Wat is er nieuw

Welk filtermateriaal voor blackwater aquarium

Hove75

Member
Lid geworden
25 november 2023
Leeftijd
51
Graag advies. Ik heb een black water aquarium opgezet, er moeten chocolade gourami's in komen. Dus veel hout, bladeren en andere botanicals. Ik wil het water ook wat donker kleuren.
Ik ga straks RO water gebruiken om het water te verzachten en pH te verlagen. Het is een 60x30 cm bakje, en heb er een Eheim classic 150 filterpotje op staan.

Welk filtermedia gebruiken jullie voor een blackwater aquarium??
Ik had er eerst sponzenfiltertjes in met 3 grofheden (grof-medium-fijn) gecombineerd met keramische ringen en keramische bolletjes. Maar toen realiseerde ik me dat als ik black water wil ik beter de filtersponzen eruit kan halen, want die "polijsten" het water juist om super helder water te krijgen wat ik juist niet wil in de black-water. Het water mag juist gekleurd worden.
Ik heb nu de fijn en medium sponzen eruit gehaald en heb nu alleen nog eerst een laagje mechanische plastic, gevolgd door een grove spons en vervolgens een laag keramische ringen en bolletjes.
Ik ga denk ik niet over turf filtreren omdat ik ook al een pH verlagende actieve soil bodem heb.

Wat gebruiken jullie zoal voor filtermateriaal in jullie blackwater?

Bijgevoegd sfeer impressire van het bakje, bij avondlicht (moon simulation)
20250317_232757.jpg

Sponzen halen geen kleur uit het water hoor. Ik en bovendien kan zwart water ook helder zijn😉 als er maar geen deeltjes troe in zweven

Leuk bakje. Ik heb een Sera buitenfilter met filtermatten en siporax. Drie grote blokken turf, een groot stuk hout, veel blad en takjes van eik en catappa. Ik kleur het water met rooibosthee of kook de catappabladeren.

Ik denk dat het geen ander filternateriaal hoeft te zijn dan voor een gewoon aquarium.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan