Wat is er nieuw

Welke achterwand?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Susanne
  • Startdatum Startdatum
S

Susanne

Guest
Omdat ik toch de stille hoop heb op een nieuwe kans met een nieuw aquarium ben ik nog aan het nadenken over de achterwand en de bodem. De achterwand wil ik sowieso donker, maar lees over de Juwel Stone Granite dan die vrij snel beschadigd door loslatende verf. Heeft iemand hier ervaring mee en is er een goed en betaalbaar alternatief in de vorm van een ander merk achterwand? Ik wil in ieder geval een achterwand, dus geen poster of zwarte plaat oid. Vinden de garnaaltjes fijn en ik vind het mooi.

Wil eigenlijk de bodem ook donker omdat ik denk dat de vissen daar mooier op uit komen dan op een lichte bodem, maar toch vind ik een lichte zandbodem ook wel heel mooi.

Wat is jullie mening?

Je kunt natuurlijk de Juwel Stone Granite versteveigen door het te voorzien van een epxylaag (of iets dergelijks). Zelf gebruik ik een lak op PU-basis.

IK geef geen mening meer.
Je doet toch je eigen zin.

@Zap: is er ook zoiets dat niet schadelijk is voor je gezondheid? Epoxy schijnt heel schadelijk te zijn voor je gezondheid en kunnen het aquarium ook niet een tijd buiten laten staan omdat onze tuin niet afgeschermd is en er komt ook heel slecht weer aan... Voor mezelf vind ik dat schadelijk voor de gezondheid nog niet zo heel erg, maar hebben ook nog een dochtertje van bijna 1 jaar en die wil ik natuurlijk niet blootstellen aan zulke schadelijke stoffen.

@Cory: zucht, reageer dan gewoon niet.

Voor jezelf zou je dat ook erg moeten vinden....

Er zijn genoeg mensen die het gebruiken, dus hoe slecht kan het zijn? Maar voor mijn dochter vind ik het anders en we kunnen ook niet goed luchten.

FF gekeken welke ik had en dat was de juwel. Niet kapot te krijgen en geen spoor van verf eraf na vier jaar, zelfs niet na boenen met schuurspons.

Als je die wanden in smeer,met Epoxy,is dat binnen mum van tijd droog, maar nog niet goed uitgehard.

Pottijd is al 5-10 minuten, dus snel werken.

Zet die dan in een geventileerde ruimte, de stank is er dan al af.
Die heb je alleen met uitharden.
Badkamer heeft een goede ontluchting.

Maar, bedenk eerst of het nodig is, Nienepien heeft het ook niet.

Corry zei:
Als je die wanden in smeer,met Epoxy,is dat binnen mum van tijd droog, maar nog niet goed uitgehard.

Pottijd is al 5-10 minuten, dus snel werken.

Zet die dan in een geventileerde ruimte, de stank is er dan al af.
Die heb je alleen met uitharden.
Badkamer heeft een goede ontluchting.

Maar, bedenk eerst of het nodig is, Nienepien heeft het ook niet.

Toch eerst maar eens de technische fiche van de epoxy bekijken vooraleer je zulke zaken op het forum zet. 🙄
Elke soort of merk is/kan verschillend zijn, je hebt er met een potlife van 10 minuten, maar ook van 20 minuten of langer.
Je hebt er die in een mum van tijd droog zijn, maar je hebt er ook die pas na 24 uur droog zijn.
En waar haal je dat de stank alleen komt bij het uitharden?

Nogmaals, eerst maar eens goed informeren en correct neerzetten vooraleer er ongelukken gebeuren bij het klaar maken of aanbrengen.

Hoe denk jij over de gezondheidspunten die Susanne noemt Luc?

Een kind van een jaar nooit in dezelfde plaats zetten waar je bv. epoxy aan het aanbrengen brengt, maar dit raad ik ook aan indien men met gewone kuismiddelen of de gewoonste verf gebruikt.
In een gewone kamer die verlucht kan worden kan je gemakkelijk met epoxy werken, gewoon enkele voorbereidingen doen, een veiliheidsbril opzetten, kledij met lange mouwen en pijpen dragen, handschoenen dragen, een stofmasker dragen kan ook geen kwaad, is niet om stof tegen te houden, maar wel om bv. druppels die in je mond kunnen spatten bij het aanbrengen op bv. een achterwand.
Ik denk trouwens dat Suzanne(maar meer mensen doen dit)epoxy verward met polyester.

Maar zal hier even een technische fische neerzetten van een epoxy die ik redelijk goed vind.
http://www.vosschemie-benelux.com/publi ... 602004.pdf

Ook even letten op bv. de verhouding epoxy-hars.
Meestal zeggen mensen dat dit 100 op 50 is, zoals je kan zien is bv. bij dit merk van epoxy dit niet van toepassing.

Nou dan denk ik dat ik het toch maar gewoon in onbehandeld laat, we kunnen niet goed ventileren en buiten is met het slechte weer ook geen optie.

En als Nienke er na 4 haar nog geen schade aan heeft dan zal het ook wel loslopen. Welke Juwel achterwand heb jij precies Nienke?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan