Wat is er nieuw

Welk lichtspectrum is het best voor plantgroei?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter kraikkonen
  • Startdatum Startdatum
K

kraikkonen

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb boven mijn 60 cm juwel 1 tl van 15 watt hangen. Momenteel zit er een Arcadia tropical in. Ik heb ook literatuur liggen waarin staat dat een piek in het oranje-rode spectrum gunstig is voor de fotosynthese, en dat heeft de arcadia tropical.

Toch lukt het me niet om (wel met co2) een mooi dicht matje te krijgen met wat voor bodembedekker dan ook. Is mijn licht verkeerd of is en blijft 1x 15 watt gewoon te weinig voor een mooi groen tapijt?
 
Deze lamp is een half jaar oud, maar het lukte me ook niet toen de lamp nieuw was. Kan een reflector nog een verschil maken? Zit nu aluminium folie onder de deksel.
 
zou gewoon een 4000k lamp nemen.
Die paarse arcadia lampen hebben het juiste licht, maar zijn niet sterk genoeg.
JBL color paarse lampen geven wel voldoende licht.
Anders gewoon een warm witte lamp van 4000 k.
 
De solar color idd.
Als 4000k geel oogt zal dat door uw water komen.
 
kraikkonen zei:
Hallo allemaal,

Ik heb boven mijn 60 cm juwel 1 tl van 15 watt hangen. Momenteel zit er een Arcadia tropical in. Ik heb ook literatuur liggen waarin staat dat een piek in het oranje-rode spectrum gunstig is voor de fotosynthese, en dat heeft de arcadia tropical.

Toch lukt het me niet om (wel met co2) een mooi dicht matje te krijgen met wat voor bodembedekker dan ook. Is mijn licht verkeerd of is en blijft 1x 15 watt gewoon te weinig voor een mooi groen tapijt?

Zou niet teveel afgaan op het spectrum om een lamp te kiezen, met elke TL lamp kan je planten laten groeien.
Hier word altijd 4000K als de beste genoemd, Tropica gebruikt enkel 6500K en bij ADA zweren ze bij 8000-10.000K. En ze kunnen allemaal mooie planten laten groeien...

15watt zou genoeg moeten zijn om een hoop planten te laten goeien.Het probleem is meestal dat de verspreiding van het licht heel slecht is bij die 60cm bakjes. Van voor/achter en opzij valt er meestal te weinig licht, en groeien de planten daar niet/minder of buigen ze naar het licht toe.
 
@Jurgen,
Wat bedoel je daar precies mee? Mijn water is verder kraakhelder. Ik meende dat de 865 de wat wittere kleur is en de 840 gelig.
Hoe verhoudt die jbl zich tot de arcadia? Ik vind de kleuren van de arcadia namelijk wel erg mooi, is die van de jbl color min of meer gelijk?

@backplay
Ook recht onder de lamp midden in de bak blijven bodembedekkers niet mooi, met opzet had ik ze hier al neer gezet, want de hoeken zijn inderdaad aanmerkelijk minder belicht. Als ik de meningen hier hoor zou het dus wel degelijk mogelijk moeten zijn om onder 15 wat een Glossostigma of Hemianthus te moeten kunnen laten groeien?
 
Uw water zal idd zuiver zijn. Maar te zij je filtert over actieve kool of purigen zal het water gelig zijn. Gelig ge,leg om het licht te verkleuren.
Maar dat kan je compenseren met nog witter licht. Dat klopt. 🙂
 
Dit is wat JBL zegt over de eigen color lamp:

Aan te bevelen in combinatie met JBL
SOLAR Tropic of JBL SOLAR Natur
Niet aan te bevelen als enige verlichting,
omdat het gevaar bestaat van een overmatige
stimulering van de algengroei.

Moet ik dat serieus nemen of valt dat wel een beetje mee?
 
Als enige verlichting zou ik het idd niet kiezen.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Chat Bot: Ice78 has left the room.
      Terug
      Bovenaan