Welk hout is het beste?

  • Onderwerp starter Deleted member 24958
  • Startdatum

D

Deleted member 24958

Guest
Goedemiddag,
Wil graag een stuk hout voor in m’n aquarium aanschaffen
Welke soort is het beste en blijft het langst mooi ?
Ik hoor heel graag jullie ervaringen.
Alvast bedankt
Groet Loef
 
Ik heb al jaren een stuk Spiderwood in de bak staan maar ik zou nemen welke je mooi vindt.
 
Driftwood, spiderwood, mopani wood en manzanita zijn toch wel de meest gebruikte.
Er zijn wel soorten hout die in het begin erg veel tanine afgeven zodat je water bruin gaat worden. Mopani bv. Daar moet je wel rekening mee houden en eventueel even uittesten.
Als je hout hebt aangeschaft moet je deze eerst goed schoonmaken en/of afborstelen. In ieder geval mag je ze niet uitkoken. Daarmee gaat de structuur kapot wat rotting kan veroorzaken.
Bij het voorweken (om het niet meer te laten drijven) zou je het kunnen ontsmetten in zout water. Natuurlijk daarna wel goed afspoelen.
Gebruik geen stukken hout die 'schilferen', makkelijk breken of waaraan nog schors zit.
 
Ik heb al jaren een stuk Spiderwood in de bak staan maar ik zou nemen welke je mooi vindt.
Dat lijkt mij ook een juist antwoordt, je persoonlijke voorkeur zou de doorslag moeten geven. Zo heb ik lang Mopani met z'n grillige vormen in mijn bak gehad maar dit hout is niet beter of slechter dan spiderwood. Het heeft wel een, overigens klein, voordeel door het gewicht zink het meteen, inwateren is niet nodig.
 
Niet inwateren vindt ik wel een groot vordeel
 
Een nadeel van spiderwood is dat het vaak onder een slijmerige laag komt te zitten.

Ik heb nu in een opstartend bakje een stuk spiderwood dat al gebruikt was in een ander bak. Goed schoongemaakt om dat algen op groeiden in het verleden.

Het stuk hout zit na 6 weken in het nieuwe bakje nog steeds onder die slijmerige laag en niet zuinig ook.
 
Oke dat is weer een groot nadeel dan,bedankt voor de waarschuwing !
Een groot nadeel zou ik het niet noemen. De slijmlaag kan een poosje vervelend zijn maar verdwijnt uiteindelijk wel en daarna heb je als het goed is nog lang plezier van het hout. Meeste houtsoorten hebben volgens mij wel voor en nadelen, belangrijkste is idd dat je hout kiest welke jij mooi vindt.
 
Oke bedankt,dus niet 1 soort het beste begrijp ik
 
Een nadeel van spiderwood is dat het vaak onder een slijmerige laag komt te zitten.

Ik heb nu in een opstartend bakje een stuk spiderwood dat al gebruikt was in een ander bak. Goed schoongemaakt om dat algen op groeiden in het verleden.

Het stuk hout zit na 6 weken in het nieuwe bakje nog steeds onder die slijmerige laag en niet zuinig ook.
Dat doet niet alleen spiderwood. Ook het eerder door mij genoemde mopani heeft hier last van. Maar het verdwijnt gelukkig gewoon weer na verloop van tijd. Zeker als er vis of garnalen inzitten. Met name ook de laatsten snoepen er graag van.
 
Wij hadden eerst iets wat leek op mangrovehout erin staan maar zijn laatst over gestapt op spiderwood.

Idd in het begin wel wat slijm / schimmel. Maar als dat weg trekt is het wel heel mooi (veel structuur en een mooie kleur).

De vraag is vooral wat voor sfeer wil je creëren. Voordeel van spiderwood vind ik dat je het horizontaal kan plaatsen en daarmee de lengte van je bak kunt benadrukken.

Terwijl bv mangrove hout meestal een blok hout bovenin is met uitlopers naar beneden. Dit geeft een natuurlijk effect en geeft veel schuilplekken aan je vissen maar tegelijk neemt het ook veel licht weg uit je bak.
 

Terug
Bovenaan