Wat is er nieuw

Welke 3D geprinten dingetjes gebruik jij?

Joost123

Well-known member
Lid geworden
3 januari 2020
3D printers worden steeds meer een gemeengoed. in veel woon- of hobbykamers staat er tegenwoordig eentje.
Zelf heb ik er al jaren eentje en printte zo nu en dan iets wat ik op internet vond. Onlangs een cursusje 3D modelling gedaan en nu ben ik zowaar in staat om ook zelf simpele dingetjes te tekenen (en vervolgens uit te printen).

Ben wel nieuwsgierig naar welke 3D prints jullie in of rond het aquarium gebruiken...

Een paar dingetjes die ik gebruik:

Voor het vullen van het aquarium, zodat het niet lijkt alsof er een tornado langs is geweest
aquarium vul deflector.PNG

Voerbakje in garnalenbak:
Voerbakje garnalen.PNG

Muurtje om eenvoudig verhogingen te creeëren:
muurtje soil.PNG

Houder voor garnalenlollies:
garnalenlollyhouder.PNG

Houder voor sodastream-cilinder:
sodastream houden.PNG

Heb vroeger eens een stellage geprint waar pomp + verwarmingselement in kon staan/hangen.
Ook eens een set holle boomstammetjes geprint met dat hout gevulde PLA, dat was wel leuk tot de garnalen het hout er tussenuit gegeten hadden 🤣

20201220_143452.jpg

20210107_133431.jpg

Zie op de 2e foto rechts voorin ook nog een garnalengrotje staan wat ik geprint had.

Laatst bewerkt door een moderator:
Indirect wel iets met water te maken.

Een houder voor een inductieve nabijheids sensor zodat ik de watermeter (1 liter pulsen) kan uitlezen en zo het waterverbruik in huis kan monitoren/registreren.

Je zou zo bij het vullen van aquarium een alarm kunnen geven na x-aantal liters, geen idee of dat handig zou kunnen zijn, ik gebruik het niet daarvoor.

1000001315.jpg

IMG_0584.jpeg
1000001315.jpgIMG_0584.jpeg

Laatst bewerkt door een moderator:
Indirect wel iets met water te maken.

Een houder voor een inductieve nabijheids sensor zodat ik de watermeter (1 liter pulsen) kan uitlezen en zo het waterverbruik in huis kan monitoren/registreren.

Je zou zo bij het vullen van aquarium een alarm kunnen geven na x-aantal liters, geen idee of dat handig zou kunnen zijn, ik gebruik het niet daarvoor.

Bekijk bijlage 383468
Bekijk bijlage 383469

Ah ja zo'n houdertje heb ik ook en ook grafiekje in Grafana.

ben effe nieuwsgierig, vul jij de lege sodastream-cilinder flessen ook zelf?
Ik ben er pas mee begonnen (2 weken ofzo) en heb op MP stuk of 5 volle cilinders op de kop getikt, dus hoef voorlopig nog niets te vullen...

Ps. kan iemand van Forum-beheer er voor zorgen dat al die foto's niet mega-groot worden weergegeven? Nu moet je erop klikken om de foto normaal te zien. Omgedraaide wereld 😉

Ps. kan iemand van Forum-beheer er voor zorgen dat al die foto's niet mega-groot worden weergegeven? Nu moet je erop klikken om de foto normaal te zien. Omgedraaide wereld
Dat zou inderdaad handig zijn, naar een standaard grootte.

Handmatig aanpassen na uploaden is overigens wel mogelijk maar is erg lastig vanaf een mobiel of tablet

Zelfde foto uit vorige post maar dan verkleind.
IMG_0584.jpeg

Ps. kan iemand van Forum-beheer er voor zorgen dat al die foto's niet mega-groot worden weergegeven? Nu moet je erop klikken om de foto normaal te zien. Omgedraaide wereld 😉
Ik zal het doorgeven!

Mijn 3d dingetjes:

Ik kon op nederlande webwinkels én op ali geen 3mm dekglashouderclips vinden, dus die heb ik gemaakt:
1736226533162.png

Ook en houder voor wat toevoegingen voor doseeroplossingen en maatspuitjes:
1736226579870.png

En ik ben nog bezig met een houder voor steksteentjes:
1736226707901.png

Ik kan verder nog niet heel veel nuttige/mooie toepassingen bedenken. Vooral het ontwerpen in de software vind ik leuk, dat je het dan later kan printen en vasthouden vind ik wel geinig, maar voor mij zit 90% van de lol hem in het digitaal ontwerpen.

Verder ontwerp ik wel eens een aquarium er in, niet om te printen maar meer voor de leuk en het overzicht van wat ik wil gaan maken:
1736227389898.png

Overigens vind ik het geen probleem om de files te delen, dus als iemand ook bijvoorbeeld de 3mm clipjes wil printen, laat maar weten dan zal ik je de files sturen en kan je het zelf printen!

Laatst bewerkt:
Was m alweer vergeten, maar heb ooit een flexibel stukje geprint om de aansluiting van de uitstroombuis net wat hoger te krijgen en tegelijk wat trilling te laten absorberen die via de slang kan komen:

20250110_181628.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan