van teveel is sprake wanneer er meer dan genoeg aanwezig is. Misschien kan ik dan beter zeggen; wat is genoeg? Dit verschilt per aquarium. In een aquarium met langzame groeiers en veel voedingsstoffen zal een alg zich overmatig uitbreiden.
Een aquarium met computer gestuurd Co2, veel planten en wekelijks verversen kan veel meer voeding hebben dan een aquarium die dit niet of deels heeft en als er niet wekelijks ververst wordt. Het draait allemaal om de balans. (daarbij kom ik even op het punt van de fosfaat is geen oorzaak, maar een onbalans. Als de fosfaat de oorzaak is van de onbalans en de onbalans zorgt voor alg dan is fosfaat dus wel degelijk een oorzaak, dit is het meest voorkomende algenprobleem dat ik tegenkom)
Een optimaal balans is lastig te krijgen en daarom zou ik zelf niet zoveel voedingstoffen doseren en wekelijks verversen, tenzij je heel precies te werk wilt gaan volgens die methode. Een aquarium dat goed in balans is heeft dat niet nodig. je krijgt zo alleen maar pieken en dalen, met kans op alg.
Ik kijk naar wanneer er genoeg voedingstoffen aanwezig zijn en aan het teveel doe je iets.
NH3 en No2 van 0mg/l, is deze te hoog dan afhankelijk van de hoogte ...% verversen en bacteriën toevoegen. (komt zelden tot niet voor in stabiel aquarium)
No3 van 15-30mg/l, dit is nog prima voor de planten, onder de 15mg/l zou ik gaan toevoegen en bij 50mg/l of hoger is het tijd voor een verversing. (veel voeren -> meer ontlasting -> No3 loopt sneller op -> meer verversen)
Po4 van 0.2-1mg/l, dit is ook voldoende voor de planten welke al kunnen groeien met 0.1mg/l fosfaat in het water, toevoegen wanneer hij onder de 0.2mg/l komt en bij 1.5mg/l of hoger zou ik persoonlijk al een fosfaatremmer in het filter doen.
Er zijn nog meer waardes die invloed hebben, maar dit zijn toch de waardes waar het meestal op mis gaat, zeker voor de beginnende aquarianen.
Mijn aquarium doet het prima op dagelijkse voeding en een verversing wanneer de nitraat te hoog is (ongeveer 1x per 2 maanden 50% in mijn geval met de discusbak)
tekorten vul ik ook bij, maar de meeste voedingsstoffen zitten al in de dagelijkse voeding, ik voeg af en toe beetjes fosfaat toe anders zou die op 0mg/l komen.
maar nitraat en kalium heb ik slechts in uitzonderlijk geval moeten toevoegen.[/QUOTE]