Wat is er nieuw

Welk filterzand?

Lecturer in Recent Runes

Well-known member
Lid geworden
27 november 2011
Onderhand heb ik ongeveer alle filterzandtopics doorgelezen, maar het is me toch nog niet helemaal duidelijk wat de reden is om voor de fijnste of middelste korrel te kiezen. Is dat puur esthetisch, of maakt het voor de vissen/bacterien ook nog wat uit?

Ik wil het gaan gebruiken in twee bakken: Een met oa corydoras pygmaeus, L10a en Appistogramma's en 1 met oa Rhinogobius Wui. In beide bakken is het de bedoeling om de grindbodems volledig zand te maken (zijn nu voornamelijk grind met een zandstrandje voor mijn cory's).

Re: Welk flterzand?

Kan beide prima voor bodembewoners en bacteriehuishouding dus is het eigenlijk voor het grootste deel een esthetisch punt lijkt me.

Zand van de hornbach voeldoet meestal goed voor corydoras, het zijn afgeronde korrels en dat is wel fijn voor bodem visjes

Ok, dank! Dan doen we voor deze bakken eens de fijnste soort. 🙂

Ik ook, maar de vraag was dus even welke korrel ik ga nemen. 😉

Ik heb mijn Cory s op de Hornbach bodem. dat bevalt prima verder.

Die is toch ook 0,4-0,8mm? Ik laat het bezorgen door Wildkamp en heb in een bak de middelmaat, maar een wat fijnere soort leek me ook wel mooi in mijn andere twee bakken.

Zand

Zand is een goede bodem voor meervallen en overige algeneters. Zij liggen vaak op de grond en sommige graven zich zelfs in. Voor deze vissen is zand een stuk comfortabeler. Zand is niet geschikt voor �de meeste� planten. Het dicht namelijk erg goed af en het stikt daardoor je bodem. Hierdoor kunnen er vervelende rottingsprocessen ontstaan en kunnen gassen ophopen. Dit soort bodems zijn wel geschikt voor cichlidenbakken.

Bron: Alles over het aquarium

Een paar linkjes naar producten.

http://www.huisdierexpress.be/aquarium-zand-wit

http://www.aquashoponline.be/zand-wit-10kg.html

Ff opletten C�dric,deze vraag gaat specifiek over filterzand en de korrelmaat! 😉

Ik heb zelf de middelmaat en deze bevalt hier prima. Je hoort over beide maten goede verhalen, dus ik zou gewoon nemen wat je mooi vindt.

Dan wordt het de 0,4-0,8. Dank voor het meedenken! 🙂

Antwoord voor TS al gegeven dus kaap ik het topic even met een soortgelijke vraag. Ben mijn bak opnieuw aan het inrichten en ook het oude filterzand eruit gehaald, dus dat moeten we ook weer gaan halen. Nu lees ik dat de 0,4-0,8mm (van Hornbach bv.) fijner is voor bodembewoners en dat de 0,7-1,2mm (van Wildkamp bv.) beter is voor planten omdat ze niet zo 'verstikken'.

Kan iemand dit bevestigen of ontkrachtten? Want ik ga namelijk voor een plantenbak met een heuse school (20+) cory's en zou wel willen dat de planten het goed doen en de cory's het leuk hebben natuurlijk. 🙂

ik denk dat 0,4-0,8 of 0,7-1.2 voor de corys geen tot weinig verschil gaat uitmaken.
kwa planten durf ik het niet te zeggen behalve dat de mijne het goed doen op die van de hornbach

Ik heb ook de bodem van de Hornbach met een korrel van 0,4-0,8mm en dat bevalt prima hoor.

Dat is goed om te horen. Ook voor moeilijkere planten zoals HC bv.?

Straks maar eens een tripje Geleen doen denk ik. 🙂

Ik zelf heb de middenmaatkorrel van Wildkamp, dik tevreden over.
Ik heb echter de fout gemaakt om zand en grind samen te gebruiken (ik wou ook een zandstrand voor mijn Cory's)
Alles ligt nu door elkaar en van het zandstrand zie je niets meer.
Dus ik zou je aanraden of alleen zand of alleen grind te gebruiken.

Segamon zei:
Ik heb echter de fout gemaakt om zand en grind samen te gebruiken (ik wou ook een zandstrand voor mijn Cory's)
Alles ligt nu door elkaar en van het zandstrand zie je niets meer.
Dus ik zou je aanraden of alleen zand of alleen grind te gebruiken.

Same here

In mijn bak heb ik zelf met terrasjes een afscheiding gemaakt. Als je zorgt dat de afscheiding goed staat zal het nauwelijks mengen.

Achterin heb ik grof grind voor de planten en voorin zand voor de cory's.

Werkt super goed!

HB zand , Filterzand en metselzand heb ik goede ervaringen mee.

Het is wel aan te raden de boel wat �luchtig� te houden MBV een regiment puntslakjes, grondelende visjes helpen ook en van tijd tot tijd er eens een vork op los laten.

Zoals de cory's, die kunnen ook al helpen de bodem op orde te houden.

Helpen appelslakken ook?

Zowel Cory's als appelslakken zullen niet diep de bodem doorwoelen, hooguit het oppervlakkige oppervlak.
Puntslakken zijn denk ik de beste zanddoorwoelers.

kellemes zei:
Zowel Cory's als appelslakken zullen niet diep de bodem doorwoelen, hooguit het oppervlakkige oppervlak.
Puntslakken zijn denk ik de beste zanddoorwoelers.

:thumbs:

Yup, voor bakken zonder wortelende planten zou ik nog aanraden de zandlaag vrij dun te houden.

Heb altijd de fijne soort filterzand gebruikt, maar in de laatste twee bakken de middelmaat en merk, dat deze toch minder snel dichtslaat dan de fijne.(daar had ik toch wel eens een grijze plek in). Ik heb 21 Corydoras die het op deze maat net zo goed doen en de planten ook.
Voortaan voor mij dus de middelmaat van Wildkamp.

MauriceM zei:
Yup, voor bakken zonder wortelende planten zou ik nog aanraden de zandlaag vrij dun te houden.

Vooraan zo'n 2-3 cm en achteraan zo'n 5-6 cm?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan