Welk licht is dit, & waar nieuwe stroom vinden?

TammyOaks

Well-known member
Lid geworden
17 maart 2014
Berichten
117
Locatie
Vlissingen
Ok, dus, de bak die ik heb overgenomen heeft geen originele kap meer, maar een houten opbouw-deksel. Daar zit deze lamp op, maar of 'ie werkt geen idee, want; stekkertje afgebroken.

vraag 1) welke lamp is het? Zie namelijk nergens iets van merk/type staan.
vraag 2) iemand enig idee waar ik een nieuwe stroomvoorziening kan scoren? (in de hoop dat die vervangen het euvel van geen licht oplost en ik niet hoef te gaan stoeien met wat nieuws vinden)

lamp1.jpg
lamp2.jpg

lamp3.jpg
 
Ik ken de lamp niet. Maar als die adapter erbij hoort: ik zie dat de input gewoon netstroom is. Dan kun je bij een bouwmarkt een losse stekker kopen met open draadjes aan één kant, en een kroonsteentje. Het is vrij eenvoudig om de draadjes over en weer te verbinden om weer een heel circuit te krijgen.

In een aquariumomgeving is een kroonsteentje open en bloot natuurlijk wel een risico. Zelf pak ik ze in met een berg tape; dat verdient misschien niet de schoonheidsprijs.... Maar er zijn geloof ik ook meer waterproof alternatieven voor kroonsteentjes. Wellicht dat andere forumleden je daarmee verder kunnen helpen, zo nodig.
 
Ik lees iets over een afgebroken stekkertje. Op de foto zie ik dat je het stekkertje bedoelt dat in de lamp gaat. Je kan proberen om een AC/DC 240V-20 Volt adapter te vinden die dan minimaal 2 Ampére zou moeten zijn. (Je kan dan niet dimmen, vermoed ik, maar dat kon je ook al niet met de oude adapter.) Die dingen zijn wel verkrijgbaar met name als laptop adapters, zie als voorbeeld hieronder. Je kan ook de lamp open maken om een verbinding te maken maar daarbij is het opletten geblazen omdat ik zie dat de lamp een drieaderig systeem heeft. Die derde draad is waarschijnlijk een stuurstroomdraad bedoelt om dimmen, met een optionele controller, mogelijk te maken. Je moet dus goed kijken waar de plus en min zitten. Meestal is dit een rode (+) draad en een witte of zwarte (-) draad. De stuurstroom draad is dan vaak geel. Dit is een Chinees ding waarbij het mogelijk is dat er met kleuren gehusseld wordt zoals ik al vaker zag. Meten is weten dus.

 
Laatst bewerkt:
Goed gezien. (y)
 
Weet niet hoe handig Ts is en de spullen er voor heeft maar een nieuw sterkertje is gauw gevonden even aan solderen en klaar.
wel even meten of de adaptor het nog doet met een volt meter.
( is jammer dat ie zo ver woont anders afijn je begrijpt het)
 
aangezien de het ledpaneel met 20 DC aangedreven wordt is het ws nog wel te dimmen met een tc421 oid ook.

Maar los daarvan, dit ziet er nou niet bepaald uit als iets in perfecte staat. en ik zou de milieustraat er blij mee maken. Leds hebben niet het eeuwige leven, zeker dit soort niet en al helemaal niet gemonteerd in een lichtkap, te warm, te vochtig. drama.
 
Staat er niet ergens op de lamp een s/n nummer o.i.d. wanneer er eens bovenop kijkt. Weggooien kan altijd nog lijkt me.
 
maken is niet zo heel moelijk als je spullen hebt kan je het nettjes solderen en met een krimpsok afsluiten.
maar er zijn zelfs varianten die vastgeschroefd kunnen worden

1623680699650.png


als de schakelaar open kan kan je de verlichting ook even testen door de draadjes rechtstreeks aan te sluiten.
maar ik kan me ook vinden in de opmerking dat deze lamp zijn beste tijd heeft gehad


I
 
aangezien de het ledpaneel met 20 DC aangedreven wordt is het ws nog wel te dimmen met een tc421 oid ook.

Maar los daarvan, dit ziet er nou niet bepaald uit als iets in perfecte staat. en ik zou de milieustraat er blij mee maken. Leds hebben niet het eeuwige leven, zeker dit soort niet en al helemaal niet gemonteerd in een lichtkap, te warm, te vochtig. drama.
Dat is wel een goed punt inderdaad. Heb ik straks net de stroom gefixt, begeeft het hele ding het niet lang daarna.
Ga m eraf slopen, en net 2 75cm balkjes besteld. Komen dan trapsgewijs aangezien rechtsvoor de achterwand verder naar voren komt, links kan dan gewoon in het midden. Wil ze dan ook anders gaan bevestigen, niet meer die dichte zware klep erboven en sowieso wat meer condens-ontsnappingsmogelijkheid (gaan de lampen ook meteen wat langer mee met meer luchtcirculatie)

Iedereen toch bedankt voor het meedenken
 
Terug
Bovenaan