Wat is er nieuw

Welk Tetra buitenfilter?

  • Onderwerp starter Onderwerp starter robert71
  • Startdatum Startdatum
R

robert71

Guest
Hallo,

Ik ben van plan om voor mijn Tetra Art 60 aquarium (60L) een buitenfilter aan te schaffen.

Nu wil ik er een van Tetra aanschaffen alleen ik weet niet welke.
De Tetra EX 400 of de 600 of 700.
De 400 zou volgens de specificaties kunnen voor mijn bak.
Of moet er over capaciteit zijn met een buitenfilter?

Groetjes Robert.
 
Ik zou voor de ex600 gaan! Heb hier een 60cm bak draaien met de ex400 dat kan ik niet aanbevelen evenals dat de ex400 maar 61cm hoogte kan overbruggen! Ik raad hem aan niemand aan voor 60cm, voor kleinere bakjes kn het denk ik wel maar voor 60cm heeft ie toch net niet genoeg kracht
 
Bart, je hebt het over opvoerhoogte en die is inderdaad beperkt bij de EX400. Maar, eens die is overbrugd, dan is het toch een prima filtertje voor een 60 liter bakje?

~ Ivo
 
Nee haast geen stroming en er kan haast geem filter materiaal in
 
Ik begrijp er om eerlijk te zijn echt niks van Bart. Wij hebben hem ook gehad op een 60 liter en vonden hem voldoen. Wel af en toe lastig om aan het werk te krijgen na een schoonmaakbeurtje vonden we, maar dat is niet onoverkomelijk. Twee filtermanden voor 60 liter vind ik ook niet weinig.

Weet je zeker dat met de jouwe niks aan de hand is? Slangen dichtgeslibt? Aan de opvoerhoogte voldaan?

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
Weet je zeker dat met de jouwe niks aan de hand is? Slangen dichtgeslibt? Aan de opvoerhoogte voldaan?

~ Ivo
Nee de slangen zijn niet dichtgeslibd en hij hoeft ook maar 45 cm omhoog te pompen dus dat is ook goed maar ik vind hem gewoon niet veel stroming geven als ik het vergelijk met de gruwel intern filter
 
Voor de opvoer hoogte is het geen probleem, daar val ik wel binnen.
Het kastje waar de bak op staat is van Juwel, en van bovenkant filter tot bovenkant bak, is nog geen 55cm.

Maar ik zie dat wat over capaciteit wel wenselijk is.

Groetjes Robert
 
Zit je vast aan het merk Tetra?

~ Ivo
 
Ik ben benieuwd hoe jij je aquarium gaat 'verbouwen / slopen' voor een buitenfilter. Ik wil mijn binnenfilter (heb hetzelfde aquarium) ook vervangen voor een buitenfilter, maar moet dan de hele klep slopen?
 
Eigenlijk wel.

De Eheim schijnt iets meer geluid te produceren dan de Tetra.
De prijs is net wat te hoog voor een Eheim.

We hebben een "gezelschapsbak" en geen biotoop.

Dit wil niet zeggen dat Eheim slecht is, maar voor het geluidsniweau is de keuze toch voor Tetra.
Aangezien onze woonkamer niet al te groot is, kan het op een langere termijn wel storend werken, zeker als deze in een kastje staat.

De keuze is toch de EX 600 geworden.

Groetjes Robert
 
Tja.. een beetje creatief zijn.
B.v. wat hoekjes uitzagen uit de 2 achterste kleppen.

Het zal wel meevallen m.b.t. het slopen van de bovendeksel.

Als je interesse hebt zal ik er wel wat foto's van maken als het zover is.

Groetjes Robert
 
He Robert,
Zou je te zijner tijd kunnen laten weten hoe de filter bevalt? Te veel stroming of niet? Geluid enz.
Ik overweeg dezelfde filter aan te schaffen namelijk.
Alvast bedankt.
 
robert71 zei:
Tja.. een beetje creatief zijn.
B.v. wat hoekjes uitzagen uit de 2 achterste kleppen.

Het zal wel meevallen m.b.t. het slopen van de bovendeksel.

Als je interesse hebt zal ik er wel wat foto's van maken als het zover is.

Groetjes Robert

De interesse is gewekt! 🙂 Ik wacht je foto's af!
 
De vraag is nu als ik het filter gekocht heb, hoe is het beste in te draaien.
Zelf heb ik gedacht om beide filters 3 a 4 weken gelijk te laten draaien, dit ivm de bacterieen.
Ik wil niet nog eens de fout maken met een amoniakvergiftiging, zie eerder topic.
Of zijn er nog andere manieren om een buitenfilter in te draaien.

Groetjes Robert.
 
Geen idee of het past maar je zou het filtermateriaal van je oude filter in het nieuwe kunnen doen maar het veiligst en betrouwbaarste is toch om beide filter 2 a 3 weken samen te laten draaien.
 
Nou vandaag het buitenfilter gekocht.
Het is toch de EX 400 geworden.
De winkelier heeft klanten gehad, waarbij een filter met over capaciteit, de bak niet aan de gang ging.
Nu moet ik zeggen dat de stroming behoorlijk is, ik heb hem zelfd een bettje moeten reduceren.
Ik heb wel een vraag over de uitstroming:
Moet deze boven het wateroppervakte of eronder staan?
Qua geluid is dit filter niet echt geluidloos, het binnenfilter was stiller.
Maar het gehele wateroppervlakte is in beweging, en het filter bevalt tot nu toe goed,
Foto's volgen nog van de verbouwde bak waar Zanziee om vroeg.

Groetjes Robert
 
Ik heb de spraybar onder het wateroppervlak maar wel zo dat ie naar de tl spuit
 
Hallo,

Het filter draaid intussen.
Ik heb het filter op wat boeken moeten zetten(het plankje was te hoog).
Maar ik kom nog even terug op de opvoer hoogte.
In de gebruiksaanwijzing staat dat de hoogte tussen voet filter en bovenkant bak tussen de 40cm en 150 cm moet zijn.
Ik zit nu op 80 cm.
Raar dat in de specificatie 0,61cm staat.
Ik ga v/d week nieuwe slangen kopen, om te kijken of het filter ook op de bodem van het kastje kan staan(110 cm).
Ik heb hem nu wat moeten reduceren, want hij blaast behoorlijk hard tegen de voorruit.

Even een vraag je over het geluid aan Mascha&Ivo:
Het geluid wat het filter maakt is een wat ratelend geluid, net als bijv. een hardeschijf van een computer.
Ik weet niet of dit normaal is, heb geen referenties, maar voor de rest werkt hij goed.

De spraybar heb ik voor de helft over de lengte, maar ik weet niet of dit over de gehele lengte moet van het aquarium?(zie foto.
Verder staat deze half onder water.
De in en uitlaat zitten aan de zelfde kant van het aquarium, dit vanwege de slangen onder in het kastje.

p1000142.jpg



Hier het totale plaatje tot nu toe.

p1000143.jpg


Groetjes Robert
 
Normaal is dat geluid bij je filter niet hoor en moet echt fluisterstil zijn normaal gesproken,wellicht zit er nog wat lucht in de kop waardoor het rotorje niet soepel kan draaien zachtjes met het filter schudden zou dit kunnen oplossen.
Mooiste is om de stroming in de lengte te hebben maar met zo'n filter op een klein bakje maakt het weinig uit want is er overal stroming idd.
 
Hallo Robbert,

Een tweetal vraagjes. Heb je nou gewoon de klep helemaal verwijderd ivm de slangen?
Is deze filter toereikend voor een 60 liter bak?

Mvg
 
Heb dezelfde vragen eigenlijk, bedankt voor de foto's! Zet je die klep er weer in?
 
Dat klepje monteer ik terug, maar dan wel aangepast.
Daar bedoel ik mee dat er een gat in gezaagd gaat worden.

Het duurd nog even maar foto's volgen, heb geduld

Groetjes Robert
 
Seabait zei:
Normaal is dat geluid bij je filter niet hoor en moet echt fluisterstil zijn normaal gesproken,wellicht zit er nog wat lucht in de kop waardoor het rotorje niet soepel kan draaien zachtjes met het filter schudden zou dit kunnen oplossen.
Mooiste is om de stroming in de lengte te hebben maar met zo'n filter op een klein bakje maakt het weinig uit want is er overal stroming idd.

Vandaag terug geweest met het filter.
Was een defect aan de rotor.
De schoepen, kwamen tegen de onderkant van de pomp, vandaar dit geluid.
Ander rotor erin gezet en probleem was verholpen.
Wat een service, ik ben er blij mee en de vissen ook :thumbs:

Groetjes Robert.
 
Hier wat foto's waar een aantal om vroegen voor de Tetra Art 60.
De in en uitlaat zijn tegenover elkaar geplaatst.


p1000147.jpg


Dit is de in en uitlaat zonder deksels.

Boor 2 gaten waar de openingen in komen.
Ik heb met 4 voor geboord en op geboord met 6.

p1000148.jpg


Hierna kun je de gaten open zagen.
Ik heb dit met een figuurzaag gedaan, maar kan ook met zo'n dremeltje.
Dan vijl je het nog wat, dat het mooi strak wordt.

p1000149.jpg


Haal ook de blokering weg, anders krijg je de klepjes er niet op.
Deze moeten in een hoek van 45 graden gemonteerd worden.
LET OP!!! De klepjes zitten er nu los op, dus als de kap helemaal open moet, dan zullen deze ook verwijderd moeten worden.

p1000150.jpg


En dit is dan het resultaat.......
Succes verder met het "verbouwen" van je deksel.

p1000151.jpg


Groetjes Robert
 
Duidelijk verhaal Robert! Enorm bedankt! 😀
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan