Wat is er nieuw

Welk soort levend voer / diepvries voer voor welke vis

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tim82
  • Startdatum Startdatum
T

Tim82

Guest
Ik zou graag willen weten welk levend voer en diepvriesvoer ik mijn vissen zou kunnen geven.
Ik heb:
2 diamantgoeramis (Tabimin tablet en Tetramin vlokvoer)
15 neon tetras (Tabimin tablet en Tetramin vlokvoer)
8 corydorassen (Tabimin tablet en Tetramin vlokvoer)
4 appelslakken (komkommer, sla)
2 jonge ancistrussen (komkommer en broccoli)
wat garnalen
Wat erachter staat krijgen ze momenteel.

Welk diepvries / levend voer is geschikt voor welke vis, want daar kan ik niets over terug vinden.

Andere tips zijn ook welkom, zoals granulaat etcetera.

Ik heb hier gelezen:
http://www.visaquarium.nl/a/diepvriesvo ... siervissen

http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/vi ... ingswaarde

http://www.blackmolly.be/index.php?page ... Aerts.html

Met dat visbestand zou ik het bij wat kleiner spul houden. Niet te veel rode mug en tubifex voeren, af en toe is wel ok. Wel prima: zwarte mug. Verder OK: daphnia/watervlooien, cyclops, witte mug, artemia.
Oftewel, zo'n tropische mix diepvriesvoer strip is goed, en als je los koopt zou ik zwarte mug doen.

Voor je groenvoer-eters kun je wel malawi diepvriesvoer kopen maar dat zou ik niet doen, beter gewoon verse komkommer enzo.

Bedankt!
En van het levende spul? Ook zwarte muggenlarven als voorkeur?

Alle soorten levend voer zijn prima. Graag afwisselen, jij eet ook niet iedere dag friet met biefstuk. Als enig voorbehoud : een beetje voorzichtig met tubifex en rode mug, zoals hierboven ook al gezegd. En je merkt het vanzelf wat ze lekker vinden

PS

als je zelf levend voer vangt, pas wel op voor parasieten

Bedankt. Nee ik ga het niet zelf vangen, ben te bang dat het mis gaat. En zo duur is het niet.
Ik las hier op het forum dat er in diepvriesvoer ook eitjes van parasieten kunnen zitten.

Ludger zei:
Het wordt inderdaad gezegd dat dat kan. (Zelf geen ervaring mee gelukkig)

Welk voer van je webwinkel zou je me aanraden ter afwisseling per vis?

Tim82 zei:
Bedankt. Nee ik ga het niet zelf vangen, ben te bang dat het mis gaat. En zo duur is het niet.

Nou , ik vind het levend voer toch wel prijzig hoor .
Als ik levend voer haal ben ik toch wel 10-15 euro armer per week .

Daarom raad ik eigenlijk ook altijd wel aan diepvries voer te geven. dit is kwa prijs een stukje goedkoper maar zover ik overal lees net zo gezond. Wat ik voer:

Dierpvries: Zwarte muggenlarven - witte muggenlarven - artemia - mysis (is voor grotere vissen) - kalkoen hart (is voor grotere vissen) en af en toe rode mug maar dit beperk ik omdat het toch niet al te voedzaam is en verstopping tot gevolg kan hebben.

Levend: Eigenlijk hetzelfde als bovengenoemde m.u.v. rode mug en kalkoen hart (is ook zowat een levende kalkoen in het aquairum 😛 ). Wel geef ik af en toe nog daphnia.

Ik heb veel cichlides (5x Sleutelgatcichlide en 5 maanvissen) dus ik voer voornamelijk diepvries voer en als bijvoer geef ik zo af en toe eens wat droogvoer omdat dit makkelijk is maar echt merendeels diepvries. 1x per week krijgen ze levend als extratje en merk dat ze het wel leuk vinden om er achteraan te gaan dus gelijk extra lichaamsbeweging 😛

Wil je echt veel diepvries gaan geven kun je ook kijken voor van die grote plakaten met diepvriesvoer. Dit is in verhouding veel goedkoper je moet er dan alleen elke keer een stukje af snijden.
Diepvriesvoer wel eerst laten ontdooien voor je het aan de vissen geeft ik heb namelijk gelezen dat vissen zich hier anders aan kunnen verwonden 🙂

Hoop dat je er iets aan hebt 🙂

Gr. Kevin

Tim82 zei:
Ik las hier op het forum dat er in diepvriesvoer ook eitjes van parasieten kunnen zitten.

Nou,Dat heb ik ook nog niet mee gemaakt. uit de diepvries.

100% veilig is het niet,dat klopt.

Ik ook niet. ik heb wel eens een mug tussen mijn diepvries muggenlarven aangetroffen maar daar is het bij gebleven. Er zijn parasieten die tegen kou kunnen maar ik denk toch dat het merendeel en het grootste gedeelte doodvriest.

Mijn dierenwinkel met aquaria en vissen als specialiteit verkoopt goed diepvriesvoer. 5 strips met 30 "klontjes" voor 10 euro. Ik wissel af: zwarte/rode/witte mug; artemia; Mysis/ mossel. een keer in de week haal ik vers; ook dat wissel ik af. Mijn vissen varen er wel bij.

Ben een keer "vreemd" gegaan bij Hornbach; diepvries was daar duurder en minder...Doe ik dus niet meer...

Ik heb eigenlijk altijd voer van ocean nutrician en bevalt me prima. heb ook wel eens ander voer geprobeerd maar toen dat ontdooide bleek het ook meer water dan voer te zijn dus ben gelijk weer overgestapt op wat ik eerst had.

Khoppie zei:
Daarom raad ik eigenlijk ook altijd wel aan diepvries voer te geven. dit is kwa prijs een stukje goedkoper maar zover ik overal lees net zo gezond.

Doe ik ook hoor , enkel vind ik levend net iets echter .
Eigenlijk maakt het weinig verschil , want ik kieper het erin en wat betreft het jagen bij levend voer is er bij regenbogen ook niet veel aan .
Dat is meer hap hap , slok en weg .

Ja dat wel het beweegd meer als dood voer hahaha dus inderdaad echter 😛
Mijn maanvissen zijn ook van de vreetzakken maar mijn sleutelgatcichlides zijn daarin tegen wel jagers. Als het voer bij de maanvissen voorbij gaat en ze zijn telaat dan wachten ze gewoon tot er iets anders voorbij komt maar de sleutelgatjes gaan echt achter elk stukje voer aan 😛
Wel erg leuk om te zien en het scheelt echt veel want vrijwel alles word meteen opgegeten en hetgene wat overblijft is weer een extra lekkere versnapering voor de corydorassen 😛

Ja , dat is een probleem , er zitten redelijk wat corydorassen bij, maar echt een buikske vol eten zit er voor hun niet bij .
Ga je meer voeren krijgen de regenbogen teveel .

Moet je eens kijken of je voertabletten van Hikari kunt bemachtigen en dan de tropical sinking wafers.
Die geef ik aan mijn corydorassen en zijn ze echt helemaal weg van. Zitten ook alle benodigde voedingsstoffen in voor de corydorassen.
Ik geef die dan als het licht uit is anders gaan mijn maanvissen en sleutelgatcichlides er alsnog mee vandoor en corydorassen zijn eigenlijk altijd wel actief vooral als het om eten gaat 😛

Mijn regenbogen happen zo een tablet naar binnen (donker of licht) (lachende taferelen)
Wat de corydoras dan nog kunnen bemachtigen is wat stofvoer dat vrijkomt van het kauwen .
Beste werkt nog om over heel de bak droogvoer/diepvries te strooien .

ja mijn maanvissen en sleutelgatjes ook wel als het licht uit is maar is toch een heel stuk minder. Ook verdeel ik de tabletten dan over heel het aquarium en ook op plekken waar de maanvissen wat moeilijker bij komen. En ondanks dit hebben mijn corydorassen altijd een behoorlijk dikke en volgegeten buik dus ze krijgen toch wel genoeg denk ik dan zomaar 🙂

Waarom mag je niet teveel rode muggenlarven voeren?

Mieka zei:
Waarom mag je niet teveel rode muggenlarven voeren?

Is relatief vet, en erger, er zit geen ballast in. Verder bevat het relatief veel eiwitten (dat is overigens niet altijd slecht). Vooral voor de darmen van herbivore vissen is dit soort voer niet goed. Sommige soorten malawi/tanganyika cichliden bv kun je daarmee erg ziek/dood krijgen (de zgn. Malawi bloat).

Zolang je geen van dat soort herbivore vissen hebt kun je best rode mug voeren, af en toe. Mijn roofvissen bv zijn er verzot op en kunnen er ook beter tegen, dus die krijgen wel regelmatig rode mug. Mijn malawi cichliden nooit (ik heb alleen herbivoren) en de tangayika cichliden (ik heb alleen rovers) af en toe.

Rode muggenlarven bevatten maar 1,5% vet en 6,7% eiwitten. Zet daar bijvoorbeeld artemia tegenover met 7% vet en 63% eiwitten. Dan snap ik niet waarom rode muggenlarven altijd aangezien worden voor vet voedsel.

Zie volgend artikel met alle voedingsstoffen. Alleen de ballast of ruwe bestanddelen staan er niet bij en die zijn ook zeer belangrijk. Ook hier geldt: afwisseling is het belangrijkst !!!!

http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/vi ... ingswaarde

Bovendien als je hierboven op het artikel in opbouw over voedingswaarde van voer klikt krijg je hetzelfde lijstje 😉 Kun je nog een rustig nalezen 😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan