Welk rood plantje zou geschikt kunnen zijn?


Naar mijn mening bestaan er geen makkelijk en moeilijke planten. Het is wat je de plant bieden kunt en dan zijn alle planten goed te doen, mits je aan hun specifiek behoeften kunt voldoen.
Het is eigenlijk hetzelfde u redeneert alleen de kant op: wat u kunt bieden, en ik redeneer de kant op: wat de plant nodig heeft :D
 
Het is eigenlijk hetzelfde u redeneert alleen de kant op: wat u kunt bieden, en ik redeneer de kant op: wat de plant nodig heeft :D
Toch is er een verschil IMHO. Als je biedt wat de plant nodig heeft zal hij waarschijnlijk goed gedijen.
Als je enkel kijkt naar wat de plant nodig heeft zonder de juiste omstandigheden te bieden, kun je van een koude kermis thuis komen. En dan wordt de plant in eens moeilijk genoemd als hij verpietert of anderszins niet goed gedijt doordat de juiste omstandigheden niet geboden worden.

Of we kletsen langs elkaar heen :)
 
Toch is er een verschil IMHO. Als je biedt wat de plant nodig heeft zal hij waarschijnlijk goed gedijen.
Als je enkel kijkt naar wat de plant nodig heeft zonder de juiste omstandigheden te bieden, kun je van een koude kermis thuis komen. En dan wordt de plant in eens moeilijk genoemd als hij verpietert of anderszins niet goed gedijt doordat de juiste omstandigheden niet geboden worden.

Of we kletsen langs elkaar heen :)
Wat u zegt klopt inderdaad maar als men weet wat de plant nodig heeft, en vervolgens die benodigdheden niet biedt is het een rare gedachte om er vanuit te gaan dat het goed gaat. Ik denk persoonlijk dat het vaak ligt aan de kennis die men heeft (zeker als ik kijk naar het verleden bij mij zelf). Ik geef u er zeker gelijk in dat planten vaak moeilijk worden genoemd o.b.v. ervaringen die zeer waarschijnlijk onjuist zijn.
 
Je Hygrophila salicifolia zie ik op de foto staat linksachter. ;) Dit is trouwens ook een plant die als veel Hygrophila's vraagt om een gemiddelde tot sterkte licht toevoeging. Er bestaat ook een Hygrophila pinnatifida versie van dit plantje die ook ongeveer die hoogte heeft. Er zijn groene variaties maar ook roodbruin. Met mooie getande blaadjes. Maar een veiliger keuze zijn de soorten die ik al eerder aangaf. Nu is je bak niet hoog wat maakt dat je misschien gemakkelijker wegkomt met je verlichting.
Links is de Crypto wendtii. De Hygrophila staat op 2 plekken: rechts (links van het pompje) en achter in het midden tegen de wand (achter het hout en de javavaren verstopt) :) Het licht in de bak is mss niet optimaal en komt de Hygrophila ook niet tot zijn recht. Ik ga googlen op je andere suggestie 👍🏻
 
Ik noem alle rode planten "moeilijk", omdat er vaak een gebruiksaanwijzing bij zit.. De enige rode plant die super makkelijk is (naar mijn mening) is de rode tijgerlotus, Lekker veel bodemvoeding geven en die gaat wel!
De rode lotus is mooi, maar te groot voor de bak.
 
Mocht je nog een drijfplant optie willen: Phyllantus Fluitans is erg mooi.
 
Als je enkel kijkt naar wat de plant nodig heeft zonder de juiste omstandigheden te bieden, kun je van een koude kermis thuis komen. En dan wordt de plant in eens moeilijk genoemd als hij verpietert of anderszins niet goed gedijt doordat de juiste omstandigheden niet geboden worden.
Voor mij is de vraag of datgene wat die plant nodig heeft al dan niet makkelijk te bieden is.
Planten die het goed doen bij zeer weinig licht en ook bij gemiddeld licht noem ik makkelijker dan planten die zeer veel licht nodig hebben. Ten eerste omdat het bereik groter is en ten tweede omdat een zeer krachtige lamp wel wat extra geld en moeite kost. Hetzelfde geldt voor het toevoegen van CO2. Dat kost een hand vol geld en kun je op meerdere manieren fout doen. Ik zou een cryptocorine of een anubias dus zeker makkelijke planten noemen.
En natuurlijk kun je het ook bij hun verprutsen. Dus inderdaad, als je je niet in de behoeften verdiept dan neem je een risico.
 
Zo zullen planten met verschillende behoeften ook wel naast elkaar of compatibel, kunnen groeien.
16657397446981534897548.jpg
onder en boven en op elkaar, voorgrond ,midden en achter,maar ook groeien de planten naar gelang de waterlaag/of afstand tot het licht.
Schematisch😀
16657408619211899453590.jpg

Compatibel zoals in, anemoonvis met anemoon, peterselie niet naast selderij, tomaten wel met bonen en zo lijkt het er mijn inziens op dat het ook wel onderwater hetzelfde is.
Ik wil hier nog wel dieper overin,
 

Terug
Bovenaan