Wat is er nieuw

Welk voeding komen mijn plantjes te kort

2Fast4u

Well-known member
Lid geworden
10 januari 2004
Ik heb sinds een 2 tal dagen deze Alternanthera Cardinalis Variegata in mijn aquarium, maar de plant zit nu al gaten (zie foto).
Om even mijn water waarden toe te lichten:
Ph: 6,9 - 7
Kh: 6
GH: 10
NO3: 30
PO4: 2

Verder heb ik een CO2 installatie en ledverlichting (4 balken) + een 4 tal uren nog 2 balken extra. Gemiddelde lichtduur 13 a 14u maar dit is geleidelijk aan met zonsopgang en ondergang. Dus eigenlijk maar een 6tal uren op vol vermogen.
De inhoud van mijn aquarium is 225ltr, ik geef 2x week 20ml Profito.

Iemand een idee waar deze gaatjes zo snel vandaag komen? Wat doe ik verkeerd?

20190909_193957.jpg

Kan het bijvoorbeeld door sommigen vissen komen? Als ik bijv. valisineria plant, dan drijven binnen enkele dagen ook alle slierten/bladeren aan het wateroppervlakte.

Nope... ik heb geen garnalen, toch niet dat ik weet :br:

Mijn vissenbestand is trouwens ook niet overdreven, enkele clownbotia's, 20 x roodkopzalm en enkel algeneters.

Nope... ik heb geen garnalen, toch niet dat ik weet
Die optie valt dan af, de garnalen beginnen ook vaak aan de rand van het blad overigens (althans bij mij en Benvo) bij jou zitten er echt gaten in.
Misschien de algeneters dan? Normaal gesproken kunnen er eigenlijk nooit zo snel gaten vallen in een blad, bij een voedingstekort zou dit veel langer moeten duren.

Of slakken misschien?

Ook slakken zou in principe niet kunnen... want ik heb clownbotia's erin zitten en die lusten die slakjes wel 🙂

Dan moeten het haast wel de vissen of algeneters zijn, maar welke...

Hoe heb je de waterwaarden gemeten? Toch wel met een druppeltest. Dit om even zeker te weten dat het gene je opgeeft juist is. Je vertelt dat je Profito geeft. Daar zit geen fosfaat of nitraat in. Toch zijn de NO3 en de PO4 behoorlijk op peil? Dat lijkt me toch vreemd?

Ik weet dat ik valisineria niet te diep moet planten en in het verleden deden valisineria het ook prima in mijn bak. Maar ook hierbij zou je zeggen dat na 1 dag er nog geen bladeren mogen los schieten... m.a.w. dat dit een tijdje zou duren.

@benvo ja... ik heb deze waterwaardes met een JBL druppelset gemeten. De hoge(re) NO3 en PO4 waardes komt misschien dat ik iets te veel voer geef aan de vissen.

Nog even na aan het denken over het onderliggende probleem:
1) Kan het zijn dat er te weinig voeding in de bodem zit? Ik steek er af en toe voedings sticks in, maar heb geen echte voedingsbodem.
2) Kan het zijn dat ik te weinig grondpilletjes aan mijn bodemvissen (algeneters, clownbotia's) geef en dat ze daarom mijn plantjes opeten?

Wel daarmee valt het misschien te diep gepland volledig af lijkt het 🙂
Vallisneria heeft ook geen voedingsbodem nodig. Het groeit bij ons beter met bodembemesting (wij gebruikten sticks en nu osmocotecapsules), maar zonder de bodembemesting deed het het ook goed.

Zelf denk ik niet dat het aan de voeding ligt, dat kan nooit zo'n effect geven in slechts 2 dagen

Ze zien er inderdaad erg zielig uit, voeding bij de wortels is bij deze wel gewenst. Heb ook weleens een althernantera gehad en dan met alleen tl buizen. Ze hebben het even gedaan met veel voeding bij de wortels en nadat ze gesnoeid waren was het gauw einde verhaal.
Het is een plant die veel licht wenst, zou het ook nog kunnen zijn dat de lichtduur op vol vermogen te kort is?

Lijkt wel hagelschade:juggle:
Heb je wel eens groenvoer in je bak? Misschien een keer proberen om te kijken of één van je vissen daar van gaat eten (of een onbekende bewoner;))

Wel daarmee valt het misschien te diep gepland volledig af lijkt het 🙂
Vallisneria heeft ook geen voedingsbodem nodig. Het groeit bij ons beter met bodembemesting (wij gebruikten sticks en nu osmocotecapsules), maar zonder de bodembemesting deed het het ook goed.
Vermoedelijk zorrgen die capsules ook dat er plaatselijk meer voeding in het water zit.
Ik heb de Vals erbij mij uitgehaald omdat het te veel woekerde en dat op puur zand.

Ik weet dat ik valisineria niet te diep moet planten en in het verleden deden valisineria het ook prima in mijn bak. Maar ook hierbij zou je zeggen dat na 1 dag er nog geen bladeren mogen los schieten... m.a.w. dat dit een tijdje zou duren.

@benvo ja... ik heb deze waterwaardes met een JBL druppelset gemeten. De hoge(re) NO3 en PO4 waardes komt misschien dat ik iets te veel voer geef aan de vissen.

Nog even na aan het denken over het onderliggende probleem:
1) Kan het zijn dat er te weinig voeding in de bodem zit? Ik steek er af en toe voedings sticks in, maar heb geen echte voedingsbodem.
2) Kan het zijn dat ik te weinig grondpilletjes aan mijn bodemvissen (algeneters, clownbotia's) geef en dat ze daarom mijn plantjes opeten?

Even terugkomend op die Vallisneria. Deze planten kunnen wel degelijk heel snel een reactie vertonen in je bak. Dit is ook wel een beetje afhankelijk hoe en hoelang de Lfs ze al had opgeslagen. Ze houden eigenlijk, met uitzondering van één soort, van wat harder/alkalisch water maar hebben daarin wel een grote tolerantie. Een op het oog afgestorven plant kan soms na wel een maand zomaar terugkomen en doet het dan wel compleet met uitlopers.

Ik geef dan als tweede optie je algeneters de schuld, dat is vaak een teken dat ze bepaalde voedingsstofjes tekort komen, een foto van d ealgeneters is handig om te bepalen wat ze eten en wat je ze zou kunnen bieden

als ik het goed heb is de alternanthera geen echte waterplant, ik heb ze zelf ook gehad.
Deden het erg goed tot ik ze gesnoeid heb, toen was het gauw klaar.
Van wat ik gelezen heb is het gewoon geluk of pech hebben met deze planten.

Nee is een moeras plant.
Maar doet het over het algemeen redelijke goed in het aquarium.

als ik het goed heb is de alternanthera geen echte waterplant, ik heb ze zelf ook gehad.
Deden het erg goed tot ik ze gesnoeid heb, toen was het gauw klaar.
Van wat ik gelezen heb is het gewoon geluk of pech hebben met deze planten.

Nee hoor, ik heb ze al jaren. Het zijn trouwens, evenals de meeste aquariumplanten, moerasplanten. Snoeien is ook bij de Alternanthera noodzaak. De Alternanthera reineckii mini die ik heb moeten bijvoorbeeld zeer regelmatig bijgeknipt worden. Oh, ik zie nu dat Dirk dit grotendeels ook al vertelde. Hij heeft dus gelijk!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan