Wat is er nieuw

Welk filtermedium?

• Onderwerp starter Onderwerp starter vriend van de cory
  • Startdatum Startdatum
V

vriend van de cory

Guest
Ik heb voor mij nieuwe bak 2 potfilters met 10L filterinhoud elk gekocht.

De ene filter heb ik gevuld met 1200 bioballen. Maar ik wil ook wel wat anders proberen in de ander filter.

Met wat raden jullie mij aan om de filter te vullen?

Wat voor aquarium wordt het? En wat is de inhoud?

Ik ben ook benieuwd hoe groot die bak is zeg.

Wat voor aquarium wordt het? En wat is de inhoud?

Ik ga er een mooie aquascape bak van maken met allemaal nano vissen. Misschien komen er nog Alti's bij. Maar misschien vind ik deze vis zelfs al te groot 😛.
De bak is 150 breed 50diep en 60 hoog, goed voor 450 liter.

Ik gebruik biohome van die pondguru knaap.
Gebruik het nu 5 jaar ofzo en ben best tevreden

Haha net een filmpje gezien van hem over dit onderwerp 😀

Is er een verschil tussen 25mm siporax en 15mm ?
Ik zou liever de 15 nemen maar heb een deal gezien voor 55euro 10L 😛

Weet dat de 25mm meer voor vijvers is bedoeld, maar kan eigenlijk niks bedenken waarom het voor aquaria ook niet gewoon zn ding zou doen...

Njah, dan dacht ik gewoon de compartimenten uit de filter te halen behalve die met watten, zo bespaar ik veel plaats.

Raar dat de 15mm zoveel meer kost als de 25...
10L 15mm is 120 euro, 10L 25mm is 55euro

Superfish crystalmax is ook nog vrij goedkoop heb ik de indruk, denken jullie dat dit goed zal werken?

Ik heb voor mij nieuwe bak 2 potfilters met 10L filterinhoud elk gekocht.

De ene filter heb ik gevuld met 1200 bioballen. Maar ik wil ook wel wat anders proberen in de ander filter.

Met wat raden jullie mij aan om de filter te vullen?

Bioballen zijn in een statische filter niet echt geschikt, Bioballen en andere kunststof filtermatriaal werken het best als het kan bewegen zoals in een movingbed filter of een bioloog waar ze vrij in het water kunnen bewegen en langs elkaar kunnen schuren.
Je kan beter beide filter vol doen Siporax buisjes, wat het verschil is 15mm en 25mm heeft met het doel te maken waar je ze voor gaat gebruiken.

15mm is beter geschikt voor aquariums omdat je meer materiaal in volume in een potfilter krijgt dan met 25mm, ook is 25mm meer geschikt voor een vijverfilter omdat in een vijver het vuil ook grover is en minder kans op dicht slippen dan met 15mm.
Daarom is 15mm ook wat duurder omdat je meer materiaal krijgt de liter dan met 25mm de liter.

Een aquascape aquarium. Met veel planten?

Als veel planten hebt en relatief weinig vissen. Dan is een groot filter eigenlijk niet nodig.

Laat staan 2x 10 liter.

Biohome en siporax kunnen ook denitrificerend werken. Zeker in zeer grote filters. Voor planten heb je dat niet echt nodig.

Dus als je toch 2 filters van 10 liter hebt zou ik een combinatie van standaard pijpjes (klei) en siporax in doen.

Echt waar?
Hoeveel materiaal fijne buisjes en hoeveel materiaal grove buisjes gaan er in een 10l emmer?
Daardoor is grover goedkoper.

Daar heb je wel gelijk 😉
Bioballen zijn in een statische filter niet echt geschikt, Bioballen en andere kunststof filtermatriaal werken het best als het kan bewegen zoals in een movingbed filter of een bioloog waar ze vrij in het water kunnen bewegen en langs elkaar kunnen schuren.
Je kan beter beide filter vol doen Siporax buisjes, wat het verschil is 15mm en 25mm heeft met het doel te maken waar je ze voor gaat gebruiken.

15mm is beter geschikt voor aquariums omdat je meer materiaal in volume in een potfilter krijgt dan met 25mm, ook is 25mm meer geschikt voor een vijverfilter omdat in een vijver het vuil ook grover is en minder kans op dicht slippen dan met 15mm.
Daarom is 15mm ook wat duurder omdat je meer materiaal krijgt de liter dan met 25mm de liter.

Ik las dat als je filter een hoge doorstroming heeft het wel nog goed werkte. Maar dat bioballen enkel nitriet en amonniak uit het aquarium halen en geen nitraat.
Maar ik zal dan enkel de bovenste compartimenten van de filters met bioballen doen als een vorm van mechanische filtratie.
Voor de rest keramische pijpjes en kleipijpjes zoals biljoenblik zegt.

Een aquascape aquarium. Met veel planten?

Als veel planten hebt en relatief weinig vissen. Dan is een groot filter eigenlijk niet nodig.

Laat staan 2x 10 liter.

Biohome en siporax kunnen ook denitrificerend werken. Zeker in zeer grote filters. Voor planten heb je dat niet echt nodig.

Dus als je toch 2 filters van 10 liter hebt zou ik een combinatie van standaard pijpjes (klei) en siporax in doen.

Ik heb er toch 2 dus dan kan ik ze maar beter goed gebruiken hé 🙂 .
Van de kleipijpjes heb ik nog nooit gehoord, waar kan ik deze vinden ?

Daar heb je wel gelijk 😉

Ik las dat als je filter een hoge doorstroming heeft het wel nog goed werkte. Maar dat bioballen enkel nitriet en amonniak uit het aquarium halen en geen nitraat.
Maar ik zal dan enkel de bovenste compartimenten van de filters met bioballen doen als een vorm van mechanische filtratie.
Voor de rest keramische pijpjes en kleipijpjes zoals biljoenblik zegt.

Ik heb er toch 2 dus dan kan ik ze maar beter goed gebruiken hé 🙂 .
Van de kleipijpjes heb ik nog nooit gehoord, waar kan ik deze vinden ?

Dat zijn gewoon hele ouderwetsche pijpjes van gebakken klei. Deze zijn minder poreus. Je gebruikt ze als eerste filtering. Hier zitten voornamelijk de vuilafbrekende en slibverwerkende slijm vormende bacterien op. Ze zorgen ervoor dat biologische media schoner blijft.

Eheim ehfi mech is een voorbeeld. Of sera biopur

Dat zijn gewoon hele ouderwetsche pijpjes van gebakken klei. Deze zijn minder poreus. Je gebruikt ze als eerste filtering. Hier zitten voornamelijk de vuilafbrekende en slibverwerkende slijm vormende bacterien op. Ze zorgen ervoor dat biologische media schoner blijft.

Eheim ehfi mech is een voorbeeld. Of sera biopur

Oke bedankt 😀
Dan gaan deze bovenin de filter!

De eerste filtering is soms niet altijd het bovenste compartiment he, je moet kijken hoe het water in je filter stroomt, bij mij is dit van onder naar boven.

Hmm goed dat je zet zegt ! Ik heb geen idee hoe hij loopt eigenlijk.

Als in de "in" buis blaas, dan gaat hij eerst via de uv lamp helemaal naar beneden, dus ik denk dat de mijne ook van beneden naar boven is.

Welk filter is het eigenlijk?
Als in de "in" buis blaas, dan gaat hij eerst via de uv lamp helemaal naar beneden, dus ik denk dat de mijne ook van beneden naar boven is.

Ben ook erg benieuwd.

Doorgaans is het niet gebruikelijk dat een uv lamp in de vuilwater leiding zit. Dus dat verwacht je dan ook niet snel.

De sunsun HW-304A

Ik heb wat reviews gezien en daar steken ze de mechanische filtratie onderaan. En zeggen ze dat het water naar onder gaat via de uv lamp, en dan door het het laaste compartiment, naar boven.

Nou, wel. Daar ga je echt geen 10 liter materiaal in krijgen.

De maat is 29x29x48 Bruto pot volume is 19 liter.

De Eheim reus is 33x33x57 en daar is de bruto pot volume 25 liter. Aan filtermedium kan er 12 liter in.

Dus ik vertrouw de opgave van Eheim meer dan de opgave van een chinees.

55 watt gaat je ook flink in de papieren lopen. En dat met 2 stuks.

De reus van Eheim. 25 watt.

Tevens zou deze chinees een aquarium van MAX 600 liter aan kunnen.
De reus van Eheim max 1200 liter.
Mijn mini pompje kan al tot max 600 liter.

Dus ik zou die cijfertjes nog eens goed bekijken.

Nou, wel. Daar ga je echt geen 10 liter materiaal in krijgen.

De maat is 29x29x48 Bruto pot volume is 19 liter.

De Eheim reus is 33x33x57 en daar is de bruto pot volume 25 liter. Aan filtermedium kan er 12 liter in.

Dus ik vertrouw de opgave van Eheim meer dan de opgave van een chinees.

55 watt gaat je ook flink in de papieren lopen. En dat met 2 stuks.

De reus van Eheim. 25 watt.

Tevens zou deze chinees een aquarium van MAX 600 liter aan kunnen.
De reus van Eheim max 1200 liter.
Mijn mini pompje kan al tot max 600 liter.

Dus ik zou die cijfertjes nog eens goed bekijken.

Ik heb het net getest en ik krijg er met proppen 9L in. Maar we zulle met 8 liter verder denken 🙂 .

Ik vertrouw eheim ook meer dan de chinese makelij , geloof mij ik zou deze ook kiezen.

MAAR , deze filter heeft een uv licht , wat de eheim filter niet heeft.
En hoewel er 5liter minder filtermateriaal in kan, en hij de helft van de eheim qua aquarium grootte kan onderhouden, kan ik voor de prijs van de eheim, 5 keer deze filter kopen.

Ik snap wel dat je me wil overtuigen , maar ik ben ook maar een student en kan niet zoveel geld aan de filter uitgeven.
En met alle respect, want ik geef je gelijk, de eheim is veel beter dan de sunsun, maar ik wil het in dit topic over de beste inhoud hebben en niet mijn keuze van filter, want die is al gemaakt 🙂 .

Ik snap je zeker!

Ik zou je filyermateriaal er niet los in storten. Maar wel de manden gebruiken. Is ook makkelijk bij onderhoud.
Ook moet je de manden niet stampvol proppen. Maar 1cm onder de rand aanhouden. Dit zorgt voor betere doorstroming.
(overigens ook zelf pas achter gekomen hoor, had mijn manden ook te vol)

Ik heb er zelf een losse uv unit bij geplaatst. Dat had ook een optie kunnen zijn.

Maar ontopic. Zelf zou ik bij de klei pijpjes en de siporax blijven.

Ik snap je zeker!

Ik zou je filyermateriaal er niet los in storten. Maar wel de manden gebruiken. Is ook makkelijk bij onderhoud.
Ook moet je de manden niet stampvol proppen. Maar 1cm onder de rand aanhouden. Dit zorgt voor betere doorstroming.
(overigens ook zelf pas achter gekomen hoor, had mijn manden ook te vol)

Ik heb er zelf een losse uv unit bij geplaatst. Dat had ook een optie kunnen zijn.

Maar ontopic. Zelf zou ik bij de klei pijpjes en de siporax blijven.

Bedankt 🙂 .

Haha oke dan ga ik het al wat herschikken, ik las ook ergens dat de uv ook goede bacteriën zou doden , dus ga ik de compartimenten er zeker in laten.

Ik had het ook overwogen, want ik wou eerst de grote sera filter nemen en dan een aparte UV lamp kopen, maar dit is gewoon de goedkoopste optie.

En dat ga ik doen ! Ik heb al 4L klei pijpjes besteld, ben enkel nog een beetje aan het zoeken naar siporax.

Bedankt 🙂 .

Haha oke dan ga ik het al wat herschikken, ik las ook ergens dat de uv ook goede bacteriën zou doden , dus ga ik de compartimenten er zeker in laten.

Ik had het ook overwogen, want ik wou eerst de grote sera filter nemen en dan een aparte UV lamp kopen, maar dit is gewoon de goedkoopste optie.

En dat ga ik doen ! Ik heb al 4L klei pijpjes besteld, ben enkel nog een beetje aan het zoeken naar siporax.

Uvc dood een heleboel, waar het op schijnt.

In de opstartfase zou ik de lamp ook zeker uit laten. Zeker de eerste maand.
Bij staat deze nu 24/7 aan. Als de bacterien eenmaal op het materiaal zitten, dan heeft de uv lamp daar geen invloed op.

Ik heb zelf ook een soort siporax gehad van superfish. Het is heel goedkoop. Maar ik vond het wel minder stevig. En ook niet zo netjes afgewerkt als siporax. Ik heb daarom alles vervangen voor siporax.

Uvc dood een heleboel, waar het op schijnt.

In de opstartfase zou ik de lamp ook zeker uit laten. Zeker de eerste maand.
Bij staat deze nu 24/7 aan. Als de bacterien eenmaal op het materiaal zitten, dan heeft de uv lamp daar geen invloed op.

Ik heb zelf ook een soort siporax gehad van superfish. Het is heel goedkoop. Maar ik vond het wel minder stevig. En ook niet zo netjes afgewerkt als siporax. Ik heb daarom alles vervangen voor siporax.

Wist ik niet 😛
In reviews lees ik overal dat ze aanraden de uvc niet 24/7 te laten branden , waarschijnlijk omdat de lamp van mindere kwaliteit is ook.
Maar de eerste weken ga ik ze uit laten, in de opstartfase doe ik toch superveel waterwissels, zeker omdat ik met een ada bodem werk.

Superfish crystalmax is ook nog vrij goedkoop heb ik de indruk, denken jullie dat dit goed zal werken?

Waarschijnlijk deze ? Ik had hem ook zien staan, maar overal zie je dat de siporax echt het beste is wat je kan krijgen. Dus ga ik ook siporax nemen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan