Welk soort alg is dit

C

Crulon

Guest
Aquarium staat nu ruim 2 maanden en zie toch steeds meer vervelende alg? ontstaan.
Water waardes zijn goed
8 uur licht per dag (langzaam opgebouwd vanaf 6 uur)
CO2 voegen we toe
Planten voeding (all in one van planten box)
JBL scapers bodem
80 liter bak


[ ] Anubia langzaam maar oke
[ ] Javamos dit is de grootste alg aantrekker, zit helemaal vol. (Gemaakt op zwarte filter materiaal als boomtoppen op stuk hout)
[ ] Eleocharis acicularis wordt helemaal bruin
[ ] Micranthemum Monte carlo doet het redelijk, groeit wel maar beetje flets van kleur
[ ] lilaeopsis novae-zelandiae groeit niet geweldig en hier en daar wat geel
Riccia fluitans doet het perfect en groeit hard
Verder wat kikkerbeet en watersla als drijvers.

IMG_20170830_185519.jpg
IMG_20170830_185555.jpg
 
Heb je nog een totaaltje van de bak? Lijkt me toch een draadalg of iets. Spoel je het mos wel eens goed door? Draadalg (als het dat idd is) komt vaak door te weinig co2 plaatselijk in je bak, dus mss de stroming checken? Je filter kan ook te vies zijn en dan komt er ook alg
 
15041141195981706620358.jpg
1504114006650905812734.jpg
1504114006650905812734.jpg

compleet plaatje.
We doe ongeveer 25% verversen iedere 2 weken

Stroming is wel beetje dingetje ik heb een spraybar over hele lengte maar vraag me af of het voldoende is.
 
Bekijk bijlage 51450 Bekijk bijlage 51449 Bekijk bijlage 51449
compleet plaatje.
We doe ongeveer 25% verversen iedere 2 weken

Stroming is wel beetje dingetje ik heb een spraybar over hele lengte maar vraag me af of het voldoende is.
Het lijkt, maar ik kan het niet echt goed zien, wat op staghorn alg. Dat kan wijzen op vervuiling. Heb je misschien iets gedaan met je bodem? Staghorn kan ontstaan door een ammoniumpiek namelijk. Maar ook een sterk vervuild filter kan een oorzaak zijn. Je moet in ieder geval wat vaker (wekelijks)je water verversen. Ik zou ook goed kijken hoe je stroming is en of je bemesting overal komt. Dat kun je doen met Easy Life filter medium. Je zou ook, voorzichtig, wat carbo kunnen gebruiken.
 
Het valt me vaker op dat leden alg krijgen in de mosjes, Daar kan zich snel vuil doen ophopen wat dan wellicht een verhoging van de nh3/4 oplevert en een boost is voor de algen.
 
Goeie vd staghorn alg daar lijkt het idd op.
Ammonium piek zou ik ook moeten meten in m'n ammoniak toch? Lijkt me sterk, niks geks gedaan met bodem en filter maken we ook regelmatig even schoon (muv biologische stukje uiteraard) en ook watten minimaal.
Carbo is toch zelfde als CO2 alleen minder goed doseerbaar? Wat zou voordeel zijn van de easy LIFE tov de all in one? Is beide vloeibaar en verspreid zich door hele bak lijkt me. Door stroming ga ik aanpassen

Is wel idd vooral in mos, ophoping zou idee zijn. Algemeen was nitriet 0 en nitraat 20.

Zou evt extern zwaarder filter erop kunnen zetten heb nog een mooie Eheim staan maar was bang dat het te veel zou worden.
 
Zou evt extern zwaarder filter erop kunnen zetten heb nog een mooie Eheim staan maar was bang dat het te veel zou worden.

Teveel zal het niet snel worden, in de aquascape wereld is het vaak max. 10x de netto bakinhoud qua filtercapaciteit.
 
Terug
Bovenaan