Welk filter voor mijn Juwel rio 125


Corydorasfan

Well-known member
Lid geworden
25 december 2012
Berichten
1,396
Locatie
Urk, Flevoland
Beste forumleden, ik zoek een ander filter voor mijn rio 125, ik ben niet zo tevreden over mijn aqua pro 1. Ik zou het liefst zo goedkoop mogelijk willen. Ik hoor dat JBL goede filters heeft. Welke zou ik dan moeten kopen? de 700 of 900?
 
Kijk dan op Marktplaats.
Staan genoeg Eheim filters voor 20 euro.

En ,wat mankeert er aan Aqua pro 1? op een rio 125?
 
Ik vind de eheim filters die op marktplaats maar onhandig, Ervaring hier is dat die zogenaamde eheim 'fles ' filters lastig te onderhouden zijn.
 
Als je inderdaad een JBL wilt: e701. e901 is veel te krachtig mijns inziens.

~ Ivo
 
Corydorasfan zei:
Ik vind de eheim filters die op marktplaats maar onhandig, Ervaring hier is dat die zogenaamde eheim 'fles ' filters lastig te onderhouden zijn.

Hoezo? Koop ze wel met kranen dat maakt je leven makkelijker, maar verder zijn ze prima toch?
 
Bertus zei:
En ,wat mankeert er aan Aqua pro 1? op een rio 125?

Stroming wordt erg snel minder als ik vergelijk met 2 andere bakken met een eheim en Jbl filter. En erg veel zweefvuil?
 
SaskiaZ zei:
Corydorasfan zei:
Ik vind de eheim filters die op marktplaats maar onhandig, Ervaring hier is dat die zogenaamde eheim 'fles ' filters lastig te onderhouden zijn.

Hoezo? Koop ze wel met kranen dat maakt je leven makkelijker, maar verder zijn ze prima toch?

Heb ik vaker gehad, om ze te onderhouden van de binnenkant zijn het ondingen :S
 
Leg dan eens uit waarom je het ondingen vindt?
 
Corydorasfan zei:
Ik vind de eheim filters die op marktplaats maar onhandig, Ervaring hier is dat die zogenaamde eheim 'fles ' filters lastig te onderhouden zijn.

Flesfilters? lijkt me idd ook onhandig maar de potfilters van eheim zijn heel makkelijk te onderhouden als je ze goed opbouwt met materiaal en in combinatie met dubbele kranen.
 
We hebben er hier eentje staan en het grootste nadeel ervan vind ik dat �ls je een keer bij het filtermateriaal dat niet bovenop ligt wilt zijn je alles erboven moet weghalen en dat gaat in die koker niet zo makkelijk als bij een filter met meerdere mandjes.

Ook het feit dat je de uitstroom niet kan draaien vind ik jammer. Al is dat snel verholpen met een los uitstroom setje.

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
We hebben er hier eentje staan en het grootste nadeel ervan vind ik dat �ls je een keer bij het filtermateriaal dat niet bovenop ligt wilt zijn je alles erboven moet weghalen en dat gaat in die koker niet zo makkelijk als bij een filter met meerdere mandjes.~ Ivo

Heb zelf het onderste materiaal de afgelopen 18 maanden nog niet hoeven uithalen maar gaat toch in principe net zo makkelijk als met mandjes lijkt mij?
 
Daarom zei ik ook als je er een keer bij wilt heb je gelijk in, maar makkelijker vind ik het niet gaan: een mandje til je er zo uit, een in die koker moet je het materiaal allemaal los pakken. Maargoed, is ook persoonlijk natuurlijk.

~ Ivo
 
Die flessenfilters zijn gewoonweg niet kapot te krijgen, en moest er toch iets aan rammelen kan je gemakkelijk het spul bestellen.
Het zijn volgens mij de beste filters die eheim ooit heeft kunnen maken.
En idd. het is een beetje(heel klein beetje)meerwerk, langs de andere kant, als zo'n korfje kapot is, is het hels om deze eruit te halen of om het er goed weer in te steken, zoveel voordelen heb je er dus ook niet mee.
 
Op de filterwatten en de sponzen na zit de rest in zakjes bij mij dus dan is de handeling hetzelfde principe als een mandje omhoog trekken,gaat idd niet makkelijker maar voor een gemiddeld persoon ook niet moeilijker ;)
 
wat is het budget? dat mis ik een beetje.
ik heb een classic eheim gehad, toen een jbl 701 en nu een eheim pro3e 2078.
de eheim classic is als een tank, niet kapot te krijgen, heel simpel en doeltreffend ding, alleen beroer in onderhoud duur het ontbreken van mandjes e.d.
de jbl was ik erg tevrede over, lekker simpel ding, nooit lekken, 3 mandjes, alles prima in orde, met als extra plus, zwarte buizen, dus geen lelijk groen spul.
de eheim pro3e is een topfilter die ik nooit weg doe, elektronische sturen, constant pomp debiet, service indicator (hoewel ik daar nooit op let) variabele flow mogelijk.

heb je het budget om een grote pro3e aan te schaffen? doen!! echt de beste filterpomp die ik ooit gehad heb!
de classic zou ik tegenwoordig niet snel kopen, gewoon omdat onderhoud minder makkelijk is e.d.
de jbl is ook top, zou ik zeker overwegen als je budget niet te hoog is, top ding, heb hem met veel plezier gebruikt
 
SaskiaZ zei:
Leg dan eens uit waarom je het ondingen vindt?

Als je het filter moet onderhouden moet je dat hele ding overhoop halen :S. Ik heb liever gewoon zo'n potfilter en niet zo'n fles ;)
 
Seabait zei:
Corydorasfan zei:
Ik vind de eheim filters die op marktplaats maar onhandig, Ervaring hier is dat die zogenaamde eheim 'fles ' filters lastig te onderhouden zijn.

Flesfilters? lijkt me idd ook onhandig maar de potfilters van eheim zijn heel makkelijk te onderhouden als je ze goed opbouwt met materiaal en in combinatie met dubbele kranen.
Dit bedoel ik met flesfilters:
373115_0_82_eheimclassic.jpg


Eheim vind ik wel een tikkeltje te duur en ik wil graag een nieuw filter zodat ik zeker weet dat alles compleet is.
 
Ik zei dus dat ik deze super onhandig vind om te onderhouden ;)
 
Nou,ik heb er daar ook 3 van,2211 ,vind ik niks lastig aan.

Heb ook de 2213-2215. Alles went.
Ook een vent,zei mijn zus.!! ;)
MAAR, de Ecco,s zijn makkelijker,met kranen,en beugel.
Klap je over ,en is open. wel rubber blijven smeren. bij dichtdoen.
Heb ik er ook 4 van draaien.
 
Corydorasfan zei:
Ik zei dus dat ik deze super onhandig vind om te onderhouden ;)

Ohw sorry,wist ff niet precies wat je nou bedoelde want je had het over een flesfilter wat onhandig was en een potfilter handiger vondt dus vandaar.
Dus je vindt een potfilter van eheim super onhandig? een potfilter van jbl of eheim werkt volgens hetzelfde principe zoals eerder al aangegeven maar ieder z'n voorkeur natuurlijk ;)
 
ik bedoel dan specifiek die filters die niet vierkant maar rond zijn zegmaar ;).
 
Ja,POTfilters. Toch niet zo moeilijk?

Heb je de nieuwe met een binnenpot,die je vol kunt doen.
raakt he midden Vol,dat stroomt het water langs de binnenpot.
Dus,stroming blijft altijd.

Net als bij de Ecco,s.
 
De classics waren vroeger iets lastiger in gebruik, voor wat betreft het op de plek houden van de o-ring. Tegenwoordig is de o-ring opgesloten en kan het niet meer verkeerd gaan. Niets moeilijks aan dus.
 
Harry1 zei:
De classics waren vroeger iets lastiger in gebruik, voor wat betreft het op de plek houden van de o-ring. Tegenwoordig is de o-ring opgesloten en kan het niet meer verkeerd gaan. Niets moeilijks aan dus.

Heb ik met siliconen een randje onder vast gezet.
Niks aan het handje,hoor.
 

Terug
Bovenaan