Welk systeem is aan te raden


Pla

Well-known member
Lid geworden
30 mei 2013
Berichten
509
Locatie
Den Haag
Zoals beneden in een topic al gezegd, ben ik meer geïnteresseerd geraakt in een CO2 systeem. Na de informatievover de Bio CO2 lijkt me het toch wat raadzamer om te investeren in een echte set.

Na wat speuren, kom ik tot 2 opties, te weten:
a. JBL ProFlora u502.
b. Dennerle 300 Space


Beide zijn wegwerpsystemen, maar vergelijkbare sets zijn er ook met hervulbare flessen. Voordeel van deze sets lijkt mij dat ze een nachtschakeling hebben.

Deze sets lijken me wel geschikt voor onze Juwel Rio 180.

Natuurlijk heb ik nog een aantal vragen:
  1. Ons aquarium heeft een standaard Juwel binnenfilter. Waar plaats je dan de diffuser (flipper)?
  2. Waar zet je de testindicator (met de blauwe vloeistof?
  3. Hoe lang doe je ongeveer met een 500 gram fles?

Welke zaken moet je nog meer opletten bij de anschaf van zo'n set?

Alvast bedankt.
 
Beide zijn wegwerpsystemen, maar vergelijkbare sets zijn er ook met hervulbare flessen. Voordeel van deze sets lijkt mij dat ze een nachtschakeling hebben.
Dus je koopt dit omdat je het een voordeel vindt dat er een nachtschakeling bij zit..?

Zou het niet doen, veels teveel geld. Een vergelijkbaar setje kost 145,- bij Azaqua
En eerlijk gezegd zou ik voor een 180 liter bak geen 500 grams flesjes gebruiken.
Dan blijf je lopen naar een vulstation...
 
2kg voor een rio 180 is aan te raden. Heb ik ook. zo'n 5 maanden met 150bpm
 
1 .De flipper/ diffuser/ ladder zet je in de stroming van je uitlaat zodat ie alle CO2 door je bak heen kan transporteren
2. Op het plekje waar je de minste stroming hebt. In de regel is dit naast de inlaat.
3. Ligt eraan hoeveel CO2 je in je bak wilt hebben (hoeveelheid ppm).
 
Ik heb bij co2art de drukregelaars ed gekocht en op MP een fles
 
Je kan ook bij visvoerwebwinkel kijken. Ik had een 2kg fles, druk regelaar en magneet ventiel voor 130e. Echt goede set!
 
Zou altijd voor hervulbaar gaan.
Je kan in je omgeving kijken voor een slijterij of horeca bedrijf dat een statiegeld systeem heeft voor de flessen.
10kg kost mij €45 excl statiegeld
Complete co2art regulator komt ongeveer op €110 uit, beetje afhankelijk van de opties etc
 
  • De flipper zou ik zo dicht mogelijk bij de uitstroom plaatsen zodat de Co2 keurig door de bak verspreid kan worden,
  • De continue test kan je het beste plaatsen aan de andere kant van waar de flipper hang zodat je kan zien of er aan het einde van de bak ook voldoende Co2 aanwezig is.
  • Zelf zou ik niet voor de 500 gram fles gaan maar voor een 2 kg, want een 500 gram fles gaat best snel leeg in zo'n formaat bak. Wat je wel kan doen is een 2 kg fles nemen en als die leeg is dat je een 500 gram fles ertussen kan zetten totdat je die van 2 kg weer gevuld heb. Zou niet durven te zeggen hoelang je met zo'n fles doet, dat is bij iedereen natuurlijk verschillend.
 
Ik heb ook een reservefles staan want zo n ding gaat meestal in het weekend leeg en dan kan ik hem niet laten vullen.
 
Ik heb ook een set bij elkaar gescharreld (ca. 100 voor het CO2 gebeuren + afsluiter en atomizer en nog eens 60 euro voor de computer (was een mazzeltje)). Borg voor de CO2 fles (of koolzuurfles zoals drankenboeren het noemen) hakt er nog wel even in (120 euro voor een 2 kilo fles maar die krijg je weer terug als je ooit zou stoppen).

Daarnaast heb ik een 0.5kg fles (vanwege fiks lagere statiegeld) op reserve (want de fles gaat altijd leeg als je het niet verwacht). Wissel van de 2kg fles kost hier 20 euro voor 2kg. Ik doe ca. 8 maanden met een 2kg fles op een 110 liter bakje (25-30ppm CO2).

Sowieso iets nemen dat gebruikt kan worden met standaard flessen zodat je niet vastzit aan een LFS of merk.
 
Ik heb ook een reservefles staan want zo n ding gaat meestal in het weekend leeg en dan kan ik hem niet laten vullen.
Ja precies, heb ik 1x meegemaakt en het is geen pretje :(
 
Hier ook 0,5 kg fles op reserve. Ik kan echter de 2 kg fles 6 dagen per week laten vullen.
Een 2 kg vulling kost mij 4,5 euro.
 
Misschien een beetje mosterd na de maaltijd, maar goed...

Bij CO2Art koop je voor nog geen €115,- een compleet systeem (drukregelaar, nachtsluiting, bellenteller, externe of interne diffuser en een mooie glazen continutester.
Bij Brouwmarkt.nl koop je een 2KG CO2 fles voor slechts €65,-

Dan heb je een kwalitatief hoogstaand en compleet systeem voor veel minder geld. Voor een 2KG fles vullen betaal ik hier in de buurt €7,- bij brouwmarkt kun je het ook laten doen. Dan kost het € 15,- + verzendkosten (je stuurt zelf de lege fles op en zij sturen je een volle fles terug)
 
Ik heb zelf een set van APO Met losse 2kg fles en die bevalt mij prima. De set incl nieuwe gevulde fles is 178 euro.
 

Terug
Bovenaan