Welk filtermateriaal gebruiken ipv standaard meegeleverd materiaal?


A

Anne2000

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben 5 weken geleden begonnen met mijn eerste aquarium, een Superfish home 25. Hier heb ik sinds een paar dagen een Betta in zwemmen.

De Superfish home 25 wordt standaard geleverd met een Aqua-Flow filter. Hier zit een zwarte spons in en actieve kool. https://www.bol.com/nl/p/superfish-...h=rBmnPgHC7KTUsDuLq0JLfQ.1_43.49.ProductTitle

Na wat onderzoek te hebben gedaan, kwam ik erachter dat actieve kool ongeschikt is voor mijn aquarium, omdat het bijvoorbeeld ook plantenvoeding uit het water haalt.

Er is van alles op internet te vinden over filtermateriaal en ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik hoop daarom dat jullie me kunnen helpen. Welk filtermateriaal kan ik het beste gebruiken als vervanging voor de actieve kool die in het sponsje zit? Of is het beter om het gehele sponsje te vervangen door ander materiaal? Zo ja welk materiaal en is dit nu nog mogelijk of help ik dan mijn gehele bacteriecultuur om zeep?

Bedankt alvast voor het meedenken :)
 
Met zo'n klein binnenfiltertje kun je niet zo veel. Je zou er zelf een sponsje op maat kunnen knippen uit een mat met filterspons (of van een Juwel filter die zijn rechthoekig). Wat betreft echte biologische filtermedia zoals Siporax, of Eheim substrat pro is er denk ik gewoon te weinig ruimte.

En ja door het vervangen van de spons verwijder je alle goede bacterien uit de spons die je weg doet. Je zou er voor kunnen kiezen om die spons tijdelijk even los in het aquarium te leggen voor de overgang.
 
Biohome gravel kan erin samen met sponsje ervoor om de troep tegen te houden. De biohome zal dan een huis voor de bacterieen zijn. Weet niet of het zin heeft in zo,n kleine filter. Het lijkt mij in ieder geval beter dan de bacterien elke keer uit de spons te spoelen.
 
Welk filtermateriaal kan ik het beste gebruiken als vervanging voor de actieve kool die in het sponsje zit?

De kool zit los in een uitsparing in het midden van het sponsje zeker?
Die kan je er inderdaad gewoon uithalen. In het kleine beetje ruimte dat dan ontstaat in de spons kan je iets als mini siporax (of gebroken siporax) doen. Of iets vergelijkbaars zoals bio balls (niet zeker van de naam) van gesinterd glas, alles met ruimte voor bacteriën is een optie.
Het is niet veel maar het doet iets en als je er maar een solitaire betta in houdt lijkt dit filter me op zich wel voldoende.
 
Hier een aquaflow 100 en het kool vervangen voor een paar keramische buisjes en onderin het filter een plukje filterwatten.
 
Ter aanvulling: één en ander hangt ook af van de rest van de bak natuurlijk. Staan er veel planten in de bak? Welk bodemsubstraat heb je gebruikt?
 
Bedankt voor de reacties! Zie net dat ik een verkeerde link heb toegevoegd, namelijk die van de aquaflow 50. Er zit een aquaflow 100 in het aquarium.
 
Bedankt voor de reacties! Zie net dat ik een verkeerde link heb toegevoegd, namelijk die van de aquaflow 50. Er zit een aquaflow 100 in het aquarium.

Dan is je filter zeker geschikt voor jouw bak zou ik denken. (Zolang je geen knikkers of dergelijks als bodemmateriaal hebt gebruikt ;)) is ook je bodem een goede plek voor bacteriën dus doorgaans vangt dit ook één en ander op qua schommelingen).

Bij zulke filters is juist onderhoud vooral belangrijk denk ik.
Zoals @quistero zegt kan je onderaan wat filterwatten steken die je regelmatig kan vervangen zodat je spons zelf niet te snel dicht slibt.
En de spons bij onderhoud niet té goed schoonmaken (bij voorkeur in wat aquariumwater) zodat je niet alles wegspoelt.
 
Die pompjes zijn mijn inziens geen echte filters. De meeste bacterien zullen in je aquarium zelf gaan groeien en het pompje zorgt dan voor een stroming. Voor een bak met een betta vis moet dat inderdaad prima werken. Wel zorgen dat je niet te veel aan je bodem gaat rommelen want daar zul je denk ik de meeste bacterien gaan vinden.

Ofwel; De indeling van je filter maakt niet veel uit. Lekker die kool verwijderen en de sponsjes laten zitten en af en toe voorzichtig uitspoelen.
 
Top! Hier ben ik erg mee geholpen. Bedankt allemaal :)
 

Terug
Bovenaan