Welk zout voor schoonmaken hout?


J

Jeem

Guest
Even een snel vraagje , ik heb vanmiddag een stuk spiderwood & maponi hout gekocht. Deze heb ik afgespoeld en liggen nu samen in een emmer water. Ik las dat het ook goed was ze even in water met zout te weken.

Heeft iemand even een link of foto van welk zout dan bedoeld word?
Ik weet niet zo goed welk merk zou precies jodium loos is , teminste ik dacht te hebben gelezen dat je jodium loos zout moest gebruiken
 
Is dat om bacterien te doden misschien? Ik hoor dit ook voor het eerst. Ik denk dat in gewoon water inwateren prima werkt hoor.
 
Ik heb het op dit forum een aantal keer gelezen haha. Dat ipv het hout koken schoonmaken met zout een goed alternatief was.

Maar dan laat ik het wel een tijdje gewoon in enmer staan!
 
Hout koken is zo wie zo geen goed idee, daarmee beschadig je de struktuur en word het juist aantrekkelijk voor vervuiling en algen.
Met zout behandelen is voor mij ook nieuw, en volgens mij ook onnodig.
 
Niet om het en of ander maar heb je een zout of brak water bak dan
Gewoon een paar keer spoelen met warm water daarna een tijdje in een bak of emmer laten bezinken zonder toevoegingen
 
Nouja ik kan mij voorstellen dat er bepaalde parasieten/schimmels zijn die niet tegen zout kunnen en die je op deze manier dus onschadelijk maakt.

Maar heb het nooit gedaan en ook nooit problemen gehad :petjeaf:

Nu denk ik ook dat het zout in het hout gaat zitten, en het weer even duurt voor het er weer uit is. Dus als je na de zoutbehandeling het stuk hout in je bak legt gaat die nog een tijd zout afgeven.

Maargoed korgezegd: niet nodig!
 
Het is voor een zoetwater aquarium.
Ik heb gister uren op internet en het forum lopen zoeken hoe ik het beste schoon kan maken, dat ik het niet moest koken was me duidelijk geworden.
Maar er was een paar keer naar voren gekomen dat je het in zout water kon wassen en daarna een paar keer nog moest weken in water zonder zout zodat het zout er weer uittrok.

Ik kan het nu niet zo snel allemaal terug vinden, zoals al zei heb ik gister uren lopen lezen en toen kwamen er ook oudere berichten van dit forum naar boven waar dat in gezegt werd.

Maar als dat niet nodig is alleen maar beter en laat het gewoon nog een tijdje staan!

Nu vind ik dat het spiderwood wel een paar scherpere stukjes eraan heeft en dat is voor bij mijn betta niet zo fijn ivm de vinnen. Kan ik dit gewoon een beetje stomp/glad schuren met een stukje schuur papier? Of kan dat kwaad?
 
Hout met zout koken ??????
Welke idioot heeft dat nou weer verzonnen op internet ?

Nee nooit hout koken en al helemaal nooit met zout of azijn en dergelijke ideeen om zo gezegt schimmels/parasieten te doden.
Kienhout of andere harde hout soorten worden zacht aan de buitenkant als je dit gaat koken !! kortom zacht hout gaat rotten en oplossen en als je graag algen wil vooral doen :stom:
Zout is schadelijk voor zoetwaterplanten en vissen die niet in brakwater of zoutwater leven, Zout lost de slijmlaag van vissen op in zoetwater en planten gaan verbranden, verbranden bedoeld men mee is dat de zoutkristallen worden opgenomen door de plant en hierdoor alle huidmondjes/bladmondjes/wortels dicht slaan en vervolgens wordt hij bruin en gaat dood.

Hout moet je enkel laten inweken en als het daarna zinkt goed afschrobben met een borstel en losse delen verwijderen meer ook niet !

Hier weer duidelijk een stukje onkunde en mensen die zelf dingen verzinnen en vervolgens op het internet gaan verkondigen… man man… :stop:
 
Nu vind ik dat het spiderwood wel een paar scherpere stukjes eraan heeft en dat is voor bij mijn betta niet zo fijn ivm de vinnen. Kan ik dit gewoon een beetje stomp/glad schuren met een stukje schuur papier? Of kan dat kwaad?
Dat kan prima, doe ik ook wel mits nodig.
 
Jammer dat je niet kan terugvinden hier waar dat staat maar goed het verandert er ook niks aan.
 
Hout met zout koken ??????
Welke idioot heeft dat nou weer verzonnen op internet ?

Nee nooit hout koken en al helemaal nooit met zout of azijn en dergelijke ideeen om zo gezegt schimmels/parasieten te doden.
Kienhout of andere harde hout soorten worden zacht aan de buitenkant als je dit gaat koken !! kortom zacht hout gaat rotten en oplossen en als je graag algen wil vooral doen :stom:
Zout is schadelijk voor zoetwaterplanten en vissen die niet in brakwater of zoutwater leven, Zout lost de slijmlaag van vissen op in zoetwater en planten gaan verbranden, verbranden bedoeld men mee is dat de zoutkristallen worden opgenomen door de plant en hierdoor alle huidmondjes/bladmondjes/wortels dicht slaan en vervolgens wordt hij bruin en gaat dood.

Hout moet je enkel laten inweken en als het daarna zinkt goed afschrobben met een borstel en losse delen verwijderen meer ook niet !

Hier weer duidelijk een stukje onkunde en mensen die zelf dingen verzinnen en vervolgens op het internet gaan verkondigen… man man… :stop:

Rustaagh:D
ts heeft het alleen over inweken in een emmer met zout. Dat je het niet moet koken was ts al duidelijk.

Heb ik niet wetende met mijn magrovehout wel gedaan, dat koken, om de kleur. Nog geen problemen ondervonden gelukkig.

Ik heb het trouwens ook wel eens gelezen op internet dat weken in zout.
 
Zou kunnen werken pak zout zonder jodium en goed naspoelen is dan niet schadelijk kan alleen zijn als je niet goed naspoelt je vissen even minder kleur vertonen
 

Terug
Bovenaan