan wel niet zon voorstander van de opbouw van de laats genoemde maar stil is ie wel.
uiteindelijk heb ik op de oase higline 400 gekozen voor de oase biomaster thermo 850. na het afstruinen van internet heeft deze pomp wel heel goede reviews. ik hoop dat alles nog voor pasen kan worden geleverd. ik popel om te starten met de malawi bak ........
 
Ik zou gaan voor 2x jbl 1502 of 1902..Waarom? 2 is meer dan 1, en als je om en om onderhoud aan een filter pleegt heb je altijd voldoende bacteriën. En als er onverhoopt eentje uitvalt draait de ander door.
Eigenlijk denk ik dat alleen je laatste argument hout snijdt... Bij onderhoud bij heb ik nog nooit gemerkt dat er iets veranderd aan je bacterie huishouding. Wel dat bij meerdere filters fouten op de loer liggen.
 
Vertel vertel of wel verklaar nader ;)
Botsende stromingen bijvoorbeeld. Het aansluiten op een spraybar met filters die zeer verschillend zijn qua debiet is een ander voorbeeld. Iemand hier uit de buurt heeft twee filters draaien, één gevuld met watten en de andere, zoals hij zelf verteld "met steentjes". Overigens ben ik niet tegen meerdere filters maar het blijft wel opletten.
 
Laatst bewerkt:
De oase 850 heeft naast een capaciteit van 1550 L per uur (bruto) 7 bakken in de filter om veel bio in kwijt te kunnen. Hier ga ik kiezen voor 4 bakken met seachem matrix.
 
Ik heb geluk gehad denk ik, want ik vond zowel de Eheim, JBL en de Oases allemaal stil.

Tuurlijk hoor je alle filters een klein beetje, je kunt denk ik niet verwachten van een apparaat met bewegende delen dat water moet rondpompen volledig geluidloos is 🤔 Met geluid bedoel ik dat als alles helemaal stil is je iets gezoem of geruis hoort.
Dank voor de reactie.
Begrijpelijk en logisch dat alles iets geluid maakt. Stil is in deze ook een relatief begrip. Het gaat me dan ook om de ervaring tussen de merken /typen onderling. Prettig om te lezen dat jij alle drie merken als stil ervaart. En er is natuurlijk ook altijd nog eea mogelijk met geluiddemping.
 
Geluid is voor een ieder anders wat de 1 stil vind irriteert de ander
Zie toch veel klachten over de geluids-productie van de jbl 1902 heb hier zelf 2 jbl 1501 draaien 1 redelijk stil de ander was een herrieschopper
Na vervangen pomp kop is deze ook redelijk stil
Daarnaast een oase thermo 350 draaien die is echt stil te noemen een heel zacht gezoem meer niet.
Ben dan wel niet zon voorstander van de opbouw van de laats genoemde maar stil is ie wel.
Hoi,

Als ik jouw reactie en die van ropje zo lees dan is de biomaster (600) thermo uit voor wat geluid dus zeker het (her)overwegen waard. Waar zit je bezwaar t.a.v. de opbouw als ik vragen mag?
 
Dank voor de reactie.
Begrijpelijk en logisch dat alles iets geluid maakt. Stil is in deze ook een relatief begrip. Het gaat me dan ook om de ervaring tussen de merken /typen onderling. Prettig om te lezen dat jij alle drie merken als stil ervaart. En er is natuurlijk ook altijd nog eea mogelijk met geluiddemping.
Ja, zolang alle lucht uit het filter is na bijvoorbeeld onderhoud hoor ik beide biomasters bijna niet meer.

Ik kijk nu naar de aquariumkast en zie dat het deurtje waar het filter staat open staat (zo weinig last heb ik er van).

Wat me wel opvalt is dat de heaters van oase bij het aan of afslaan wel een klein geluidje maken. Klinkt als een veer die op spring. Maar ik vind het niet storend. Het is ook niet hard.

De inhoud van de biomasters heb ik ook veranderd. Heel veel sponzen eruit, die Hel-X media ook. In het eerste/onderste mandje heb ik spons en filterwatten (ondanks het voorfilter). Dan heb ik de rest van de mandjes gevuld met keramische biomedia. Het laatste kleine mandje heb ik gevuld met Purigen :)
 
De inhoud van de biomasters heb ik ook veranderd. Heel veel sponzen eruit, die Hel-X media ook. In het eerste/onderste mandje heb ik spons en filterwatten (ondanks het voorfilter). Dan heb ik de rest van de mandjes gevuld met keramische biomedia. Het laatste kleine mandje heb ik gevuld met Purigen
Dank voor de info. Ik moet nog wel even aan de studie geloof ik 😬
 
Hoi,

Als ik jouw reactie en die van ropje zo lees dan is de biomaster (600) thermo uit voor wat geluid dus zeker het (her)overwegen waard. Waar zit je bezwaar t.a.v. de opbouw als ik vragen mag?
Het gaat mij om de opbouw van het voorfilter sponzen te fijn en de verhouding gaten opbrengst in de stijgbuis voorfilter
Daarnaast veel sponzen en plastic imitatie (leuk bedacht maar of het werkt) van keramische bio media.en als het lost komt in het filter :eek:
daarnaast het niet kunnen zien of er voldoende water langs het verwarmings-element staat/stroomt (heeft mij twee element gekost voor dat het duidelijk was wat er aan de hand was)
plus de nare eigenschap van de valse luchtrekken via de rubbers van de verschillende afsluitrubbers en de slechte constructie van de in en uitlaat set.
Allemaal op te lossen maar hoort niet bij een nieuw aangekocht filter thuis.
 
Het gaat mij om de opbouw van het voorfilter sponzen te fijn en de verhouding gaten opbrengst in de stijgbuis voorfilter
Daarnaast veel sponzen en plastic imitatie (leuk bedacht maar of het werkt) van keramische bio media.en als het lost komt in het filter :eek:
daarnaast het niet kunnen zien of er voldoende water langs het verwarmings-element staat/stroomt (heeft mij twee element gekost voor dat het duidelijk was wat er aan de hand was)
plus de nare eigenschap van de valse luchtrekken via de rubbers van de verschillende afsluitrubbers en de slechte constructie van de in en uitlaat set.
Allemaal op te lossen maar hoort niet bij een nieuw aangekocht filter thuis.
Dank voor je toelichting.

Dat van de filtermedia had ik inderdaad ook al eens eerder voorbij zien komen. Beetje knutselen vind ik niet erg, maar ik ben het met je eens dat je toch mag verwachten dat ze dat in de fabriek al voor je hebben gedaan.

Maar goed. Onderhand is me wel duidelijk dat elk filter zo zijn ++ en -- heeft. Ook over de Eheims die mij vandaag door 2 winkels zijn aangeraden (professional 4+) lees je hier sterk wisselende ervaringen.
Binnenkort maar een knoop doorhakken om het zelf te ervaren.... 😬
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar goed. Onderhand is me wel duidelijk dat elk filter zo zijn ++ en -- heeft. Ook over de Eheims die mij vandaag door 2 winkels zijn aangeraden (professional 4+) lees je hier sterk wisselende ervaringen.
Binnenkort maar een knoop doorhakken om het zelf te ervaren.... 😬
Ja die Eheim 4+ is ook niet verkeerd. Die had ik voor de oase biomaster.
 

Terug
Bovenaan