Wat is er nieuw

Welk type vliesfilter kopen

Asperge

Well-known member
Lid geworden
18 februari 2020
Leeftijd
31
Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar een vliesfilter.
Deze zou een debiet moeten aankunnen van zo'n 5000l/u om toch enig overschot te hebben. Ik draai nu op 2 pompen van 6000l/u die elk op 40% staan. Op beide pompen zit er nog een co2 reactor tussen dus dan kom ik ruimschoots toe met de 5000l/u.

Nu ben ik aan het twijfelen tussen de Deltec VF5000 en de Clarisea SK5000 auto.

Iemand enige ervering en 1 (of beide) van deze vliesfilters?

Geen ervaring, maar volg wel even. Zit het zelf ook te overwegen. wellicht dat @tuinkabouter hier iets over kan vertellen.

@aquabelg is er ook mee bezig. Ik meen dat hij het laatste merk heeft of in bestelling heeft.

Op papier zou ik gaan voor 2x sk5000 gen3.
Ik draai zelf nu een theiling rollermat en dat bevalt in de zin dat hij z’n werk doet.
Maar om meer dan de 2500L/U aan te kunnen die ze aangeven moet je de vlotter verhogen en de noodoverloop voorzien van een knie omhoog zodat ie een hogere waterstand aan kan.

In m’n nieuwe bioloog heb ik rekening gehouden met 2x sk5000 naast elkaar zodat ik zou kunnen werken met een bean-animal overloop (heb nu een herbi+noodoverloop)

De gen2 modellen van clarisea schijnen nog wel eens problemen te hebben met vastlopende fleece en is de fleece lastiger te vervangen dan bij een gen3.

Ik was eigenlijk van plan dit te gaan doen met 1 stuk aangezien beide pompen verre van hun max draaien en met die co2 reactoren er nog tussen halen die samen nooit 5000l/u. Denk ik.

Mijn voorkeur gaat naar de Deltec maar is die meerkost het wel waard tegenover de Clarisea.

Ik was eigenlijk van plan dit te gaan doen met 1 stuk aangezien beide pompen verre van hun max draaien en met die co2 reactoren er nog tussen halen die samen nooit 5000l/u. Denk ik.

Mijn voorkeur gaat naar de Deltec maar is die meerkost het wel waard tegenover de Clarisea.
Oh zo, tja dat is jouw keuze.
Ik vind persoonlijk de clarisea mooier gebouwd, ook omdat je er geen vallen water in hebt maar het komt er aan de onderkant in ipv de bovenkant

Ook al zou ik er 2 willen, ik heb een maar 1 overloop (en een noodocerloog uiteraard) dus dan moet ik die ene overloop al gaan splitsen. Als ik die richting uit wil kan ik denk ik evengoed de Deltec VF8000 nemen aangezien je voor 100 euro extra 3000l/u extra doorvoerdebiet krijgt ipv 2 aparte vliesfilters. Met de Deltec VF8000 kan ik beide pompen zo goed als op het max zetten als je in acht neemt dat er best wat verlies in pompdebiet is. Althans zo zie ik het nu. Vandaar dit topic om de meningen eens te horen.

Dat argument over dat vallend water is natuurlijk wel een goeie. Lawaai is nu niet iets dat ik wil. 🤣

Dat argument over dat vallend water is natuurlijk wel een goeie. Lawaai is nu niet iets dat ik wil. 🤣
Nee daarom, maar Wss kan je er een stuk buis op zetten of iets maar dan nog.

Maar de reden dat ik voor 2 ga is omdat de flow door de fleece dan lager is en je dan een hogere efficiëntie zou halen op je fleece.
Als je er 5000L/U door een 100 micron filter probeerd te drukken of 8000L/U zal je met de 8000L/U meer weerstand hebben en dus een hogere waterstand in je fleecefilter en dus snellere opwikkeling van je fleece waardoor het minder vuil kan vangen voordat het weer word vervangen voor schoon fleece.

Hoop dat je een Btje snapt wat ik zeg?

Aah op die manier. Dus me die redenering in het achterhoofd kies is dus best voor 2 Clarisea's 5000 of 1 Deltec 8000 om zo dus zo ver mogelijk onder de max flow te eindigen en daarmee de efficiëntie te verhogen. Klinkt inderdaad heel logisch maar je moet er wel aan denken. Bedankt 😉 got it.

Met de grootste redundancy in het achterhoofd zou ik dus voor optie 1 moeten gaan en er 2 nemen. De prijs van 2 Clarisea's 5000 en 1 Deltec 8000 ligt trouwens niet zo ver van elkaar. Alleen moet ik dan even bekijken of het splitsen van de overloop wel zo interessant is. Ik kan dat op zich heel makkelijk splitsen en met kogelkranen zelfs makkelijk verdelen alleen is het dan de vraag of dat gaandeweg wel gelijk blijft lopen. Waarschijnlijk wel.

Weet er iemand of er hier leden zijn die dit al eens geprobeerd hebben om de overloop te splitsen?

Hoe zit dat trouwens met gen3 van Clarisea @tuinkabouter? Komt die fleece nog wel eens vast te zitten of is dat probleem van de baan?

Hoe zit dat trouwens met gen3 van Clarisea @tuinkabouter? Komt die fleece nog wel eens vast te zitten of is dat probleem van de baan?
Ze zeggen dat de kans kleiner is..
Maar ik heb er zelf geen ervaring mee.

Maar voor wat betreft een 2e sk5000 of die deltec 8000 is maar de vraag of je de extra investering terug verdient op je fleece verbruik..

Even een kritische vraag.

Stel: je zou in het 1e vak van het bioloog hetzelfde filtervlies leggen als wat de rollermat gebruikt, en je zou dat de wekelijks, dan wel om de 3 dagen verschonen. Zou je dan het zelfde resultaat halen? (Daargelaten dat het veel frequenter onderhoud vereist)

Zoiets heb ik, bak wel helder alleen moet ik om de 8 a 9 dagen het vlies vervangen omdat anders het eerste vak overloopt. Kun je dus niet even rustig op vakantie.

Kun je dus niet even rustig op vakantie.
Of je bak is na de vakantie minder helder, als dat je de rest van het jaar hebt.

Dit is overigens niet om zo'n vliesfilter af te kraken, sterker nog, ik zit zelf ook in dubio om voor zo'n systeem te gaan. Maar voor dit soort "duurdere" upgrades vind ik het zelf altijd wel goed om de voors en tegens tegen elkaar af te wegen.

Of je bak is na de vakantie minder helder, als dat je de rest van het jaar hebt.
Hahaha ja dat is idd ook een optie. Overweeg zelf ook een vliesfilter, weet alleen nog niet of dit gaat passen aangezien ik een Bean Animal overflow heb en niet extreem veel ruimte in de onderkast.

Even een kritische vraag.

Stel: je zou in het 1e vak van het bioloog hetzelfde filtervlies leggen als wat de rollermat gebruikt, en je zou dat de wekelijks, dan wel om de 3 dagen verschonen. Zou je dan het zelfde resultaat halen? (Daargelaten dat het veel frequenter onderhoud vereist)
Nee, dat gaat niet hetzelfde resultaat halen.
Ik druk er 45m per 1,5 maand aan fleece door dat red je niet met 50cm per 9 dagen.
Meerdere lagen voegt weinig toe qua resultaat, het geeft enkel meer belemmering en eerder overstroming van je 1e vak.

Als je dat dus terug rekent kom je op 2x per dag het vlies vervangen.

+ dat het oppervlakte van het 1e vak een stuk groter is dan de rol van de rollermat. = het 4voudige aan filtervlies verbruik.

Als je dat dus terug rekent kom je op 2x per dag het vlies vervangen.

+ dat het oppervlakte van het 1e vak een stuk groter is dan de rol van de rollermat. = het 4voudige aan filtervlies verbruik.
Rolletje van de theiling is “maar” 20cm breed zo uit m’n hoofd.

Maar dat maakt Opzich niet veel uit, de hoeveelheid vuil+ de flow bepalen het verbruik.
In mijn situatie zit ik nou eenmaal hoger qua flow dan wat de fabrikant aanraad.
Daarbij heb ik met 1 Lnummer en 1 ancistrus de nodige vervuiling.
Ook helpen de eliotti’s niet echt mee met hier en daar wat graafwerk.

Dan is je verbruik gewoon hoger, maar dat is ook zo met normaal fleece.
Enkel ga je het water never nooit niet zo helder krijgen als dat je dat doet met een fleece filter

Heb je trouwens al gekeken hoe je de rollen moet wisselen op de deltec?
Daar ga je niet blij van worden kan ik je vertellen…

Nee, dat heb ik nog niet bekeken. Maar te lezen aan je reactie is dat een pak omslachtiger dan de Clarisea denk ik zo😅

Nu ik zo nadenk over dat manueel vlies in je bioloog plaatsen lijkt het mij ook dat bij het vervangen van dat vlies er ook vuil gaat loskomen en dus verder gaat stromen in het filter, je filter gaat vervuilen en uiteindelijk ook in je aquarium zal terechtkomen.

daar heb ik dus last van

Nee, dat heb ik nog niet bekeken. Maar te lezen aan je reactie is dat een pak omslachtiger dan de Clarisea denk ik zo😅

Nu ik zo nadenk over dat manueel vlies in je bioloog plaatsen lijkt het mij ook dat bij het vervangen van dat vlies er ook vuil gaat loskomen en dus verder gaat stromen in het filter, je filter gaat vervuilen en uiteindelijk ook in je aquarium zal terechtkomen.
Nee wat ik op maak uit de filmpjes moet je bij de deltec je vuile rol afrollen als het tegen zit.
Bij de clarisea en theiling schuif je de vuile rol eraf en kieper je die weg.

Maar idd als je op een draaidend filter je fleece eruit gaat trekken geeft het een bende.
Om dat netjes te doen moet je het filter stoppen, fleece eruit en dan het vak waar het fleece in zat schoon maken.

Hahaha ja dat is idd ook een optie. Overweeg zelf ook een vliesfilter, weet alleen nog niet of dit gaat passen aangezien ik een Bean Animal overflow heb en niet extreem veel ruimte in de onderkast.
Kwestie van meten 😉
Clarisea lijkt niet veel hoogte nodig te hebben voor het wisselen van de rollen.
Denk als je meubel 65-70 cm hoog is van binnen dat het wel moet lukken.
https://www.theaquariumsolution.com/product/8111/285

Dat hele gedoe met filter stoppen, volledig vak schoonmaken en dan nog achtergebleven vuil terugvinden in het slechtste geval is dus wat ik nu al heb met de witte watte die ik gebruik en dat is om de 2 weken. Laat staan dat ik dat nog vaker moet doen. Nee dank je. Dat is dus exact de reden dat ik zo'n vliesfilter wil aanschaffen. Ik zal even die filmpjes bekijlen over het vervangen van de rollen.

Even iets aansluitend op huidig topic. Zijn er betrouwbare flowmeters te krijgen om een precieze bepaling van de totale flow te kunnen bepalen? Want ik ga voorlopig van een aantal zaken uit ivm mijn flow maar ik ben meer fan van meten is weten.

Ik weet dat bij profilux de optie bestaat maar ik ga zo'n ding niet aanschaffen enkel voor een flowmeting. Ik heb meer een stand alone unit in gedachte.

Even iets aansluitend op huidig topic. Zijn er betrouwbare flowmeters te krijgen om een precieze bepaling van de totale flow te kunnen bepalen? Want ik ga voorlopig van een aantal zaken uit ivm mijn flow maar ik ben meer fan van meten is weten.

Ik weet dat bij profilux de optie bestaat maar ik ga zo'n ding niet aanschaffen enkel voor een flowmeting. Ik heb meer een stand alone unit in gedachte.
Ik heb de Profilux, erg tevreden over. Maar goed dat wil je dus niet.
Kijk hier eens: Flowmeter

Dat de Profilux goed is twijfel ik niet aan alleen heb ik enkel de flowmeting nodig en dan komt het toch wat duur uit.

Gewoon ter info, ik heb nog een theiling rollermat te koop, heb deze zes maanden geleden tweedehands gekocht en nog niet gebruikt, er zit ongeveer nog 3/4 rol op, werkt natuurlijk perfect. Hij gaat niet gebruikt worden omdat ik een clarisea sk5000 besteld heb omdat het eerste vak van m'n bioloog iets te klein berekend is en ik geen zin had om dit aan te passen in een nieuw gemaakt aquarium/bioloog.
Was eigenlijk zinnens deze pas te verkopen wanneer het nieuwe quarium draaide maar toen ik dit topic zag dacht ik, ik vermeld het even. Anders gaat ie binnenkort één of ander zeeaquarium-forum op en daar geraak ik hem waarschijnlijk heel snel kwijt.

Deze periode 9 weken gedaan met 1 rol, ongeveer 2 maanden dus

Net even de aanvoerzijde van de sump in mekaar gezet. De clarisea lijkt me wel handiger dan de theiling, moet wel zeggen dat ze bij oceanstore (of coral and fishstore, bij eentje nam men de telefoon op), deze laatste wel aanraden boven de clarisea. Vooral vanwege de 'niet naar omkijken' kwaliteiten.

20220108_153940.jpg

20220108_153959.jpg

20220108_154012.jpg

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan