Wat is er nieuw

Welk grind gebruiken jullie?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Blossom
  • Startdatum Startdatum
B

Blossom

Guest
Ik ben op zoek naar zwart grind voor mijn nieuwe bak.
Nu heb ik bij Hornbach eigen merk gezien wat is afgerond van 2-3mm. Maar ze hebben ook Dennerle afgerond, wat natuurlijk veel duurder is. Maar die is dan 1-2mm.
Ik wil in de toekomst graag wat garnalen houden en L-nummer en heb al wat cory's. Ik had begrepen dat die houden van fijner grind? Eerst had ik edelsplit, maar dat heb ik terug gebracht omdat dit te scherp blijkt te zijn.
Wat is het beste en wat hebben jullie zelf allemaal?

p.s. kan ik ergens in mijn profiel wijzigen dat ik mails ontvang als ik antwoord heb gekregen op een vraag en dus niet steeds hoef te checken?

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1419580

mail krijgen die je via onderwerpinstellingen links boven in het onderwerp.

Voeg toe aan favorietenlijst.

Wat grind en zand betreft, bij mij zitten de corys op grind. Volgens sommigen zou het ook te
scherp zijn en ze zouden zich beschadigen oftewel het zou niet geschikt zijn. Mijn lfs verzekerde me dat het goed was
en ze zaten er daar ook op.

Ze vinden het goed, de baardraden groeien, slijten niet en ze graven heel de dag.

Bij zand verdwijnen ze tot achter hun ogen erin, dat doen ze bij grind dan weer niet, want
ze kunnen daar niet me grondelen. Maar heb al genoeg plantenbakken gezien van mensen met zand
waar de wortels uitsteken, en dit gebeurd weer niet bij grind.

Ik hou het dus bij grind, een soort split is het. Niet overdreven scherp, maar het is wel scherper
natuurlijk dan afgerond grind, wat dan wel ook weer een stuk duurder is.

In mijn album zie je op pagina 2 wat ik heb.

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... 347&page=2

Zoeken op grind of zand / Horbach etc in de zoekfunctie van t
forum geeft je trouwens alle info die je nodig kan hebben.
Dit is al tientallen keren voorbijgekomen 🙂

Hornbach heeft zwart zand, prachtig spul!! volgens mij 0.4-0.8mm (colorsand)

Heb alle 3 soorten gehad van zwart Hornbach grind:
-Standaard/merkloos grind (goedkoop, behoorlijk plakkerig)
-Dennerle zwart grind 3-4mm (wat duurder, net spul, geen effect op PH en meer van dat soort beloften, minder scherpe korrels)
-Dennerle zwart garnalengrind 1-2mm (n�t weer duurder dan bovenstaande zak, vooral om dat dit maar in kleine zakjes van 2 a 3KG aangeboden wordt)

Als ik nu weer zou moeten kiezen voor +/- 10kg, zou ik voor de 3-4mm korrels gaan - de middelste optie. Dit voelt net wat fijner aan dan de budgetzak.

ik heb gewoon zwart zand gekocht schoongemaakt in warm water en dat in het aquarium gedaan.

ik loire zand ook heel goedkoop en slip niet dicht gelijk echt zand en de corry's zijn er gek op
Voor de planten ook ideaal gaat gelijk niks om ze te planten

Hmm iedereen gebruikt toch wat anders. Ben er nog niet helemaal uit..
Ik heb trouwens gezocht naar onderwerpen hierover op dit forum, maar kan het echt niet vinden. Komt veel naar boven waar alleen de woorden in genoemd worden maar niet de verschillen worden besproken.
Vandaag iemand gesproken die zei edelsplit is te scherp voor je cory's en garnalen, maar vorige week zei iemand dat hij dit al jaren gebruikt en nooit een probleem heeft. De 1 vind het eigen merk Hornbach van 2-3mm super en lekker voordelig en de ander zweert toch bij zand van dennerle of dennerle grind van 1-2mm.
Verwarrend hahahaha.
Ik wil dat al mijn visjes blij zijn straks dus ik ben er nog niet helemaal uit.

Edelsplit wordt op tuinpaden gestrooit.
En op dakbedekking.

Hoort niet in een bak.
2 mm afgerond is prima,voor de bodem.

Klein grind, 1-2 mm. Bij de nieuwe bak gebruik ik ook speciaal aquarium zand, voor de cory's en de kuhlli's.

Bertus zei:
En op dakbedekking.

Hoort niet in een bak.

Dit is gewoon je eigen mening maar het wil niet zeggen dat dit niet kan. Mijn grind is zo goed als split, scherpe randen, stukjes en alles behalve afgerond.

Je mag mijn corys bekijken, baardraden groeien alleen nog maar, geen enkele slijtage, en ze zitten heel de dag in de bodem. Non stop.

Puur omdat je zelf iets niet mooi of praktisch vind wil niet zeggen dat het niet gaat.

Er gaan meer wegen naar Rome. Je hoeft het hobbelpaadje niet te nemen maar het gaat heel goed.

webhond zei:
Bertus zei:
En op dakbedekking.

Hoort niet in een bak.

Dit is gewoon je eigen mening maar het wil niet zeggen dat dit niet kan. Mijn grind is zo goed als split, scherpe randen, stukjes en alles behalve afgerond.

Je mag mijn corys bekijken, baardraden groeien alleen nog maar, geen enkele slijtage, en ze zitten heel de dag in de bodem. Non stop.

Puur omdat je zelf iets niet mooi of praktisch vind wil niet zeggen dat het niet gaat.

Er gaan meer wegen naar Rome. Je hoeft het hobbelpaadje niet te nemen maar het gaat heel goed.

Daar heb ik foto,s van gezien uit de natuur ik kan dit beamen.
Visjes heten niet voor niets "panzermeerval" baarddraden zijn oersterk

Ik heb middel/grof grind in mijn bak zitten van 3-7mm. Planten groeien fantastisch en visjes ondervinden er ook geen last van.
Graven etc gaat alleen voor geen ene meter natuurlijk, dus dat is geen goed idee als je cory's wilt hebben. Maar ik geef het maar even aan, om te laten zien dat je niet perse hoeft te doen wat iedereen roept 😉

Zoals webhond ook al goed aangeeft, de een zijn mening is niet gelijk de enige optie die er is 😉

Persoonlijk zou ik zeggen: Kijk naar filterzand, spul wat ze in zwembad filters doen dus.. (dat is het enige zand die niet dichtslipt) of als je zwart wilt, het grid van webhond of het filterzand van de hornbach.

Al het dennerle zand etc, is hetzelfde zand, maar dan met een dure merknaam erop geplakt, dus veel te duur voor wat je eigenlijk krijgt.
(mijn mening)

hier is die van mij, niks mis mee. Ja ze hebben er 6 maar die 2 kleine staan er net niet op, hij wou er vandoor. Maar hier zitten ze al maanden non stop te graven.

Niks mis mee. En dit is echt wel het soort grind dat je tussen je polsen haalt en krassen achterlaat.

Anyway, succes met je keuze.

Er zijn ook genoeg mensen die zeggen dat baardraden vrijwel niet groeien. 1 van de 5 had er geen. Dit IS die ene van de 5. En dat in een paar weken. Helemaal terug gegroeid.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan