Wat is er nieuw

Welk filter waarvoor gebruiken?

Ramson

Well-known member
Lid geworden
22 mei 2020
Leeftijd
30
Goedemiddag,

Ik heb een tijd terug al eens een vraag gesteld over het overhuizen van mn huidige bak naar een nieuwe, grotere bak. Dit ga ik over een week of 2 weer doen, echter wil ik dan met 2 potfilters gaan werken. Nu heb ik pas de tip gekregen om er 1 met sponzen, en 1 keramisch te laten filteren. Ik heb een jbl cristal profi e902 en een eheim pro 2. Maakt het nog veel uit welke ik ga filteren over sponzen en welke keramisch?

En, ik denk dat ik er 1 met een spraybar langs de achterwand plaats, en 1 gewoon met een normale uitstroom. Moet ik dan van het ene filter de in en uitstroom links achterin, en de andere rechtsachterin plaatsen? ( dat je in ieder geval links en rechtsachterin een inlaat hebt, en dan aan 1 kant een uitstroom, + een spraybar achterlangs hebt?)

Ik hoop dat ik het een klein beetje duidelijk heb uit kunnen leggen zo 🙂

Mvg. Ramon

Zou niet uit moeten maken welk medium je in welk filter plaatst. Helpt wel om in dit nieuwe topic even te herhalen wat je doel ook alweer is. Zoals je de setup nu uitlegt, heb ik namelijk de indruk dat je sponzenfilter meer als prefilter voor je keramische filter gaat fungeren, maar je vraag over in/uitstromen weerspreekt dat idee weer.
Wat bedoel je met een normale uitstroom? Een Lilypipe? Zo ja, dan zou ik dat bij beide filters doen. Beetje afhankelijk ook van je indeling en zulks, maar ik ben geneigd te zeggen 1 setje links die naar 't midden blaast en rechts een setje die ook naar het midden plaatst, zodat je twee cirkelvormige stromingen krijgt. Je wilt in ieder geval dat er een synergy ontstaat, niet dat de stromingen elkaar tegenwerken.

Ik heb eerst met een lily pipe gewerkt, maar heb nu sinds een tijdje zo'n jbl setje met een breedstraalbuis(Zo staat het in de omschrijving).
Deze bevalt me goed, dus dan aan beide kanten zo één?

Ik ben wel benieuwd naar de reden achter die tip om een filter mechanisch uit te voeren en de ander keramisch. Is het doel hiermee dat je een filter biologisch laat filteren en de ander gebruikt om afval deeltjes uit het water te halen? Biologisch filtermateriaal werkt veel beter (langer) als het in contact komt 'schoon' water en dus eerst mechanisch is gefilterd, ik zie die scheiding dus niet zo zitten. Ik zou beide filters uitvoeren met een deel mechanisch, eerste gedeelte waar het water mee in contact komt en de rest vullen met biologisch filtermedium.

Overigens is gesinterd glas zoals siporax een beter filtermedium dan keramisch spul, wat eigenlijk meer bedoelt is om mechanisch te filteren. Bijvoorbeeld als voorfilter voor spons.

Wat plaatsing van de inlaat, in jouw situatie zou ik die beide aan 1 kant doen.

Breedstraalbuis had ik zelf ook in mijn vorige setup; die werkte inderdaad wel fijn. Ik weet alleen niet hoe die zich gedragen op grote bakken en ook niet in duo-opstelling. Die heb ik nog niet voorbij zien komen ook meen ik. Wellicht heeft iemand anders hier daar wel ervaring mee. Als ik nu zelf een keuze zou moeten maken, had ik ze waarschijnlijk wel allemaal aan 1 kant gedaan, maar da's puur gevoelsmatig.

Ik ben wel benieuwd naar de reden achter die tip om een filter mechanisch uit te voeren en de ander keramisch. Is het doel hiermee dat je een filter biologisch laat filteren en de ander gebruikt om afval deeltjes uit het water te halen? Biologisch filtermateriaal werkt veel beter (langer) als het in contact komt 'schoon' water en dus eerst mechanisch is gefilterd, ik zie die scheiding dus niet zo zitten. Ik zou beide filters uitvoeren met een deel mechanisch, eerste gedeelte waar het water mee in contact komt en de rest vullen met biologisch filtermedium.

Overigens is gesinterd glas zoals siporax een beter filtermedium dan keramisch spul, wat eigenlijk meer bedoelt is om mechanisch te filteren. Bijvoorbeeld als voorfilter voor spons.

Wat plaatsing van de inlaat, in jouw situatie zou ik die beide aan 1 kant doen.

Ik zou m'n filtermedia ook verdelen. Als je een nog groter oppervlak zoekt dan siporax, zou ik toch voor Matrix gaan.

Toevallig heb ik nu zelf een opstelling staan met twee potfilters. Ingang van beide filters zit rechts achterin. Uitgang van 1 filter zit op een spraybar op het rechter zijruit en de uitgang van andere filter loopt links bovenin gewoon de bak in via een stukje slang. Werkt bij mij prima en zo krijg je volgens mij een circulaire stroming.

'Doorstroming van het filter sowieso eens evalueren en zoals ik al zei eens kijken of er verschil merkbaar is tussen mate van vervuiling van inflow en outflow.
Een tweede potfilter is een mogelijke oplossing en in dit geval geen overbodige luxe dus dat zou mijn keuze zijn.
Vervolgens beide filters niet 'te vol' steken met filtermateriaal, desnoods één vullen met biologisch en de andere met mechanisch filtermateriaal.'

Dit is mij gezegd pas, had het iets anders in mn hoofd 🙈

Dus ik denk dat ik gewoon begin met met alle 2 de filters zoals ik mijn huidige al heb, keramische ringen onderop, grove spons, filterwatten bovenop.

Toevallig heb ik nu zelf een opstelling staan met twee potfilters. Ingang van beide filters zit rechts achterin. Uitgang van 1 filter zit op een spraybar op het rechter zijruit en de uitgang van andere filter loopt links bovenin gewoon de bak in via een stukje slang. Werkt bij mij prima en zo krijg je volgens mij een circulaire stroming.

En de spraybar heb je gewoon recht langs de zijruit naar beneden lopen?

Dus ik denk dat ik gewoon begin met met alle 2 de filters zoals ik mijn huidige al heb, keramische ringen onderop, grove spons, filterwatten bovenop.
Met die indeling heb je eigenlijk alleen mechanisch. Ik zou de filters indelen zoals in onderstaand filmpje. Dat biohome media kun je zien als biologische media en kun je dus ook siporax of seachem matrix voor gebruiken.

En de spraybar heb je gewoon recht langs de zijruit naar beneden lopen?
Horizontaal, iets naar beneden gericht wijzend naar het tegenovergestelde linkerzijruit.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan