Welk formaat fles?


Marc1969

Well-known member
Lid geworden
16 juli 2018
Berichten
224
Leeftijd
54
Locatie
Oosterhout (NB)
Ik weet zeker dat ik de vraag in diverse topics al voorbij heb zien komen, maar op het moment dat je het zelf wil weten kun je die natuurlijk niet meer vinden...

Na mijn fiasco van gisteravond (zie hier) en het geklooi met de bio CO2 flessen, bedacht ik me dat ik toch de overstap van de bio CO2 naar de grote mensen manier over wil stappen.
Aanschaf is hierbij het grootste struikelblok (want duur), dus ben ik even aan het kijken hoe groot, of beter hoe klein, de aan te schaffen fles zou kunnen zijn. Het verschil tussen 500gr en 2 kilo flessen is al aanzienlijk, om maar niet te spreken over de echt grote broers.

Kleine flessen hebben natuurlijk als nadeel dat je ze vaker moet bijvullen, wat ook weer kosten met zich meebrengt. Grotere hebben dus het nadeel van de hoge aanschafprijs.
De vraag is simpel; hoe lang zou ik ongeveer kunnen doen met een 2kg fles op een redelijk beplante bak, met normale, geen extreme verlichting? Misschien ook wel handig om te vermelden dat ik met plantenvoeding werk volgens de EI methode. Ik ben me ervan bewust dat bij CO2 toevoegen, ik ook extra voeding moet gaan toevoegen.

Ervaringsdeskundigen in de zaal?
 
Veel hangt af van je kraanwater en wat je wil bereiken. Ik doe met een 2 kilo fles op de meterbak zo n 5 maanden en dan geef ik rond de 140 bellen. Extra voeding toevoegen is niet altijd noodzakelijk want eigenlijk is het licht de factor die de groeisnelheid bepaald. Als je met erg weinig licht een berg voeding in de bak kiepert dan zullen ze niet sneller gaan groeien.
Licht is dus eigenlijk de motor voor het bepalen van de groeisnelheid en daarbij moet je zorgen voor voldoende voeding wat is afgestemd op de hoeveelheid licht en de behoefte van de planten.
 
Een 2 kg fles verdiend zich terug met het vullen wat goedkoper is, met een 60 cm bak kan je daar gauw een 5 a 6 maanden mee doen, afhankelijk van 100+ variabelen.

En wat is duur voor een complete Co2 set, rond de 150€ heb je alles.



https://www.azaqua.nl/co2-systemen/compleet-co2-systeem-



https://nl.co2art.eu/collecties/com...tem-for-tank-up-to-500l?variant=5826764177446

https://nl.co2art.eu/collecties/com...et-aquarium-co2-systeem?variant=5826740092966
 
Je zou ook een set zonder fles aan kunnen schaffen en dan gewoon statiegeld flessen nemen als je die kan krijgen bij jou in de buurt
 
rond de 150€ heb je alles.
Het mooie is dat ik alles al heb. Ik mis alleen de fles dus...
Je zou ook een set zonder fles aan kunnen schaffen en dan gewoon statiegeld flessen nemen als je die kan krijgen bij jou in de buurt
Statiegeldfles? Mmmm, daar ga ik eens op zoeken.
 
De knoop maar even snel doorgehakt. Morgen komt er een 2 kg fles binnen, inclusief dropchecker-vloeistof.
 
Ik zou zeggen zo groot als dat je kwijt kan.
 
Yep, gisteravond gedaan. Helaas geen foto's gemaakt van het proces. Was niet zo ingewikkeld, ik moet alleen nog even kijken hoe ik de reactor zover krijg dat ie doet wat ie moet doen. Op dit moment loopt mijn spraybar aan het einde vol met CO2 bellen en als er dan voldoende druk is, 'plopt' de grote bel er in één keer uit... Zal ff een apart topic maken.
 
Apart topic is denk ik een goed idee Marc:thumbs:
 

Terug
Bovenaan