Wat is er nieuw

Welk filter voor vision 180

• Onderwerp starter Onderwerp starter rusemad
  • Startdatum Startdatum
R

rusemad

Guest
Ik heb een Vision 180 gekocht en ben op zoek naar een goed filter voor dit aquarium. Hoe meer ik mij erin verdiep hoe moeilijker ik de keuze vind. Ik ben uiteindelijk uitgekomen op de Eheim 2074. Echter valt deze buiten mijn budget.

Heeft er iemand op dit forum advies of ervaring welk (buiten)filter geschikt is voor mijn Vision 180.

Alvast bedankt.

Kijk eens op Marktplaats.
Daar staan er bes binnen jouw budget.
Heb ik de mijne allemaal gekocht.

@rusemad,

Ik zou gewoon een paar winkels bellen. Of je nu JBL, Sera, Eheim of een ander bekend merk neemt, echt veel verschil is er niet qua prestaties en kwaliteit.

Er is er altijd wel eentje die een model heeft staan waar ie vanaf wil en dat krijg je dan wel mee aan een leuke prijs. Ik heb bv. mijn 2 buitenfilters met 50% korting gekregen.

Uiteraard zijn er merken die w�l wat minder zijn van kwaliteit, maar nog steeds goed, doch deze zijn ook wat goedkoper.

Zelf zou ik niet voor zo'n goedkoop merk gaan, ik opteer eerder voor duurzaamheid en vertrouw de grote merken wat meer.

De Sera heeft wel een substantieel voordeel dat ie een ingebouwde UV filter heeft. Als je die apart moet bijkopen dan ben je een klein fortuin kwijt.

De Eheim heeft dan weer andere snufjes die ik ook wel lekker vind, zoals de optionele USB connectie.

De Sera kan je gebruiken voor aquaria tot 400 liter, de Eheim tot 350 liter. De Sera pompt 1100 liter per uur, de Eheim 1500 l/u.

De Sera Fil Met Uv-c 400 BIOACTIVE kost zo'n 130 a 170 euro.
De Eheim Professionel 3e. 350 - 2074 kost dan weer zo'n 240 a 320 euro.

Ik zou gewoon even de belangrijkste parameters in een spreadsheet gieten, dan kan je het goed kwalitatief beoordelen en een vergelijking qua prijs doen. Focus je daarna op 3 modellen en vraag of je eens die modellen kunt zien in de winkel en mag aanraken en openmaken. Je zal zelf wel zien dat de ene net iets meer kwalitatief of handig in elkaar zit, dan de andere. Maar da's gedeeltelijk een persoonlijke keuze.

Kijk ook de grote na en vergelijk de liter inhoud. Hoe groter hoe beter, maar je moet het nog kwijt geraken ook.

Ik had zelf eerst enkel een 2213 op de bak maar vond ik niet voldoende dus heb er een ander buitenfilter bijgezet.
Een 2215 zou je kunnen nemen bv,gewoon een simpele classic potfilter zonder usb poespas.

Seabait zei:
Ik had zelf eerst enkel een 2213 op de bak maar vond ik niet voldoende dus heb er een ander buitenfilter bijgezet.
Een 2215 zou je kunnen nemen bv,gewoon een simpele classic potfilter zonder usb poespas.

De 2215 is zeker een leuke filter, maar toch wat minder dan de Sera 400 of Eheim 2074.

Doorvoer is immers maar 620 l/u tov 1100 l/u en 1500 l/u voor respectievelijk de Sera en Eheim 2074.

En zo hebben beide nog wel meer harde feiten die beter zijn dan bij de 2215.

Wat wel in het voordeel is van de 2215 is de prijs.

Maar het is een beetje goed met zeer goed materiaal vergelijken. Het is gewoon een andere klasse van producten en dat voel je dan ook in je portemonnee.

Bij de 2074 is de USB trouwens een optie, je moet het dus niet nemen wanneer je dat maar niks ligt te vinden.

Coulibaly zei:
Bij de 2074 is de USB trouwens een optie, je moet het dus niet nemen wanneer je dat maar niks ligt te vinden.

Ik had je vorige tekst niet helemaal gelezen maar gaf je dus al aan idd.
Had zelf enkel ff snel dit filter opgezocht en las wat over usb dus vandaar.

Ben me nu nog ff verder aan het inlezen maar is toch wel allemaal stiekem best interessant zo je filter bedienen en in de gaten houden via de pc.

Seabait zei:
Coulibaly zei:

Ik had je vorige tekst niet helemaal gelezen maar gaf je dus al aan idd.
Had zelf enkel ff snel dit filter opgezocht en las wat over usb dus vandaar.

Ben me nu nog ff verder aan het inlezen maar is toch wel allemaal stiekem best interessant zo je filter bedienen en in de gaten houden via de pc.

Ik heb dat ook gelezen, ik vond het ook wel interessant.

Mijn vision 180 heeft 9 jaar gedraaid op een Eheim experience 250T.
https://www.eheim.com/en_GB/products/te ... rience250T

Dat ging prima. Wel om de 3 maanden de watten vervangen.

Ik heb nu de 600T (2178) op mijn 300l bak. Dat is dus het grotere broertje van de 2074.
Heb echter niet de usb uitlezing erbij genomen.

biljoenblik zei:
Mijn vision 180 heeft 9 jaar gedraaid op een Eheim experience 250T.
https://www.eheim.com/en_GB/products/te ... rience250T

Dat ging prima. Wel om de 3 maanden de watten vervangen.

Ik heb nu de 600T (2178) op mijn 300l bak. Dat is dus het grotere broertje van de 2074.
Heb echter niet de usb uitlezing erbij genomen.

Ik veronderstel dat je wel eens andere buitenfilters hebt gehad.

Was deze Eheim de beste ever?

Ik heb indertijd zelf hard zitten twijfelen tussen Eheim en Sera.

Ik denk dat die pro 3 reeksen van Eheim toch nog net een stapje hoger zijn dan Sera.

Uiteindelijk heeft de prijs voor mij beslist. Ik heb die Sera 400 amper 100 euro betaald. Value for money was dat gewoon de beste deal.

Ik heb in mijn leven slechts 4 serieuze filters gehad. Een Eheim intern filter op een 60 liter bak. Daarna een eheim classic type weet ik niet meer. Ik vond de classic onhandig omdat je filtermateriaal in 1 grote pot zit. Dus als je het onderste wilt uitspoelen, moet je dus ook je bovenste laag weghalen.
Daarna dus de Eheim experience 250T. Die heeft twee mandjes. En afsluitkranen en een ontkoppelbare slangpilaar. Werkt zeer makkelijk.

Nu heb ik de Eheim 2178 600T. Die is ook makkelijk los te koppelen. Heeft 4 mandjes. En je kunt de flow electronisch instellen. En dit compenseerd hij, als hij vuiler wordt. Totdat het max vermogen wordt bereikt. Dan moet je hem wel schoonmaken.

Daarnaast heb ik wel eens losse filtertjes gehad. Maar ik vond ze tegenvallen. Niet zo robuust als Eheim.

Never change a winning team.

Dus voor mij alleen Eheim. Je betaald meer. Maar er blijft bijna voor eeuwig aan reserve onderdelen beschikbaar. Mocht je ze nodig hebben. Ik heb 1 keer een afsluitring moeten vervangen. Voor de rest nooit iets.

Dank voor jullie reactie's, hier heb ik wel wat aan. Als ik eruit ben laat ik het wel weten wat het geworden is. (zal dit jaar nog zijn)...

Ik denk dat het de Eheim 2073 gaat worden.

Staan er 3 op MP.

Doe er je voordeel mee.

Ik heb op de meterbak nu de JBL 901 met een cap van 900 liter. Bevalt prima tot nu toe en nog geen 100 euro.

rusemad zei:
Ik denk dat het de Eheim 2073 gaat worden.

Zou mijn eigen toch even bedenken. Tenzij het er 1 van de nieuwe serie is.

De oudere serie had kopproblemen.

Daarom worden ze nu allemaal verkocht.

Weten niet wat ze er mee aan moeten.
Dus verkopen ze die,, Te duur.

Aan de volgende ,of wel, of niet weters.

Dank voor de input, ik ga een jbl cristalprofi e900 kopen via MP

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan