Wat is er nieuw

Welk materiaal voor ondermeubel Rio400?

• Onderwerp starter Onderwerp starter YinYang
  • Startdatum Startdatum
Y

YinYang

Guest
Ik heb een Rio 400 gekocht en wil nu een meubel maken die net zo breed is als de Rio zelf. Wil zoiets gaan maken als in deze topics is gedaan:

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... 710&page=1

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ber=569300

Nu vroeg ik me af wat voor materiaal ik het beste kan gaan gebruiken. Moet het waterafstotend zijn? Ik vraag me namelijk af of het ondermeubel wel zo nat wordt of dat het wellicht meevalt?

Zoals 2 kan je hem maken.
Je zult de buitenkant dan ook aftimmeren,met platen 8-10 mm.

Dan hoef je al die schuine schoren niet te doen. Deze ////\\\\\.
De buitenkant houd het dan stevig.
Zou wel watervast nemen, nooit aannemen dat dat niet nat wordt.

Gebeurt het wel,zijn de rapen gaar, kan je overnieuw beginnen.

Zonder die schuine randen is inderdaad makkelijker ja, dus ga dan maar inderdaad voor optie 2. De balken moeten dus ook waterdicht zijn, net zoals de platen?

Welk soort platen/balken moet ik dan pakken? Waarschijnlijk weten ze dat ook wel bij de bouwmarkt als ik zeg dat het watervast moet zijn 🙂

Twijfel nog wel of ik ook de zijkanten dichtmaak. Als ik dat ga doen is het wellicht handig om er dan direct isolatiemateriaal tussen te doen ivm de warmte die dan minder snel weggaat?

Als ik de zijkanten niet dicht maak, dan is zo'n plateau (waar het aquarium opstaat) met led-verlichting eronder ook wel mooi moet ik zeggen!

Nee, de balkjes zijn van vurenhout.
Kan je zo uit de stellingen trekken,bij de bouwmarkt.
Wel kijken,of ze recht zijn.

Oppakken, voor je oog houden,en langs de balk kijken.
Is die gedraaid( scheluw) dan terug doen.

Neem ze geschaafd , en lijm ze met houtlijm.

Geen isolatie , hoor. Heb je in de kast geen last van.

Zijkanten niet dicht, dan wel schuine schoren zetten, anders door druk ,klapt hij ineen.

Lijmen met houtlijm is inderdaad ook een optie, maar alleen schroeven is niet genoeg?

Ik bedoel de zijkanten van het meubel zelf wel dicht. Ik ga voor de zekerheid dan toch ook nog de schuine schoren zetten. Beter wat meer zekerheid en stevigheid, just to be sure 😉

Wat ik bedoelde met de zijkanten niet dicht: de zijkanten van het aquarium zelf, zodat je de glazen ramen aan de zijkant niet ziet, maar alleen de voorste grote glasplaat van het aquarium (zoals hier gedaan is: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... 710&page=1). Dus dat je de plaat van het meubel door laat lopen tot de bovenkant van het aquarium. Mocht ik dat gaan doen, dan is het toch wel een optie om tussen de zijkanten van het aquarium en de platen isolatie te doen? Dan gaat de warmte in ieder geval niet zo snel uit de zijkanten van het aquarium?

Iemand??

Twijfel nog erg of ik alleen een ondermeubel maak die net zo breed is als het aquarium en waarbij je dus ook aan de zijkanten het aquarium in kunt kijken

OF

Het hout helemaal om het aquarium heen bouwen, zodat de zijkanten ook dicht zijn. Als ik voor de laatste optie ga, dan vraag ik me nog af of ik het beste isolatiemateriaal aan de zijkanten (tussen het glas en de plaat in)kan doen en eventueel ook aan de bovenkant, dit ivm zoveel mogelijk warmtebehoud, wat neer komt op een energiebesparing.

alleen schroeven is genoeg zodra je een achterwand en zijkanten gebruik...dan kan het geen kant op..
Ik heb zelf deze week ook een meubel gemaakt en dat gaat geen kant op.. heb ook alleen maar geschroefd..

sommige maken meubels alsof er een kudde olifanten op komt te staan...hahaha

YinYang zei:
Iemand??

Twijfel nog erg of ik alleen een ondermeubel maak die net zo breed is als het aquarium en waarbij je dus ook aan de zijkanten het aquarium in kunt kijken

OF

Het hout helemaal om het aquarium heen bouwen, zodat de zijkanten ook dicht zijn. Als ik voor de laatste optie ga, dan vraag ik me nog af of ik het beste isolatiemateriaal aan de zijkanten (tussen het glas en de plaat in)kan doen en eventueel ook aan de bovenkant, dit ivm zoveel mogelijk warmtebehoud, wat neer komt op een energiebesparing.

Nou, tikje lijm kan nooit geen kwaad,hoor.
Kost je 2,50 voor een flacon.

Ik zou ook kiezen voor een beetje lijm, zo sluit je de boel ook af voor als je wat water morst loopt het nooit in de kiertjes...

Kijk anders ff bij de sectie goudvissen..

van 60 liter naar 240 liter goudvissenbak.

daar ben ik ook bezig met een meubel..ik heb de zijkanten ook vrijgelaten.

post daar straks nog meer foto's.

immixronnie zei:
Ik zou ook kiezen voor een beetje lijm, zo sluit je de boel ook af voor als je wat water morst loopt het nooit in de kiertjes...

En voor afglijden, nu zit het op maat, beetje druk erop en 1 mm,is toch 1 mm.

ik kies ervoor om alle naden te kitten i.p.v lijm..

beide opties zijn water afstotend..

Tja, je bent timmerman,of je bent het niet.

Ik nog niet zo lang,hoor ong.48 jaar.

Constructielijm kost wat,maar dan heb je ook wat.
Niet veel duurder dan kit.

Ok�, dus alles schroeven en de platen aan de zijkant lijmen.

Nog een paar vragen:

- Dus ook isolatiemateriaal tussen het hout en aquarium?
- Hoe maak ik de bovenkant precies? Een losse plaat bovenop of een soort van bak die je op de kop (met de randen naar beneden toe) over het aquarium hebt staan?

YinYang zei:
Ok�, dus alles schroeven en de platen aan de zijkant lijmen.

Nog een paar vragen:

- Dus ook isolatiemateriaal tussen het hout en aquarium?
- Hoe maak ik de bovenkant precies? Een losse plaat bovenop of een soort van bak die je op de kop (met de randen naar beneden toe) over het aquarium hebt staan?

kijk dan ff naar mijn bak..

ik heb geen isolatie er tussen.

ik heb mijn dekselrand los op de bak staan zodat ik er altijd bij kan en daarin rust mijn deksel waar de lampen aan komen..en daar komt nog een pianoschanier aan voor het gemak om te voeren en onderhoud.

Hij wil het hout van onder naar bovenkant bak.

Yingyang, Je moet eerst eens gaan tekenen, wat je wilt.
Zet daar alle maten in, heb je gelijk een houtstaat ,van wat je nodig hebt.

Bertus zei:
Tja, je bent timmerman,of je bent het niet.

Ik nog niet zo lang,hoor ong.48 jaar.

Constructielijm kost wat,maar dan heb je ook wat.
Niet veel duurder dan kit.

Achteraf gezien ben ik rete blij dat ik niet alles gelijmd heb..

Ik had de binnenwerkse maat gemeten en gedeeld door 3 om de staanders netjes op maat te krijgen..
Toen ik de deurtjes had gezaagd kwam ik erachter dat de staanders verkeerd stonden aangezien ik de buitenwerkse maat had moeten nemen..hahahaha

als ik alles gelijmd had had ik mooi de pisang geweest..

uiteraard is lijmen goed..maar hoeft niet perse maar dan moet je wel goed schilderen en afkitten...is een keuze die je maakt..

Tja, meten is weten,he.

Koppie erbij houden, en maatverdelingslatje maken.

Aangezien ik maar een beginner ben ga ik toch maar voor all��n een onderkast en bouw het niet tot aan boven door. Dus gewoon simpel een frame, afgewerkt met wat platen. Zou ik dan toch nog daarover iets mogen vragen? haha.

- Met welke platen kan ik het beste afwerken? MDF? meubelplaten?
- Moeten ze waterdicht zijn? dit omdat het all��n het ondermeubel betreft? Zo ja, waarmee maak ik de platen het beste waterdicht?
- Iemand die kan zien welke schanieren hier gebruikt zijn: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... 710&page=1 Op pagina 3 zie je wat meer van de deurtjes, maar ik kan er niet uithalen wat voor schanieren of ander materiaal ik dan moet kopen?

Waarom kijk je dan niet bij Dordrecht.
Vraag wat hij gebruikt heeft.

Hij heeft al een kast gemaakt.

Waarom het wiel weer uitvinden?

YinYang zei:
Aangezien ik maar een beginner ben ga ik toch maar voor all��n een onderkast en bouw het niet tot aan boven door. Dus gewoon simpel een frame, afgewerkt met wat platen. Zou ik dan toch nog daarover iets mogen vragen? haha.

- Met welke platen kan ik het beste afwerken? MDF? meubelplaten?
- Moeten ze waterdicht zijn? dit omdat het all��n het ondermeubel betreft? Zo ja, waarmee maak ik de platen het beste waterdicht?
- Iemand die kan zien welke schanieren hier gebruikt zijn: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... 710&page=1 Op pagina 3 zie je wat meer van de deurtjes, maar ik kan er niet uithalen wat voor schanieren of ander materiaal ik dan moet kopen?

Hier zijn inboor opdekschanieren gebruikt.. zelfde als die ik heb gebruikt..

Hoe zwaar weeg jouw bak gevuld??

Platen alleen al kunnen echt bizar veel gewicht dragen mits je gebruik maak van een achterwand..balken frame is leuk maar dan moet je in mijn ogen een bak hebben waar meer dan 1000 liter in gaat..

Als hij 15- 16 mm Mdf neemt. is dat sterk genoeg.

dan achter en 2 zijden vastzetten.
Daar dan een frame in maken.
Houten platen voor binnen- en buitenbetimmeringen | Praxis

https://www.praxis.nl/bouwmaterialen/ho ... aten/b334/

OSB plaat bestaat uit verschillende lagen houtfilters en is watervast verlijmd ... Deze MDF-platen zijn makkelijk te bewerken en daardoor uitermate geschikt voor

Meer over multiplex - Formido Bouwmarkten

www.formido.nl � ... � Hout en Plaat � Plaatmateriaal � Multiplex

Multiplex WPB Multiplex WPB is watervast verlijmd maar met name geschikt voor het gebruik binnen in huis. Multiplex gebruik je wanneer MDF niet volstaat.

@Dordrecht: gaat zo'n 400 liter in, dus laat zeggen 450-500kg met alles in totaal.

Ik ga dan toch maar voor de MDF platen. Kan ik die ook voor de deurtjes gebruiken of heb ik dan dikker materiaal nodig?

En moet ik die mdf platen nog verven met speciaal spul, zodat het beter tegen water kan?

ik zou alles van 18 mm MDF maken.. dit is genoeg dikte om goed te kunnen schroeven..

Ik zelf doe 2x grondverf..(action..kost geen drol en is goede kwaliteit) en lak het 3x af met aflak.

Deksel nog behandelen met epoxy en dan is het goed waterafstotend..

Wat Bertus zegt kan ook ,,maar dat kost wel wat meer geld.

450 kg kun je makkelijk dragen zonder balken te gebruiken.

Uiteraard Dordrecht kitten ipv lijmen zoals jij aangeeft is ook goed!
Voor de rest ben ik het ook helemaal met je eens, verf van de action en MDF. Moet je eens kijken naar het originele kastje die bij je aquarium hoort die is een stuk minder van kwaliteit hoor!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan