Welk wattage verwarming?


Jos Hut zei:
Niet alle thermostaat/ verwarmingen mogen permanent onder water. Ik heb types waarop aangegeven tot hoever ze maximaal onder water mogen. Als je dergelijke verwarmingen toch onderwater legt krijg je vaak lekkage. Ik had vroeger losse thermostaten en verwarmingen. Na enige tijd zat het grind vast op de verwarmingsstaven die op de bodem lagen. Gelukkig is de apparatuur nu beter en betrouwbaarder.

Hobbygroet.
Jos Hut


Klopt, ik heb een staaf verwarming in mijn (planten-)kweekbakje waarbij destijds geadviseerd werd om hem niet geheel onder water te zetten.

961835_0_82_cimg2213.jpg

847175_0_82_cimg2212.jpg


Groet,
Ben.
 
MAAR, staaf verwarming is maar ongeveer 20 euro, zeker voor een beginner kan ik me voorstellen dat je geen zin hebt om veel geld uit te geven om je bak te verwarmen.

bodemverwarming, heel leuk

maar aangezien er veel chicliden zijn die een zandbodem wensen (en nog wel meer vissen), mijn inziens niet heel toepasselijk in veel bakken.

externe heater op je filter, heel leuk.

betaal ik 70euro voor een 200watt heater.

terwijl ik aan een 75watt genoeg heb voor mijn grootste bak.
 
Inmiddels de JBL ProTemp s200 ontvangen.

Hij doet het in elk geval ( even snel getest).
Nu hangt hij in het aquarium even te acclimatiseren en straks doe ik de stekker erin.

Heb hem rechts achter in de hoek gedaan bij de uitstroom.
Er staat een grote Javavaren voor, dus hij valt niet heel erg op.

Mocht het nodig zijn, dan kan ik er ook zo bij komen.
De bovenkant steekt ietsje uit, zodat ik gemakkelijk de verwarming eruit kan halen indien nodig.
De verwarming zit voldoende onderwater, dus dat zit wel goed ( er zit een minimum-water level aanduiding op de verwarming).
 
Inmiddels de JBL ProTemp s200 ontvangen.

Hij doet het in elk geval ( even snel getest).
Nu hangt hij in het aquarium even te acclimatiseren en straks doe ik de stekker erin.

Heb hem rechts achter in de hoek gedaan bij de uitstroom.
Er staat een grote Javavaren voor, dus hij valt niet heel erg op.

Mocht het nodig zijn, dan kan ik er ook zo bij komen.
De bovenkant steekt ietsje uit, zodat ik gemakkelijk de verwarming eruit kan halen indien nodig.
De verwarming zit voldoende onderwater, dus dat zit wel goed ( er zit een minimum-water level aanduiding op de verwarming).
 
BigSmoke zei:
Ik mis jammer genoeg in dit hele verhaal een bijdrage of opmerking over de mogelijkheid en wenselijkheid van bodemverwarming en ik moet zeggen dat ik dat erg jammer vind.

Bodemverwarming d.m.v. kabel en een externe voeler IN het water is m.i. de beste en duurzaamste manier om een bak op temperatuur te houden. De voordelen zijn zo evident, dat ik mij erover verbaas, dat er �berhaupt nog staafverwarmingen worden gepromoot en verkocht.

Staafverwarmingen zijn net zo achterhaald dan de bunsenbrander van voor de 2de wereldoorlog.

Er zijn hoegenaamd geen nadelen aan bodemverwarming verbonden, behalve dan dat je geen bodem bedekking mag gebruiken met een kleinere doorsnee dan 2 mm.
De voordelen zijn zo groot dat dit absoluut geen bezwaar mag zijn.

Heb de afgelopen 50 jaar meer dan genoeg tijd gehad om allerlei verwarmingssystemen uit en te na te testen en ben zo, al heel lang geleden, tot de conclusie gekomen dat de staafverwarming eigenlijk geen bestaansrecht meer heeft.

Als je om welke reden dan ook geen bodemverwarming wilt of kunt toepassen, is er altijd nog de mogelijkheid om een extern filter met verwarming toe te passen.

Denk eens na, vergelijk de (on)mogelijkheden en doe de staafverwarming gewoon in de ban.
Ondingen en niet meer van deze tijd.

Ik gebruik al meer dan 10 jaar een extern filter met ingebouwde verwarming. Werkt perfect. En geen stoorzender in je bak.

Daarnaast heb ik spijt dat ik geen bodemverwarming erbij heb geplaatst. Heb daar veel goede dingen over gelezen. Maar om het nu nog in te bouwen, zie ik niet zitten.

Daarnaast gebruik ik de bunsenbrander ook nog dagelijks. Beste uitvinding ooit. :deal:
 
ik kan geen enkel voorbeeld vinden op internet van een bodem verwarming die bedoeld is om het water te verwarmen.


groet benlj
 
In een van mijn aquaria zit een bodemverwarming van Dennerle. Het aquarium heeft een grindbodem ( 1,5 tot 2 mm) . Werkt perfect.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
ik heb een jbl bodem verwarming,ongeschikt om de water temp te regelen,
is louter bedoeld voor warme wortels van de planten

brengt wel de temp op 25 graden,maar is niet te regelen

groet benlj
 
@Benji:

De bodemverwarming heeft een kabel met een stekker. deze dient ingestoken te worden in een EXTERNE elektronische thermostaat waarvan de voeler aan een kabeltje in het water hangt.

Aan de hand van de watertemperatuur, schakelt de thermostaat dan aan en uit.
Omdat de bodemverwarming GEEN hoge capaciteit mag hebben, zal deze over het algemeen lang aan zijn en slechts af en toe uit.

Maar een bodemverwarming is absoluut wel te regelen!
 
@bigsmoke
je hebt gelijk,ik heb hem gevonden van sera, geschikt voor een aquarium van max 120cm,dus heb je er al snel 2 van nodig als je grotere bak hebt,,,maar ik vraag me af of je het water ,als het nodig is op 30 graden kunt krijgen.

ik vind het in mijn trigon ook prettig(voor de planten) een bodem verwarming,maar in oktober ga ik over op een 2 meter bak en gaat mijn vision 450 er uit,deze word nu verwarmd door eheim met ingebouwde verwarming(500wat),ik twijfel over een bodem verwarming voor de 2 meter bak
Groet ben
 
Je kunt de bodem verwarming gebruiken icm een duomat regel thermostaat.
Deze zal tot de gewenste temp de bodemverwarming aan laten. Indien bak te warm, dan uit.
Nu komt het mooie. Als het te lang duurd voor de bak op temperatuur komt schakelt hij de extra verwarming in.
In jou geval de externe filter met verwarming. Of een staaf.

Dus prio1 bodem, daarna extra verwarming.

Omgekeerd gaat dus ook eerst de extra verwarming uit. Op het laatst pas de bodemverwarming.

Dus voor koude dagen heb je extra capaciteit.
 
een eheim 1200xl,daar kun je de verwarming niet extern door middel van andere thermostaat van beinvloeden

maar ik zal het iedee van jou eens nader onderzoekken,als je een link hebt voor die verwarming dan verneem ik het graag,
groet benlj
 
Ik heb zelf de Eheim 600T, daar zit gewoon een aparte stekker voor de verwarming aan.
Instellen op 27 graden, dan de externe thermostaat op 25 graden laten schakelen.
Aparte stekker in de externe thermostaat steken.

Heeft de XLT geen 2 stekkers?

link: http://dennerle.com/nl/producten/aquari ... ion-deluxe
 
BigSmoke zei:
@Benji:

De bodemverwarming heeft een kabel met een stekker. deze dient ingestoken te worden in een EXTERNE elektronische thermostaat waarvan de voeler aan een kabeltje in het water hangt.

Aan de hand van de watertemperatuur, schakelt de thermostaat dan aan en uit.
Omdat de bodemverwarming GEEN hoge capaciteit mag hebben, zal deze over het algemeen lang aan zijn en slechts af en toe uit.

Maar een bodemverwarming is absoluut wel te regelen!

Eigenlijk hoort hij zo weinig mogelijk af te slaan.
Wat in schril contrast staat met bodemverwarmingen van 1995 en er voor.
Toen stak men nog honderden watts in de bodem om als hoofdverwarming te dienen. Had je ook meteen een joekel van een omvormer nodig..
 
nee de eheim 2081 heeft 1 stekker,de 2081 is het zelfde als de 2080 wat betreft het filteren,maar heeft ingebouwde verwarming van 500 wat,ik zou in oktober er nog een bij kopen,een 2081,,maar misschien dan toch liever een ander type kopen van eheim>? maar welke?
 
ik ga me eens verdiepen in een dennerle bodem verwarming,in oktober komt mijn aqualantis fusion,2meterbak

groet benlj
 
benlj zei:
ik ga me eens verdiepen in een dennerle bodem verwarming,in oktober komt mijn aqualantis fusion,2meterbak

groet benlj

Prachtige bak is dat. Hier bij LFS staat hij als planten bak. Zelf heb ik de 120.
Ik hoop dat je ook een mooi foto topic gaat maken hierover.
 
ik heb gekozen voor het laatste model van fusion die heeft 200liter water inhoud meer
ik dacht 840 netto

hij is iets hoger en dieper als de oude vision,Aquarium: 200x70x75cm
Aquarium Weight: -Kg
Package: -cm
Package Weight: -Kg
Volume: 1057L | Capacity: 848L

hier de gegevens,,,heeft 15 mm glas,,,,de oudere heeft 12 mm glas

ik vraag me alleen af of 2 ledbalken de bodemplantjes goed kunnen belichten
om dat dit aquarium wat hoger is.


die van jou is prachtig ,ook het leidingen werk toppie
ik ga doorkijk maken,dus ik ga ook iets van leidingwerk in elkaar goochelen.


groet benlj
.
 
benlj zei:
ik heb gekozen voor het laatste model van fusion die heeft 200liter water inhoud meer
ik dacht 840 netto

hij is iets hoger en dieper als de oude vision,Aquarium: 200x70x75cm
Aquarium Weight: -Kg
Package: -cm
Package Weight: -Kg
Volume: 1057L | Capacity: 848L

hier de gegevens,,,heeft 15 mm glas,,,,de oudere heeft 12 mm glas

ik vraag me alleen af of 2 ledbalken de bodemplantjes goed kunnen belichten
om dat dit aquarium wat hoger is.


die van jou is prachtig ,ook het leidingen werk toppie
ik ga doorkijk maken,dus ik ga ook iets van leidingwerk in elkaar goochelen.


groet benlj
.

Misschien moet je alvast een topic maken. Kunnen we daar verder praten.
Misschien kan beheer deze 2 posts daar al in onder brengen.
Wil graag meer info geven, maar is hier beetje off-topic.
 
ik mag nog geen topic aan maken

groet benlj
 
mag nog geen topic aan maken? dacht dat je vanaf bericht 1 al meteen een eigen topic mocht aanmaken.
 
benlj zei:
ik mag nog geen topic aan maken

groet benlj

Natuurlijk mag je een topic aanmaken. Alleen in aangeboden/gezocht moet je voldoen aan de eis van 10 posten ;) .
 
Heeft er al 18. is toch genoeg?
 
ik heb een topic aangemaakt

tips welkom,

groet benlj
 
benlj zei:
ik heb een topic aangemaakt

tips welkom,

groet benlj

Heb bovenstaande al in jouw topic gekopieerd.
 

Terug
Bovenaan