@rusemad,
Ik zou gewoon een paar winkels bellen. Of je nu JBL, Sera, Eheim of een ander bekend merk neemt, echt veel verschil is er niet qua prestaties en kwaliteit.
Er is er altijd wel eentje die een model heeft staan waar ie vanaf wil en dat krijg je dan wel mee aan een leuke prijs. Ik heb bv. mijn 2 buitenfilters met 50% korting gekregen.
Uiteraard zijn er merken die w�l wat minder zijn van kwaliteit, maar nog steeds goed, doch deze zijn ook wat goedkoper.
Zelf zou ik niet voor zo'n goedkoop merk gaan, ik opteer eerder voor duurzaamheid en vertrouw de grote merken wat meer.
De Sera heeft wel een substantieel voordeel dat ie een ingebouwde UV filter heeft. Als je die apart moet bijkopen dan ben je een klein fortuin kwijt.
De Eheim heeft dan weer andere snufjes die ik ook wel lekker vind, zoals de optionele USB connectie.
De Sera kan je gebruiken voor aquaria tot 400 liter, de Eheim tot 350 liter. De Sera pompt 1100 liter per uur, de Eheim 1500 l/u.
De Sera Fil Met Uv-c 400 BIOACTIVE kost zo'n 130 a 170 euro.
De Eheim Professionel 3e. 350 - 2074 kost dan weer zo'n 240 a 320 euro.
Ik zou gewoon even de belangrijkste parameters in een spreadsheet gieten, dan kan je het goed kwalitatief beoordelen en een vergelijking qua prijs doen. Focus je daarna op 3 modellen en vraag of je eens die modellen kunt zien in de winkel en mag aanraken en openmaken. Je zal zelf wel zien dat de ene net iets meer kwalitatief of handig in elkaar zit, dan de andere. Maar da's gedeeltelijk een persoonlijke keuze.
Kijk ook de grote na en vergelijk de liter inhoud. Hoe groter hoe beter, maar je moet het nog kwijt geraken ook.